Cum se calculează noua taxă auto
▲ Taxa auto ar putea fi plătită în rate ori în funcţie de evoluţia gradului de poluare a maşinii, pe durata de funcţionare ▲ Noua taxă de poluare auto, propusă spre dezbatere publică, a fost redusă, în funcţie de vechimea autoturismului şi de gradul de poluare auto ▲
Executivul a discutat, în şedinţa de ieri, textul ordonanţei de urgenţă pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, după ce, în urmă cu mai puţin de două săptămâni, a avut loc o audiere publică pe această temă, iar rezultatele acestei audieri au fost făcute publice joi. Printre recomandările prezentate cu prilejul audierii publice privind taxa de poluare auto s-a numărat şi aceea a introducerii eşalonate a acestei taxe. O parte dintre cei 101 de cetăţeni care şi-au prezentat, în scris, depoziţia, s-a pronunţat pentru analiza introducerii sistemului periodic al încasării taxei de poluare, corelată cu rectificările realizate, periodic, de Registrul Auto Român (RAR). Deponenţii au mai propus corelarea nivelului taxei de poluare cu emisiile de noxe, analiza bazei de impozitare prin includerea nediscriminatorie a întregului parc auto naţional pe principiul „poluatorul plăteşte“ - cu care, de altfel, toţi cei care şi-au exprimat poziţia au fost de acord -, revizuirea formulei de calcul a taxei de poluare, care să ţină cont de tot ciclul de viaţă al autovehiculului. În acelaşi timp, s-a propus utilizarea unor mecanisme simple de colectare a taxei de poluare, simplificate din punct de vedere birocratic, prin utilizarea internetului. O altă propunere a vizat concordanţa între denumirea taxei şi modalitatea de calcul a acesteia. S-a recomandat şi corelarea proiectului de ordonanţă privind taxa de mediu cu alte acte normative, dar şi analizarea unor sisteme de bonificaţii care să aibă ca efect accelerarea procesului de înnoire a parcului auto naţional. Cei care şi-au prezentat depoziţiile au ajuns la concluzia că această taxă penalizează poluarea, dar nu contribuie suficient la înnoirea acestui parc auto. Reduceri - în funcţie de vechimea maşinii şi gradul de poluare Noua variantă a taxei de poluare auto, propusă spre audiere publică, a fost redusă, în funcţie de vechimea autoturismului şi gradul de poluare auto, potrivit proiectului de ordonanţă de modificare a taxei. Astfel, pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a taxei specifice exprimată în euro/1 gram CO2, a normei de poluare, a taxei specifice exprimate în euro/1 cmc, precum şi a cotei de reducere a taxei. De exemplu, pentru un autoturism Logan nou, cu motor de 1.400 de centimetri cubi (cmc), cu norma de poluare Euro 4, taxa va creşte de la 160 de euro la 196 de euro, pentru un autoturism Ford Focus Euro 3, cu o vechime de 4-5 ani, cu motor de 1.600 cmc, taxa scade de la 1.140 de euro la 208 euro, pentru un autoturism Volkswagen Golf Euro 2, cu motor de 1.900 cmc şi o vechime de 8-10 ani, taxa va scădea de la 3.806 de euro, la 1.492 de euro, pentru un autoturism Mercedes cu Euro 1, cu motor de 3.000 cmc şi o vechime de 15 ani, taxa va scădea de la 7.727 la 3.360 de euro, iar pentru un Jeep non-euro cu o capacitate de 2.500 cmc şi o vechime mai mare de 15 ani, taxa scade de la 7.155 de euro la 3.750. Pentru un autoturism Euro 4 cu o capacitate mai mare de 1.601 cmc, taxa va porni de la 448 de euro (pentru un autoturism cu o vechime de o lună) şi se va reduce în funcţie de vechime, iar pentru un autoturism Euro 4 cu capacitate de circa 2.500 cmc, noua taxă va porni de la 1.018 euro, în jos. Pentru autoturismele Euro 4 cu o capacitate de circa 3.000 cmc, noul nivel al taxei porneşte de la 1.629 de euro pentru o vechime de până la o lună, iar pentru cele cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc, cu o vechime de până la o lună, va porni de la 6.111 euro. Taxele pentru Euro 3 Pentru un autoturism cu norma de poluare Euro 3, cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc, noul nivel al taxei auto va porni de la 1.086 de euro, pentru o vechime de până la o lună. În cazul autovehiculelor Euro 2, cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc, taxa va ajunge la maxim 2.371 de euro pentru cele cu o vechime cuprinsă între 5 şi 6 ani, în timp ce, pentru o capacitate cuprinsă între 1.601 şi 2.000 cmc, taxa poate ajunge până la 3.762 de euro pentru o vechime de 5-6 ani. Pentru o capacitate cilindrică de 2.500 cmc, nivelul taxei va fi de 7.125 de euro, pentru o vechime de 5-6 ani, iar pentru o capacitate de 3.000 cmc va ajunge la 11.970 de euro, pentru o vechime de 5-6 ani. La maşinile Euro 2 cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa porneşte de la 13.680 de euro pentru o vechime de 5-6 ani. La autoturismele Euro 1, taxa ajunge la 5.016 euro pentru un autoturism cu o vechime de 5-6 ani şi la 616 euro pentru 14-15 ani, pentru o capacitate cilindrică mai mică de 1.601 cmc, la maxim 7.980 de euro pentru o vechime de 5-6 ani şi 908 euro pentru vechime de 14-15 ani, pentru cele cu o capacitate de 2.000 cmc. În variantele cu motorizări de peste 3.000 cmc, taxa pleacă de la 27.360 de euro pentru o vechime de 5-6 ani şi ajunge la 3.360 de euro pentru 14-15 ani. La maşinile non-euro, taxa poate ajunge la 1.848 de euro pentru o vechime mai mare de 15 ani, pentru o capacitate mai mică de 1.601 cmc şi depăşeşte 10.080 de euro pentru cele cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc şi o vechime de 15 ani. Norma de poluare Euro 4 a fost introdusă în Uniunea Europeană în ianuarie 2005, norma Euro 3 a fost introdusă în ianuarie 2000, norma Euro 2 - în ianuarie 1996, iar Euro 1 - în iulie 1992. Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule, se va restitui totodată pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a viitoarei ordonanţe de urgenţă.