Deniile sau Săptămâna altfel
Am auzit zilele acestea expresia Săptămâna altfel.
- Ce faceţi băieţi?
- Ce să facem, mergem la biserică. Săptămâna aceasta este săptămâna altfel, nu?
Am zâmbit şi le-am spus bravo. Mă bucură tinerii inteligenţi şi înţelepţi totodată. Au simţul umorului, dar şi bună cuviinţă, râd de ce este fals sau exagerat, dar sunt atenţi şi ştiu să tacă atunci când se discută lucruri serioase şi interesante. Ce mai! Tinerii noştri sunt inteligenţi şi normali. Aceasta este normalitatea unui tânăr: bucuria fără motiv, „neseriozitatea“ şi superficialitatea – atunci când este confruntat cu rutina şi banalitatea, amestecată cu atenţia maximă pentru ceea ce-l interesează şi curajul nebunesc şi dedicarea totală, atunci când el crede că un lucru merită.
- Mergeţi la denii, nu?
- Da, mergem la denii la mănăstire.
- Şi postiţi aspru săptămâna asta, aşa cum postesc monahii?
- Da. Ce, este pentru prima oară?! Nu mâncăm nimic până mâine-seară, când luăm Agheasmă mare.
- Bine. Îmi place prietenia voastră. Poate o să ne mai vedem, să mai vorbim.
Afară adie un vânticel cald, ce prevesteşte o primăvară timpurie. Undeva, în unul dintre copacii mari de pe marginea drumului, se aude o ciocănitoare. Mitraliază scoarţa arborelui în căutare de hrană. Copacii arată uscaţi, iar acum iarna seamănă între ei. Herma, un creştin ce a trăit în veacul al II-lea la Roma, în lucrarea sa „Păstorul“, aseamănă lumea aceasta şi viaţa oamenilor cu o iarnă. „Vezi, spune Herma, iarna toţi copacii arată goi şi morţi. Vine însă primăvara, viaţa veacului viitor, când unii copaci înverzesc, înfloresc şi dau roadă. Atunci se dezvăluie limpede ce copac a fost mort şi care a fost plin de viaţă. Aşa se va întâmpla şi cu oamenii.“ Atunci se arată care a fost viu şi care a fost mort duhovniceşte în iarna acestei vieţi.
Canonul Sfântului Andrei Criteanul se va citi integral în săptămâna a V-a a Postului Mare, în cadrul Deniei de miercuri seara
Prima săptămână a Postului Mare este de fiecare dată bogată în cântări de pocăinţă, dar şi de speranţă. Părintele Alexander Schmemann numeşte acest timp ca fiind perioadă de „tristeţe strălucitoare“, deoarece postul aspru este însoţit de slujbe bogate, al căror text îmbină tristeţea pentru păcat cu bucuria pocăinţei şi a iertării. Canonul Sfântului Andrei Criteanul s-a citit în prima săptămână a Postului Mare şi se va citi şi în săptămâna a V-a a Postului Mare, în cadrul Deniei de miercuri seara, care se numeşte şi Denia Canonului cel Mare, când va fi citit integral. El este acompaniat de sute de închinăciuni pe cântarea Miluieşte-mă, Dumnezeule, miluieşte-mă. Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, repetată la fiecare slujbă, ne provoacă şi ea la introspecţie. În timpul deniilor, credinciosul se roagă şi tace. Nu este uşor să stai liniştit, să asculţi cuvintele preotului şi ale cântăreţilor şi să-ţi asculţi sufletul. Tăcerea şi rugăciunea sunt medicament. Tăcerea în atmosfera rugăciunii bisericii vindecă. Îi admir pe tinerii care ştiu să tacă şi să exerseze întâlnirea cu Dumnezeu şi cu sine. Tăcerea este arta ce dă valoare cuvântului.
Doar cel ce trăieşte în linişte Îl poate auzi pe Dumnezeu. Doar cel ce se linişteşte Îl poate cunoaşte pe Dumnezeu şi-L poate „povesti“ lumii. Numai dacă dobândim viaţă şi limpezime în adâncurile noastre, putem fi vii şi adevăraţi în exterior, în viaţa noastră de zi cu zi. Îi admir pe tinerii care au preferat această experienţă, a săptămânii altfel. Ei sunt tinerii care promit să rodească atunci când iarna se topeşte şi vine primăvara. Ei sunt cei ce acumulează sevă şi lumină, cei ce au de unde să înflorească şi să rodească dragoste, bucurie, pace…