Curs festiv la Facultatea de Teologie Ortodoxă
Absolvenţii celei de-a XXII-a promoţii a Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Ilarion V. Felea” din cadrul Universităţii „Aurel Vlaicu” Arad şi-au încheiat, zilele trecute, parcursul studiilor universitare de licenţă, prin festivitatea emoţionantă a îndătinatului curs festiv, desfăşurat cu binecuvântarea şi în prezenţa Înaltpreasfinţitului Arhiepiscop Timotei, Arhiepiscopul Aradului.
Deschiderea festivităţilor a început cu Sfânta Liturghie oficiată în capela facultăţii de către părintele Lucian Farcaşiu, îndrumătorul absolvenţilor pe perioada celor patru ani de studii, şi de câţiva părinţi profesori, răspunsurile liturgice fiind date de către absolvenţi.
După slujbă, programul a continuat în Aula Magna, în prezenţa invitaţilor, a absolvenţilor costumaţi într-un chip deosebit, propriu acestui eveniment, precum şi a unei asistenţe formate din părinţi, prieteni şi apropiaţi ai sărbătoriţilor.
La ceremonie au fost prezenți: IPS Timotei, Arhiepiscopul Aradului, prof. Ramona Lile, rectorul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, primarul Aradului, Gheorghe Falcă, părintele profesor Cristinel Ioja, decanul Facultăţii de Teologie, arhid. Caius Cuţaru, director de departament al facultăţii, şi părintele profesor Pompiliu Gavra, directorul Seminarului Teologic Ortodox din Arad. Fiecare dintre personalităţile invitate a prezentat, apoi, câteva cuvinte de salut şi scurte îndemnuri către cei prezenţi.
Disertaţia cursului festiv a fost susţinută de părintele Lucian Farcaşiu, titularul disciplinei de teologie liturgică şi pastorală, dar şi decanul de an al absolvenţilor. Prin prisma disciplinei predate, tema aleasă de sfinţia sa, „Educaţie şi formare - autoeducaţie şi formare continuă”, s-a axat pe descoperirea şi importanţa autenticităţii persoanei preotului după modelul suprem Hristos Mântuitorul, pildă făcându-se pentru păstoriţii săi.
„Școala de teologie are misiunea de a educa viitorii slujitori ai Bisericii, viitorii profesori de religie, viitorii apostoli în lume ai cuvântului Mântuitorului Hristos. Din această perspectivă, trebuie să spunem că școala de teologie are misiunea nu doar de a educa, de a informa, ci mai ales de a forma, de a crea caractere morale ale tinerilor care vin să învețe și să se formeze pe băncile ei. O provocare majoră la adresa slujirii și misiunii Bisericii este astăzi lipsa autenticității, în cazul celor care slujesc Biserica, căutând să impună mesajul Evangheliei printr-o autoritate exterioară, și nu prin forța lăuntrică a propriului lor model. De aceea, este necesară redescoperirea adevăratelor vocații pentru preoție și slujire a Bisericii, prin exercitarea modelului păstorilor ca liturghisitori și propovăduitori autentici ai adevărurilor Evangheliei în fața credincioșilor. Preotul, profesorul de religie sau simplul credincios din Biserică, absolvent al unei școli de teologie, va fi în ochii societății principalul model. De aici sarcina majoră a școlii de teologie de a educa și a forma deopotrivă. Educația și formarea deprinsă din facultate nu sunt însă îndestulătoare, dacă nu sunt completate prin autoeducație și formare continuă, pe parcursul întregii vieți. Dintre mijloacele de educație și formare continuă a teologului am evidențiat și dezvoltat trei direcții: trăirea într-o stare liturgică continuă, adică învățarea continuă în școala ascezei și a rugăciunii; necesitatea unui părinte duhovnicesc, în sensul acumulării de noi experiențe de la oamenii duhovnicești mai experimentați decât noi în scaunul Spovedaniei, și cufundarea neîncetată în tainele cunoașterii, în cultura laică și în cea teologică”, a reliefat părintele conferenţiar.
În continuare, părintele profesor Caius Cuţaru a dat citire catalogului, absolvenţii primind câte un trandafir şi o diplomă de onoare din partea părintelui decan.
Festivitatea s-a încheiat cu mesajele adresate de absolvenţi, prin vocea lui Florian Gaşpar, care a mulţumit „mâinilor lucrării lui Dumnezeu, părinţilor trupeşti şi celor sufleteşti”, precum şi cu răspunsul studenţilor din anul al treilea, care au şi preluat cheia simbolică a şcolii, prin studentul Florin Avram.