„Crăiasa zăpezii“, spectacol cu casa închisă
Decembrie cel hărăzit celor mai strălucitoare sărbători din întregul an aduce în sufletele noastre şi dorul de poveşti. Cumva, odată cu primii fulgi de nea, ne trezim mai aproape de copilărie. Bunăoară, Moş Nicolae a venit la Opera Română din Bucureşti cu un spectacol în premieră pentru cei mici: "Crăiasa Zăpezii".
Adaptare a poveştii lui Hans Christian Andersen, pe un colaj muzical din creaţia compozitorului suedez Hugo Alfven, baletul s-a jucat în 5 decembrie cu casa închisă. Regia şi coregrafia spectacolului aparţin Mariei Popa, iar scenografia este semnată de Andreea Koch. Holul Operei, înveselit de bradul împodobit şi de ghirlandele de cetină atârnate la balustrade, s-a animat cu puţin înainte de ora 11:00 de jocurile, zâmbetele şi nerăbdarea micuţilor veniţi să vadă baletul, realizat pentru ei de Maria Popa. Coregrafa. Cea pentru care spectacolele în cheie fantastică constituie o opţiune de care se achită de ceva vreme cu brio. Înainte de "Crăiasa Zăpezii", Maria Popa a mai realizat pentru Studioul Experimental de Operă şi Balet "Ludovic Spiess" spectacolele: "Visul unei nopţi de vară" de Felix Mendelssohn Bartholdy şi "Fata mării" de Carmen Petra Basacopol. "Îmi place foarte mult zona literaturii fantastice", a declarat Maria Popa. "Cred că în zilele noastre copiii sunt acaparaţi de film, de televiziune, de calculator şi am încercat prin tot felul de efecte să-i atrag cumva într-o lume ireală, dar frumoasă, care să fie o alternativă la mass-media contemporane." Balet clasic şi acrobaţii Spectacolul s-a dorit unul de balet clasic, dar mijloacele coregrafice au fost mult mai variate, pentru că au existat şi elemente de acrobaţie şi chiar de patinaj. "Am adus acrobaţi, în suita Crăiesei, iar dansatorii s-au mişcat mai deosebit, nu au avut doar mişcările specifice unui balet clasic. A fost foarte greu să îi determin pe aceşti acrobaţi să şi danseze, dar am reuşit până la urmă să îi îndrept spre câteva mişcări de dans modern. Am vrut să aduc efecte noi, mai puţin la nivel coregrafic, cât mai ales la nivelul punerii în scenă. Am dezvoltat efecte de lumină: proiecţii, jocuri de lumini." Spectacolul complex prin coregrafie şi atractiv prin efectele multimedia atent dozate a avut şi momente de interactivitate, programate special de regizoare. "Foaierul galben m-a ajutat foarte mult în acest spectacol, pentru că dansatorii sunt practic lângă public şi pe copii îi fascinează teribil lucrul acesta. Balerinele sunt un simbol aparte în copilărie şi cred că nu este fetiţă care, la un moment dat, să nu viseze că va fi balerină", a adăugat Maria Popa. "Pentru prietenie treci peste orice obstacol" Jucat de tineri balerini ai Operei Române, de elevi de la Liceul de coregrafie "Floria Capsali", spectacolul s-a bucurat şi de participarea inedită a două fetiţe, deja pe poante la 5, respectiv 6 ani, în roluri de fluturaşi. "Mesajul acestui basm, în interpretarea mea, este următorul: pentru prietenie eşti în stare să treci peste orice obstacol, exact cum a trecut şi Gerda, personajul nostru, pentru a-l aduce înapoi pe prietenul ei, Kay. Deci, copiii au ce învăţa din această poveste a lui Andersen", a mai spus coregrafa spectacolului. Din distribuţie au făcut parte balerinii: Carmen Lupei, Andrei Dolcoş, Luminiţa Dincă, Cristina Osiceanu, Reina Amasaku, Tudor Mihai Mezei de la Studioul Experimental de Operă şi Balet "Ludovic Spiess". Spectacolul va mai putea fi vizionat în data de 8, respectiv 30 ianuarie 2011, la Opera Română din Bucureşti.