Despăgubiri de sute de euro dacă avionul întârzie

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 14 Martie 2017

Legislaţia europeană impune companiilor aeriene să îşi despăgubească pasagerii cu sume între 250 și 600 de euro dacă avionul are întârzieri sau zborul se anulează. Se consideră întârziere începând cu două ore pentru zborurile de până la 1.500 km, trei ore pentru cele în Uniunea Europeană de peste 1.500 km şi pentru toate celelalte zboruri între 1.500 şi 3.500 km şi patru ore pentru zborurile
de peste 3.500 km.

Anul trecut, companii­le aeriene au atins nivelul-record de 3,7 miliarde de pasageri, în condițiile în care cererea globală pentru transport aerian a înregistrat o creștere de 6,3%, potrivit datelor Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Ae­ri-­­ eni, care reprezintă aproximativ 265 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 83% din traficul aerian mondial. Cel mai important factor care determină creșterea numărului persoanelor care aleg să călătoreas-­ că cu avionul este accesibilitatea preţurilor la bilete. Companiile aeriene, și nu doar cele low cost, practică reduceri de prețuri datorită cotaţiilor scăzute ale ţiţeiului, fapt ce le-a permis și adău-­ garea de noi rute, în număr de 700 în 2016.

Un flux aerian intens, însă, atrage după sine și disfuncţionalităţi, fie întârzieri ale zborurilor, fie chiar anularea unor curse. Un exemplu recent este greva personalului de sol de la cele două aeroporturi din Berlin, astfel că sute de zboruri au fost anula­-te, după cum relata Associated Press. Pasagerii trebuie să știe că în astfel de situații, în care zborurile sunt anulate sau avionul nu decolează la ora programată, au dreptul la despăgubiri, iar com­pensaţiile în bani variază de la 250 de euro la 600 de euro, în funcţie de cât de mult a întârziat avionul.

„În cazul întârzierii, compania de transport aerian trebuie să-ţi ofere asistenţă, constând în mese şi răcoritoare, proporţional cu tim­pul de aşteptare. Dacă zborul urmează să decoleze la o zi după ora de plecare programată iniţial, trebuie să ţi se asigure cazare şi transport între locul de cazare şi aeroport”, a precizat Laura Pascu, reprezentanta Cen- ­trului European al Consumatorilor din România (EEC România), citată de Mediafax.

Un zbor se consideră întârziat începând cu: două ore pentru zborurile de până la 1.500 km, trei ore pentru zborurile în interiorul Uniunii Europene peste 1.500 km şi pentru toate celelalte zboruri între 1.500 şi 3.500 km şi patru ore pentru zborurile de peste 3.500 km. În cazul zborurilor a căror întârziere este de cinci ore sau mai mare, se poate solicita rambursarea costului biletului pentru partea de călătorie neefectuată şi un zbor către locul de plecare iniţial. Iar dacă zborul ajun-­ ge la destinaţia finală cu o întârziere egală sau mai mare de trei ore, pasagerii au dreptul la o com-pensaţie fi­xă, stabilită conform regulilor privind compensaţia în cazul anu­lării, în funcţie de distanţa zborului: 250 de euro, 400 de euro sau 600 de euro.

„Această compensaţie se acor­dă şi în cazul zborurilor conexate operate de aceeaşi companie. În cazul în care zborul iniţial are întârziere şi pierzi zborul de cone­xiune, operat de aceeaşi com­pa-­ nie, şi ţi se asigură un zbor de redirecţionare către destinaţia finală, compania de transport ae­ri-­ an trebuie să-ţi plătească compensaţii, dacă ai ajuns la destinaţie cu o întârziere egală sau mai mare de trei ore. Sunt diferite drep­turi şi dacă se anulează zborul”, adaugă Laura Pascu.

Există şi situaţii în care operatorul de transport nu este obligat să plătească sumele prevăzute drept compensaţii, cum ar fi dacă pasagerii au fost informaţi despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută sau dacă operatorul de transport aerian poate face dova­da că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate, în pofida adop- ­tării tuturor măsurilor posibile.