Congresul Naţional „Hristos împărtăşit copiilor”

Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 19 Septembrie 2018

Lucrările ediției a 11-a a Congresului Naţional „Hristos împărtăşit copiilor” au debutat ieri, 18 septembrie 2018, la Centrul social-pastoral „Sfânta Cruce” de la Mănăstirea Caraiman. În cadrul lucrărilor, invitaţii au vorbit despre importanţa educaţiei religioase a copiilor şi a tinerilor în formarea caracterelor acestora, dar şi despre rolul familiei, al Bisericii şi al școlii în promovarea unităţii de credinţă şi de neam.

La Congresul „Hristos împărtăşit copiilor” au participat reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei Naţionale, ai Fundaţiei World Vision România, inspectorii de la eparhiile din ţară şi din străinătate care răspund de lucrarea catehetică, precum şi inspectorii școlari pentru ora de religie. În deschiderea congresului moderat de pr. dr. Constantin Naclad, inspector patriarhal, coordonatorul proiectului „Hristos împărtăşit copiilor”, pr. conf. dr. Nicuşor Beldiman, consilier patriarhal coordonator al Sectorului teologic-educaţional, a vorbit despre familie, Biserică şi școală ca factori importanţi pentru promovarea unităţii de credinţă şi de neam.

„De-a lungul istoriei, aceşti trei factori şi-au adus aportul la educaţia religioasă şi la promovarea credinţei şi a unităţii de neam. În familie se formează primele deprinderi ale copilului şi aici el primeşte mugurii educaţiei creştine. Apoi, copilul este preluat de şcoală, unde se fundamentează ceea ce s-a sădit în familie. Desigur, Biserica este cea care se îngrijeşte de educaţia religios-morală a copiilor noştri”, a precizat părintele Nicuşor Beldiman.

Romeo Moşoiu, consilier al ministrului educaţiei naţionale, a făcut o prezentare în PowerPoint referitoare la cooperarea dintre școală şi Biserică în educaţia copiilor. „Se pune foarte mult accentul la nivel internaţional pe educaţia caracterului. Din punctul meu de vedere, caracterul se formează mai ales la ora de religie. Un rol important în formarea caracterului unui om îl joacă familia. Plecăm de la cei şapte ani de acasă şi continuăm cu ceea ce se întâmplă în şcoală, cu primii profesori sau învăţători cu care copilul ia contact. Şi printre primii profesori cu care copilul intră în contact se numără şi profesorul de religie. De aceea, răspunderea profesorului de religie în formarea de caractere este una foarte mare”, a spus Romeo Moşoiu.

În continuare, Florin Lixandru, secretar de stat la Ministerul Educaţiei Naţionale, a spus: „Educaţia înseamnă a transmite copilului un set de valori, înseamnă a-l învăţa să respecte pe cei din apropierea lui, să respecte instituţiile statului şi acest lucru nu este posibil fără un parteneriat solid între şcoală, familie şi comunitate. Iar din rândul comunităţii, Biserica este instituţia cea mai importantă care contribuie la formarea noastră ca oameni de nădejde ai unei societăţi”.

Despre discursul religios în contextul provocărilor educaţionale la nivel naţional şi european a vorbit conf. dr. Vasile Timiş, inspector general de religie, Ministerul Educaţiei Naţionale. „Este important să ne gândim astăzi la ce înseamnă educaţia religioasă, într-un context identitar extrem de complicat la nivel european. Europa, sub diferitele ei deveniri, a recurs de pe vremea lui Tertulian la sintagma propusă de el: «unitate în diversitate». Unii atenţionează că riscăm să alunecăm uşor şi spre ceea ce am putea numi: unitate în confuzie”, a spus Vasile Timiş.

De asemenea, pr. Mihai Pavel, director regional în cadrul Fundaţiei World Vision România pentru Europa de Răsărit şi Orientul Apropiat, a vorbit despre rolul şi vocaţia pe care preotul, catehetul, educatorul şi profesorul de religie le au împreună în formarea caracterului copilului. La final, episcopul Keith Terrell Jenkins din Statele Unite ale Americii, Minnesota, a vorbit despre experienţa creştină în spaţiul neoprotestant american.

Trei noi proiecte „Alege școala!“

În continuare, inspectorii de la eparhiile din ţară şi din străinătate, care răspund de lucrarea catehetică, şi-au prezentat raportul de activitate. „Prin organizarea acestui congres ne propunem să realizăm o analiză a modului în care se desfăşoară educaţia religioasă, atât în cadrul unităţilor de învăţământ, prin predarea disciplinei religie, cât şi în Biserică, prin orele de cateheză.

Prezenţa inspectorilor de religie şi a inspectorilor de cateheză la o astfel de întrunire arată complementaritatea dintre disciplina religie şi lecţia de cateheză. Tot în cadrul evenimentului au fost prezentate activităţile educaţionale pentru prevenirea şi corectarea fenomenului de părăsire a şcolii, desfăşurate în cele trei noi proiecte «Alege școala!»”, ne-a declarat pr. Florin Marica, consilier patriarhal, proiectul „Alege școala!”.