Dosare simplificate pentru ajutoarele sociale

Un articol de: Oana Nistor - 13 Decembrie 2016

Solicitanţii de ajutoare sociale vor depune un dosar în loc de trei, iar bursele şcolare vor fi eliminate din categoria veniturilor care se iau în calcul la stabilirea drepturilor de beneficii sociale.

Printre măsurile de simplificare în asistenţa socială se numără şi eliminarea cerinţei de a prezenta din trei în trei luni o adeverinţă de la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă.

Guvernul a adoptat, recent, noi măsuri de simplificare în asistenţa socială, dar şi o serie de corecţii în acest sens. Astfel, pentru obţinerea venitului minim garantat (VMG) şi a alocaţiei pentru susţinerea familiei (ASF), în situaţia în care persoana sau familia întruneşte toate condiţiile de eligibilitate, inclusiv pentru obţinerea ajutorului pentru încălzirea locuinţei, solicitantul va depune un singur dosar, în loc de trei. Documentele depuse iniţial pentru unul dintre beneficii se iau în considerare şi pentru solicitarea ulterioară a celorlalte măsuri de sprijin. De exemplu, în cazul în care se stabileşte dreptul la venit minim garantat şi ulterior apare un copil în familie şi se solicită alocaţia pentru susţinerea familiei, nu va mai fi necesară întocmirea unui nou dosar.

„Măsurile de simplificare pentru ajutorul social înseamnă renunţarea la 50 de documente, pe care beneficiarul trebuia să le obţină de la opt-nouă autorităţi pentru a le depune pentru dosare. Cele trei tipuri de ajutor social (venit minim garantat, alocaţie de sprijin familial şi ajutor de încălzire) însemnau trei proceduri diferite, trei dosare diferite. (...) Ne dorim să ajungem într-o zonă de a ajuta oamenii să depăşească vulnerabilitatea, ca asistenţii sociali să fie pe teren, şi nu îngropaţi de dosare”, a explicat Oana Ţoiu, secretar de stat în Ministerul Muncii, citată de Agerpres. Concret, numărul de documente necesare scade de la 52 de acte, care se obţineau de la șapte-nouă instituţii, la un număr de 15-17 acte, diminuându-se, în acest fel, costurile suportate de beneficiar, dar şi timpul petrecut pentru obţinerea documentelor doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile acesteia.

De asemenea, în cazul venitului minim garantat, este eliminată cerinţa de a prezenta din trei în trei luni o adeverinţă de la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă. Verificarea situaţiei persoanelor apte de muncă se va face pe baza listelor şi informaţiilor furnizate de agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv de inspectoratele teritoriale de muncă.
În cazul drepturilor suspendate, acestea se vor acorda din oficiu, în luna următoare, dacă din verificările efectuate de inspectorii sociali nu rezultă situaţii de modificare sau încetare a acestora. În prezent, pentru reluarea plăţii este necesară depunerea unei noi cereri.

O altă modificare se referă la eliminarea burselor şcolare, inclusiv a celor de merit, din calculul veniturilor, fapt care ducea în trecut la diminuarea ajutoarelor sau chiar la eliminarea lor, în cazul în care copiii realizau performanţe şcolare. De asemenea, prin noile reglementări se flexibilizează şi modul de acordare a alocaţiei pentru susţinerea familiei. Dacă într-o familie cu mai mulţi copii de vârstă şcolară unul dintre aceştia nu urmează o formă de învăţământ sau acumulează mai mult de 20 de absenţe nemotivate într-un semestru, acest copil nu va fi luat în calcul la stabilirea cuantumului acordat familiei, astfel încât familia să poată beneficia în continuare de suport financiar. În prezent, dacă unul dintre copii înregistrează absenţe şcolare, familia pierde dreptul de a mai primi ajutor social.