Cumpărăturile on-line, sigure pe site-urile url de tip „https://“
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a dispus pentru 35 de comercianţi on-line măsura opririi temporare a comercializării produselor până la remedierea deficienţelor, informează ANPC. Consumatorii sunt îndemnaţi să fie atenţi când oferă detaliile cardului de credit sau debit pe internet, respectiv preluarea datelor care se face prin protocol securizat: url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat, iar http:// e necriptat
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a dat publicităţii mai multe recomandări necesare în cazul cumpărăturilor on-line, ca urmare a creşterii accentuate a acestui tip de comerţ. Astfel, consumatorii sunt îndemnaţi să fie atenţi când oferă detaliile cardului de credit sau debit pe internet, respectiv preluarea datelor care se face prin protocol securizat: url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat, iar http:// e necriptat. „Tranzacţia trebuie refuzată dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card) şi este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor on-line pe care să-l încărcaţi numai cu suma necesară achiziţiei“, se arată în documentul ANPC. Achiziţia produselor este recomandabil a se face de la companii cunoscute sau despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumurile de discuţii sau pe site-urile de evaluare a serviciilor. De asemenea, ANPC subliniază importanţa evitării contactului cu operatorii economici care nu afişează datele de contact complete precum şi compararea ofertelor de preţ, a condiţiilor de livrare şi garanţie ale mai multor comercianţi, înainte de a lua decizia achiziţiei. În cazul în care bunurile sunt expediate din străinătate, trebuie verificate taxele poştale şi alte costuri pe care comerciantul nu le afişează, precum taxele vamale şi TVA. În cazul acesta, consumatorul trebuie să mai reţină faptul că bunurile ajung la destinaţie într-un timp mai lung, fiind utilă verificarea garanţiei unei date limită de livrare. Bunurile cumpărate ar trebui să poată fi returnate, în anumite condiţii, astfel că se impune verificarea pe site-ul vânzătorului a acestora. „Dacă aveţi probleme la achiziţionarea de produse din afara ţării, reclamaţia va trebui soluţionată de o entitate străină. Pentru probleme legate de bunurile cumpărate trebuie să vă adresaţi vânzătorului sau unei autorităţi din ţara de origine a vânzătorului. Pentru probleme de livrare şi transport răspunderea aparţine operatorului de servicii poştale, iar pentru problemele legate de garanţie, sunt situaţii în care veţi fi nevoit să expediaţi produsul înapoi la vânzător sau la un service din zona în care operează acesta“, se mai arată în comunicatul ANPC. O practică incorectă frecvent întâlnită este aceea de a oferi produse ieftine faţă de preţul mediu, dar a căror livrare e condiţionată de achiziţionarea de accesorii (uneori indispensabile funcţionării produsului) cu preţuri umflate. Din cauza neregulilor, 35 de site-uri româneşti au fost închise în februarie ANPC a verificat la nivel naţional respectarea drepturilor consumatorilor la comercializarea on-line a produselor şi serviciilor. În urma verificării celor 179 de operatori economici, la 168 dintre aceştia s-au constatat abateri. „Comerţul on-line este într-un proces de creştere accelerată. Acest tip de afacere se bazează pe relaţia de încredere într-o măsură mult mai mare decât comerţul tradiţional şi, totodată, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi. Din aceste motive, ANPC supraveghează constant acest tip de comerţ şi acordă o atenţie deosebită neregulillor constatate. Nu ne vom limita la sancţionarea abaterilor, ci vom impune - prin iniţiativa legislativă - reguli noi acolo unde va fi cazul. În acest moment, site-urile celor verificaţi conţin toate informaţiile prevăzute de lege“, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC. Abaterile constatate au vizat informarea incompletă asupra tarifelor şi preţurilor, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor; în cazul produselor aflate la ofertă reducerea practicată era mai mică decât cea afişată, informarea incorectă sau incompletă a consumatorilor în ceea ce priveşte garanţia de conformitate, corectitudinea publicităţii, respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă, desfăşurarea activităţii de comerţ on-line fără ca operatorul să aibă acest obiect de activitate, lipsa registrului unic de control, comercializarea unor produse în afara termenului de valabilitate acordat de producător.