Diaconul Sorin Mihalache a conferențiat la Sibiu

Un articol de: Ștefan Mărculeţ - 25 Noiembrie 2016

Organizația Tinerilor din Sibiu (OTS) a organizat miercuri, 24 noiembrie, o conferință duhovnicească susținută de diac. lect. univ. dr. Sorin Mihalache, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași și director adjunct al Centrului de Cercetare Interdisciplinară în Religie, Filosofie şi Ştiinţă.

Conferința a fost precedată de lansarea cărții diaconului Sorin Mihalache intitulată „Lumina celui nevăzut. O privire teologică în raționalitatea Creației și teoriile științifice recente despre univers”, o lucrare excepțională în două volume, apărută anul acesta la Editura „Basilica” a Patriarhiei Române. Lansarea a avut loc la Biblioteca Județeană „ASTRA” din Sibiu, în prezența mai multor cadre didactice, studenți, preoți și invitați. Alături de autorul cărții s-au aflat conf. univ. dr. Sebastian Moldovan de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Sfântul Andrei Șaguna” din Sibiu și Manuel Valeriu.

„Cartea părintelui Sorin Mihalache este un tratat apologetic, o apărare în fața celor care interoghează relevanța pentru ziua de azi a credinței creștine. Însă nu este numai atât, ci privind din cealaltă direcție, din perspectiva lumii științifice și a lucrărilor de știință, o considerăm drept o operă de popularizare a științei”, a spus conf. dr. Sebastian Moldovan.

Cuget, atenție și voință

Diaconul Sorin Mihalache a susţinut conferinţa în Aula „Magna” a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, în prezenţa a numeroși studenți de la fa­cultățile universității sibiene, cadre didactice și preoți. Tema conferinței a fost „Deturnarea secolului! De la bucuriile vieții spirituale, la plăcerile societății de consum”.

În debutul conferinței, corul OTS a interpretat câteva colinde tradiționale, iar reprezentanții organizației au prezentat invitatul. În prelegerea sa, diaconul Sorin Mihalache a adus argumente științifice și patristice pentru întoarcerea atenției umane spre lucrurile duhovnicești și relația cu Dumnezeu.

„Societatea nu ne dă voie să cugetăm. Dacă ne lăsăm prinși în oferta ei, va fi foarte greu să găsim un timp pentru reflecție. Fără reflecția la sine, fără îngrijirea de sine, fără un fel de privire în sine, un fel de radiografie a faptelor în perspectiva a ceea ce urmează să fac sau ceea ce sunt chemat să fac, este foarte greu să înregistrăm un progres interior. Îmi place foarte mult cuvântul părintelui Cleopa, care a spus că este cu neputință unui om să iubească de­să­vârșirea și să o lucreze, dacă nu iubește și însingurarea. Însingurarea este locul care ne permite această stare de atenție și de lucrare și de vedere înăuntru. Un alt lucru important este cugetarea, ce cugetăm noi în noi înșine. Am văzut că atenția uneori pleacă într-o parte sau în cealaltă și e dezordonată sau e foarte ordonată pentru cei care o cultivă. Atenția hrănește cugetul, atenția este gura care e deschisă și care mușcă, iar cugetul crește și metabolizează ceea ce i-a dat atenția. Este foarte important să fim atenți unde trebuie, ca să avem ce cugeta. Dacă nu suntem atenți la ce trebuie, nu vom avea o cugetare înălțată, legată de cele du­hovnicești. Majoritatea evaluărilor care vizează viața spirituală, în diferite practici spirituale, constată că în interioritatea omului există o sporovăială a gândurilor, omul spo­rovăiește în continuu în sine lucruri care n-au nici cap, nici coadă, gândul sare dintr-o parte în alta fără nicio legătură, mintea noastră joacă foarte multe roluri în același timp fără să aibă vreo logică (…) Este important să dăm cugetării noastre ceva să facă, de exemplu să se roage sau să se gândească la fru­musețea unui text scripturistic, la puterea cuvintelor lui Hristos, la faptele Lui, pentru că gândindu-mă la lucrurile acestea, voința mea se în­tărește. Sunt studii despre asta în neuroștiință. Tinerii care au fost expuși inconștient la un fond de cuvinte de tip «Biblie», «Dumnezeu», «virtuți», puși în fața unui experiment au avut o capacitate mai mare să se autocontroleze”, a subliniat diac. Sorin Mihalache.