Deniile din Postul Sfintelor Paşti
Deniile sunt slujbe specifice Postului Sfintelor Paşti, constituind Utreniile de a doua zi care se săvârşesc în seara zilei precedente, de aici şi numele, care vine din slavonescul vdenie, care înseamnă priveghere. Ele se săvârşesc miercuri şi vineri seara în săptămâna a cincea din Postul Mare şi în toate serile Săptămânii Sfintelor Pătimiri.
Miecuri seara în săptămâna a cincea din Postul Mare, în cadrul Deniei (Utrenia de joi) se citeşte integral Canonul Mare al Sfântului Andrei Criteanul, care a fost citit în patru părţi în primele patru zile din Postul Mare în cadrul Pavecerniţei Mari. Pe parcursul citirii Canonului Mare din cadrul acestei denii se citeşte şi Viaţa Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca scrisă de Sfântul Ierarh Sofronie, Patriarhul Ierusalimului. Lectura acestei vieţi pilduitoare se citeşte în două părţi şi este pentru creştini un model de pocăinţă.
Vineri seara în săptămâna a cincea din Postul Mare, în cadrul Deniei (Utrenia de sâmbătă) se citeşte Acatistul Bunei Vestiri, primul imn acatist din istoria Bisericii. Sinaxarul ne spune că în această sâmbătă sărbătorim „Imnul Acatist al Preasfintei Stăpânei noastre, Născătoarea de Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria” prin rostirea căruia bizantinii au obţinut, cu ajutorul Maicii Domnului, îndepărtarea perşilor şi avarilor care asediau Constantinopolul la 7 august 626. „Se numeşte Acatist, pentru că atunci întreg poporul a cântat în noaptea aceea imnul Maicii Cuvântului stând în picioare”, după cum precizează Sinaxarul.
Duminică seara în ziua Floriilor începe Săptămâna Mare sau Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos. Prima Denie din Săptămâna Mare este dedicată Sfintei şi Marii Luni, tema zilei fiind închinată pomenirii „fericitului Iosif cel preafrumos și a smochinului care s-a uscat prin blestemul Domnului”.
Luni seara în Săptămâna Mare se oficiază Utrenia din Sfânta şi Marea Marţi când după rânduiala Sfinţilor Părinţi ni se pune înainte, ca îndemn la „veghe necontenită”, pilda celor zece fecioare.
Marţi seara se săvârşeşte Utrenia din Sfânta şi Marea Miercuri, când facem „pomenirea femeii păcătoase, care a spălat cu mir și cu lacrimi picioarele Domnului”.
Miercuri seara începe ceea ce în Biserică trăim plenar cele ce s-au întâmplat la Cina cea de Taină şi imediat după ea: „sfânta spălare a picioarelor, Cina cea de Taină, adică predarea înfricoșatelor Taine, rugăciunea cea mai presus de fire și vânzarea Domnului”.
Joi seara în Biserica Ortodoxă Română se săvârşeşte Denia celor 12 Evanghelii, în cadrul ei citindu-se 12 pericope evanghelice în care Sfinţii Evanghelişti Matei, Marcu, Luca şi Ioan prezintă Sfintele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos. Această Denie este închinată Sfintelor şi Mântuitoarelor Pătimiri ale Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos: „scuipările, lovirile peste față, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfiră, trestia, buretele, oțetul, piroanele, sulița, și înainte de toate, crucea și moartea, pe care le-a primit de bunăvoie pentru noi. Se mai face încă pomenire de mărturisirea mântuitoare făcută pe cruce de tâlharul recunoscător, ce a fost răstignit împreună cu El”.
Vineri seara se oficiază Denia Prohodului Domnului, a Sfintei şi Marii Sâmbete, când „prăznuim îngroparea dumnezeiască și trupească a Mântuitorului nostru Iisus Hristos și pogorârea la iad, prin care neamul nostru fiind chemat din stricăciune a fost mutat spre viață veșnică”. În cadrul acestei Denii tot poporul dreptcredincios cântă Prohodul Domnului exprimând durerea creştinilor pentru moartea pe Cruce a Domnului nostru Iisus Hristos, dar şi speranţa Învierii aducătoare de viaţă veşnică.
Deniile sunt slujbe pline de profunzime teologică şi duhovnicească pentru lumea ortodoxă şi reprezintă momentele liturgice când creştinii se adună în biserică pentru a cinsti Sfintele şi Mântuitoarele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos.