Două teze de doctorat de excepţie, la Facultatea de Teologie din Iaşi
Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi şi-a completat lista doctorilor în domeniu cu încă două nume. Absolvenţi de excepţie ai facultăţii şi ai şcolii doctorale teologice ieşene în domeniul de cercetare al liturgicii, candidaţii Vlad Vieriu şi pr. Mihai Pavel şi-au susţinut marţi, 19 noiembrie, tezele de doctorat în şedinţă publică, în Sala Coloanelor a facultăţii, respectiv în Sala Profesori. La final, ambii candidaţi au primit titlul de doctor în teologie, cu calificativul „Excelent“, şi au depus jurământul în Capela „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“.
Prima teză de doctorat, susţinută în Sala Profesori a facultăţii, a avut titlul „Gest şi ritual în spaţiul liturgic ortodox - Istorie şi hermeneutică“ şi a aparţinut părintelui Mihail Pavel, director pentru Credinţă şi Dezvoltare în cadrul Biroului Global - World Vision International. Coordonatorul ştiinţific al tezei a fost pr. prof. univ. dr. Viorel Sava de la Facultatea de Teologie ieşeană, iar comisia de doctorat a avut următoarea componenţă: preşedinte - pr. prof. univ. dr. Ioan Cristinel Teşu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, referenţi - pr. prof. univ. dr. Nicolae Necula de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti, conf. univ. dr. Carmen Maria Bolocan de la Facultatea de Teologie ieşeană şi pr. conf. univ. dr. Marian Vîlciu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii „Valahia“ din Târgovişte.
„Teologia răsăriteană a ritualului este bogată şi consistentă, iar în paginile prezentului demers nu facem decât să explorăm şi să aşezăm împreună metodic elemente constitutive ale acestei teologii: perspectiva biblică, istorică, liturgică, toate îmbogăţite de elemente identificate în cadrul istoriei religiilor, antropologiei culturale şi în discursul modern specific teoriei ritualului. Noutatea cercetării este dată tocmai de această adunare a elementelor pomenite, de cartarea şi listarea celor mai cunoscute sensuri simbolice ale gesturilor încorporate Liturghiei Euharistice Răsăritene, împreună cu identificarea unei liste de provocări şi oportunităţi pentru care teologia ortodoxă românească trebuie să formuleze o serie de răspunsuri teologice şi pastorale, dar şi de schiţarea unui cadru teologic specific ortodox în care să se regândească/reconsidere ritualul şi să se evalueze altfel decât până acum activitatea/ lucrarea liturgică rituală a Bisericii din perspectiva potenţialului social al ritualului ortodox şi a exploatării adecvate a acestuia în contextul contemporan“, a subliniat candidatul în susţinerea tezei de doctorat.
Sala arhiplină, la susţinerea celei de-a doua teze de doctorat
Cea de a doua teză de doctorat, cu titlul „Dreptul Imperiului Bizantin din primul mileniu creştin şi influenţa acestuia asupra cultului divin“, a fost susţinută de Vlad Vieriu, avocat al Baroului Iaşi şi asistent la Facultatea de Drept şi la Facultatea de Teologie ale Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi. Coordonatorul ştiinţific al tezei a fost pr. prof. univ. dr. Viorel Sava de la Facultatea de Teologie din Iaşi, în cotutelă cu pr. prof. univ. dr. Ioan Vasile Leb de la Facultatea de Teologie a Universităţii „Babeş -Bolyai“ din Cluj-Napoca. Comisia de doctorat l-a avut ca preşedinte pe pr. prof. univ. dr. Petre Semen de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, iar ca referenţi, pe pr. prof. univ. dr. Nicolae Necula de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti, prof. univ. dr. Valeriu M. Ciucă de la Facultatea de Drept a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi şi pr. conf. univ. dr. Marian Vîlciu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii „Valahia“ din Târgovişte.
În faţa unui public numeros, ce a umplut Sala Coloanelor de la Facultatea de Teologie ieşeană şi din care a făcut parte şi Preasfinţitul Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar Patriarhal, alături de pr. prof. univ. dr. Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie din Iaşi, Vlad Vieriu a explicat la început titlul tezei şi argumentul cercetării, după care a vorbit şi a prezentat structura tezei, împărţită în şase capitole, plus concluzii: cap. I - Consideraţii generale. Imperiul Bizantin - statul, dreptul şi cultul; cap. al II-lea - Subiectele cultului divin, subiecte ale dreptului; cap. al III-lea - Timp şi destinaţie în cultul creştin; cap. al IV-lea - Spaţiul cultului din perspectivă normativă; cap. al V-lea - Elementele cultului - cuvânt, act, materie; cap. al VI-lea - Unităţile cultului divin public.
În încheierea prezentării, candidatul a concluzionat: „În studiul teologiei liturgice, dreptul Imperiului Bizantin este un izvor auxiliar de informaţie, dar a cărui importanţă nu poate fi contestată, chiar atunci când cedăm locul principal, în ierarhia surselor, scrierilor creştine străvechi şi creaţiilor de specialitate ale Părinţilor şi ale altor autori bisericeşti. Specificul normativ al acestor izvoare oferă studiului lor acea urmă de încredere şi autenticitate pe care o aşteptăm din partea oricărui document ce emană de la o autoritate, nu întotdeauna imparţială, însă, cu siguranţă preocupată. Nu tindem să absolutizăm valoarea textelor de lege, însă perspectiva pe care acestea o deschid nu poate fi trecută cu vederea atunci când sunt nutrite pretenţiile de exhaustivitate în cunoaştere. Iar dacă vreun moment suntem tentaţi a ne întreba dacă momentul zilei prezente ne oferă o dimensiune reală a cultului, nu atât cum istoria îl dictează, ci mai ales cum Dumnezeu îl aşteaptă, inevitabil va trebui să privim spre evoluţia sa, permanent dirijată deopotrivă de focul trăirii autentice, dar şi de inerţia civilizaţiei, de dogmă, dar şi de opinie personală, de canon, dar şi de lege, de bună-credinţă, dar şi de interes meschin. (...) Modelul bizantin nu mai poate fi un exemplu. Nu putem să judecăm acest model deoarece ne-am înstrăinat prea mult de spiritul epocii, fără ca această evoluţie să poate fi considerată decadentă“.
La finalul şedinţelor, membrii comisiei au acordat ambilor candidaţi titlul de doctor în teologie, cu calificativul „Excelent“. Evenimentul academic s-a încheiat cu jurământul de credinţă şi de fidelitate faţă de Biserica strămoşească, depus de noii doctori în teologie, ceremonie ce a avut loc în capela facultăţii.