Demnitatea copilului şi sărăcia în România

Un articol de: Ciprian Creangă - 25 Septembrie 2010

Diversitate, creativitate, talent, sprijin şi demnitate sunt cuvinte ce exprimă activităţile proiectului "Capacităţi, abilităţi şi deprinderi psiho-sociale şi culturale la copiii aflaţi în dificultate (generată de starea de sărăcie) ce frecventează Centrul de zi Jibert şi Centrul de zi Homorod în scopul facilitării integrării sociale".

Proiectul a fost implementat, cu binecuvântarea Arhiepiscopiei Ortodoxe a Sibiului, în două parohii ortodoxe grupate într-o asociaţie cu scop filantropic ce are ca grup-ţintă copii de vârste, etnii şi confesiuni diferite, aducând unitate în diversitate. Acest proiect s-a desfăşurat în lunile aprilie-august ale acestui an, fiind finanţat de Parohia evanghelică Witikon, Zürich (Elveţia), prin intermediul Centrului de Cercetare Ecumenică din cadrul Universităţii "Lucian Blaga" din Sibiu , care a derulat o cercetare interdisciplinară cu tema "Demnitatea omului şi sărăcia în România (DOSAR)". La Sibiu, în 24 şi 25 septembrie, se desfăşoară conferinţa finală a proiectului "Demnitatea omului şi sărăcia în România". La activităţile din cadrul proiectului au participat şi copii de la centrele de zi Jibert şi Homorod, din Protopopiatul Rupea al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din Sibiu. Respectul arătat de societate De ce sărăcia, alături de demnitatea omului? Deoarece sărăcia şi demnitatea se află într-o relaţie de interdependenţă, sărăcia afectează demnitatea omului, iar întărirea demnităţii omului poate ajuta în găsirea unor soluţii de ieşire din sărăcie. "Demnitatea omului" se referă aici, pe de-o parte, la respectul pe care societatea îl arată fiecărui om, iar pe altă parte, la resursele interne care pot fi descoperite în fiecare om în parte. Considerând copiii ca fiind categoria cu gradul cel mai ridicat de vulnerabilitate, deoarece sunt expuşi direct efectelor negative şi severe ale sărăciei, proiectul a avut drept scop "facilitarea integrării sociale a unui grup de 30 de copii afectaţi de sărăcie şi aflaţi în situaţie de risc psiho-social şi educaţional, prin dezvoltarea de capacităţi, abilităţi şi deprinderi psiho-sociale şi culturale, pentru copiii care frecventează Centrul de zi Jibert şi Centrul de zi Homorod". Implicarea comunităţii locale Prin implementarea acestui proiect, a fost promovată respectarea drepturilor acestor copii, conştientizarea demnităţii lor şi valorificarea ei ca factor important al dezvoltării personale. Asociaţia Filantropia Ecumenică Rupea a desfăşurat activităţi psiho-educaţionale şi artistice, de dezvoltare personală şi socială, deprinderea de abilităţi manuale şi sociale, de petrecere utilă a timpului liber pentru aproximativ 100 de copii cu vârste cuprinse între 6 şi 14 ani, proveniţi din familii cu grad ridicat de vulnerabilitate. De asemenea, s-a urmărit şi stimularea implicării comunităţii locale şi zonale în identificarea de soluţii inovatoare şi creative în depăşirea situaţiei socio-economice actuale şi viitoare; promovarea interculturalităţii etnice prin organizarea de programe şi activităţi în care au fost implicaţi copii de vârste, etnii şi confesiuni diferite (români, saşi, romi), beneficiari ai celor două centre de zi implicate în proiect. Comunicare şi câştigarea încrederii Pe parcursul celor cinci luni, copiii au participat la activităţi de pictură pe icoane, ceramică, modelaj în lut, art-terapie, dans, petrecerea timpului liber şi excursii. Prin aceste activităţi s-au urmărit dezvoltarea deprinderilor de comunicare, aspecte privind dinamica grupului, diminuarea nivelului de conflictualitate intragrup, aspecte temperamentale şi caracteriale. Rezultatele pozitive ale acestor activităţi au constat în dobândirea încrederii copiilor în propriile capacităţi, în stimularea creativităţii, realizarea unui cadru familiar unde să se simtă protejaţi, încurajaţi, egali, unde să înveţe să-l accepte pe celălalt. De asemenea, s-a urmărit apropierea copiilor de Dumnezeu şi Biserică, găsirea modelelor religios-morale, dezvoltarea gradului de toleranţă, petrecerea timpului într-o atmosferă caldă şi armonioasă. Activităţile propuse au fost motivate prin faptul că vizează acţiuni directe asupra principalelor coordonate ale vieţii umane, în vederea menţinerii echilibrului psiho-social şi economico-cultural în comunităţile afectate de sărăcie. Pentru copii, proiectul este relevant prin prisma construirii unei alternative spirituale, morale şi culturale la atmosfera de decădere materială şi morală generată de mediul din care provine grupul. Această alternativă este construită în jurul Bisericii, cea care reprezintă, pe lângă sprijinul spiritual, şi suportul necesar dezvoltării personale a copiilor.