Dezbatere despre planurile-cadru pentru învățământul gimnazial, la Oradea
Joi, 25 februarie, la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea, a avut loc o dezbatere publică organizată de Asociația Părinți pentru Ora de Religie (APOR), filiala Bihor, Societatea de Științe Istorice, filiala Bihor și Societatea Română de Geografie, filiala Bihor pe tema planurilor-cadru pentru învățământul gimnazial.
Întâlnirea, la care au participat părinţi, profesori de istorie, geografie, religie și limba română, a fost deschisă de Sorin Curilă, președintele APOR Bihor, care a prezentat contextul constituirii şi obiectivele asociaţiei şi interesul acesteia pentru reformarea învăţământului, pentru discutarea proiectelor de plan cadru propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi cel oferit de grupul de lucru constituit pe lângă Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS). A fost apreciată oportunitatea dezbaterii publice pe acest subiect, astfel încât să fie identificate cele mai bune soluţii pentru plasarea învăţământului într-o nouă paradigmă, adaptată nevoilor societăţii contemporane.
Inspectoarea Elisaveta Roşu, președinte al Societății de Științe Istorice, filiala Bihor, a făcut o prezentare a proiectelor de plan cadru aflate în acest moment în atenţia publicului, subliniind că discipline precum limba română, istoria, geografia sau limba latină sunt ameninţate de diminuarea numărului de ore, până la dispariţia lor, fapt ce a determinat îngrijorare printre profesori şi părinţi. Au fost punctate etapele parcurse până acum în demersul profesorilor de istorie în vederea repoziţionării acestei discipline, atât în planul cadru, cât şi în structura examenelor naţionale, acţiuni care au început în 2014 la Oradea.
Au fost amintite argumente privind păstrarea studiului acestor discipline în clasele de gimnaziu şi liceu. S-a arătat, în continuare că actualele planuri cadru oferă istoriei şi geografiei 1-2 ore/săptămână, la nivelul claselor de V-VII şi două ore pentru clasa a VIII-a. Unele variante ale planurilor cadru propun dispariţia istoriei ca disciplină de sine stătătoare, oferind în schimb o disciplină-agregat care îşi propune studiul societăţii, educaţia pentru cuplu, drepturile şi libertăţile omului, stipulate în diferite documente europene, drepturile copilului.
Intervenţiile părinţilor şi profesorilor au convers către concluzia că este inacceptabilă excluderea sau diminuarea ponderii istoriei, geografiei şi limbii latine din planurile cadru pentru învăţământul gimnazial. Opiniile susținute în cadrul dezbaterii vor fi înaintate MENCS, sub forma unui memoriu, pentru a putea fi aduse la cunoștința Institutului de Științe ale Educației, respectiv grupului de experți ce lucrează la proiectul planului cadru pentru învăţământul gimnazial.