„Dascăl mare al pocăinţei şi rugător”

Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 08 Ianuarie 2016

„Sărbătoarea Soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul ne arată că Biserica, după o sărbătoare împărătească, îşi aduce aminte şi de cei prin care s‑a realizat un moment deosebit din istoria mântuirii”, a precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în cuvântul de învăţătură rostit ieri, 7 ianuarie, în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” al Reşedinţei Patriarhale.

Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat că, de sărbătoarea Soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul, creştinii îşi aduc aminte că la Botezul Domnului, cel care L‑a botezat în Iordan pe Mântuitorul Iisus Hristos a fost Sfântul Proroc şi Înaintemergător Ioan. „În Vechiul Testament, prorocul Maleahi profeţeşte şi prevede că Domnul Dumnezeu va trimite pe îngerul Său înaintea feţei Sale pentru a‑I găti calea, pentru a pregăti calea venirii lui Mesia, Chipul lui Dumnezeu Tatăl. Se pregăteşte calea înaintea feţei Sale, adică înaintea Chipului lui Dumnezeu, care este Dumnezeu Fiul. Faptul că, uneori, în iconografia noastră, Sfântul Proroc Ioan este reprezentat cu aripi nu se datorează doar ascezei sale, vieţii sale aspre de pustnic, ci se datorează, în primul rând, faptului că el a fost un înger al Domnului, un trimis al Domnului, un binevestitor al Său, numit aşa de prorocul Maleahi. Faptul acesta a fost confirmat de însuşi Mântuitorul Iisus Hristos, care S‑a referit la această profeţie, dar şi la profeţia făcută de prorocul Isaia, care zice: iată glasul celui ce strigă în pustie, gătiţi sau pregătiţi cale Domnului, drepte faceţi cărările Lui!”, a spus Părintele Patriarh.

Cel preferat de Dumnezeu

Preafericirea Sa a explicat apoi semnificaţia numelui Ioan. „În limba ebraică, numele Ioan vine de la «Iahve» şi «hanan», pe scurt «Iohanan», care înseamnă Dumnezeu are milă, Dumnezeu este milostiv, dar numele se poate traduce şi cu cel miluit de Dumnezeu sau cel preferat de Dumnezeu. Acest nume arată în el însuşi o legătură specială a lui Dumnezeu cu acest proroc, înaintemergător al lui Hristos şi, de asemenea, o cinstire deosebită. Mântuitorul Iisus Hristos spune că, dintre bărbaţii născuţi din femeie, Sfântul Ioan este cel mai mare şi nimeni nu‑l întrece în cinstire, pentru că a fost ales de Dumnezeu”, a arătat Patriarhul României.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mai precizat că Sfântul Ioan Botezătorul este un precursor al vieţii monahale, al vieţii pustniceşti, un model pentru cei care trăiesc în asceză, în post şi în rugăciune.

Predica Sfântului Ioan Botezătorul avea şi un caracter social

În continuare, Preafericirea Sa a arătat că Sfântul Ioan Botezătorul este un om al lui Dumnezeu, care face parte dintr‑un plan stabilit de El şi anunţat prin prorocii Maleahi şi Isaia şi confirmat de către însuşi Mântuitorul Iisus Hristos. „Sfântul Ioan Botezătorul este pictat în bisericile ortodoxe pe catapeteasma altarului sau pe iconostasul mare, după Maica Domnului, iar în otpust este pomenit imediat după Maica Domnului. De asemenea, este pictat în icoana Botezului Domnului şi în icoana numită «Deisis», a Judecăţii din urmă, ca fiind mijlocitor împreună cu Maica Domnului pentru cei care au murit în stare de pocăinţă pentru păcate, dar nu au mai avut timpul de a arăta faptele pocăinţei. Deci, el este dascăl mare al pocăinţei şi rugător pentru cei care se pocăiesc, chiar dacă se pocăiesc în ultima clipă. Sfântul Ioan este mare rugător pentru noi în ceruri, pentru familie, pentru cei care sunt în pus­tie, pentru cei care sunt în mănăstiri, dar mai ales este un învăţător al pocăinţei care ne cheamă să ne înnoim viaţa. Când el predica în părţile Iordanului, cerea celor care veneau acolo să se pocăiască în sensul nu doar să regrete păcatul, ci să‑şi schimbe modul de a fi. De pildă, Sfântul Ioan Botezătorul cerea vameşilor să nu impună taxe sau impozite sau dări mai mari decât este permis. De asemenea, spunea soldaţilor sau ostaşilor să nu asuprească pe nimeni şi să se mulţumească cu solda sau cu leafa lor. El cerea acelora care aveau mai multe haine să dea şi celor care nu aveau, iar celor care aveau multe bucate să dea şi celor care erau săraci, nevoiaşi, flămânzi. Deci, această predică a lui avea şi un caracter social, de schimbare a relaţiilor dintre oameni, de înduhovnicire a vieţii”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel.

Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat că Sfântul Ioan Botezătorul rămâne tot timpul actual prin predica sa şi mai ales prin sfinţenia vieţii sale, ca mare rugător, mare postitor şi ca un profet al speranţei că, oricât de căzut ar fi omul, prin pocăinţă se poate mântui, se poate schimba şi poate reface legătura sa cu Dumnezeu. La final, Patriarhul României i‑a felicitat pe toți cei care poartă numele Sfântului Proroc Ioan Botezătorul.