Drepturile turistului în zbor
În cazul în care turistul beneficiază de transport aerian, operatorul aerian este obligat să stabilească regulile pe care le va aplica la ambarcare, în eventualitatea unei curse suprarezervate. De asemenea, este obligat să pună aceste reguli la dispoziţia publicului, la agenţiile şi la ghişeele de check-in ale transportatorului aerian.
În eventualitatea unui refuz al îmbarcării, pasagerul va avea de ales una dintre următoarele variante: restituirea imediată fără penalizări a costului biletului pentru partea de călătorie neefectuată; asigurarea transportului pânăla destinaţia finală cu prima ocazie; asigurarea transportului până la destinaţia finală la o dată ulterioară, convenabilă pasagerului. Indiferent de alegerea făcută de către pasager imediat după ce îmbarcarea i-a fost refuzată, transportatorul aerian va plăti o compensaţie minimă în valoare de: 100 de euro pentru curse de până la 3.500 de km; 300 de euro pentru curse de peste 3.500 de km. În cazul în care transportatorul oferă rerutarea până la destinaţia finală pe o cursă alternativă, a cărei oră de sosire nu depăşeşte ora de sosire programată a cursei rezervate iniţial, cu mai mult de două ore pentru cursele de până la 3.500 de km şi cu mai mult de 4 ore pentru cursele de peste 3.500 de km, compensaţia poate fi redusă cu 50%. Nivelul compensaţiei nu trebuie să depăşească preţul biletului de transport până la destinaţia finală. În eventualitatea refuzului îmbarcării pe o cursă vândută în cadrul unui pachet turistic, transportatorul aerian este obligat să compenseze operatorul turistic care a încheiat un contract cu pasagerul şi care este răspunzător faţă de acesta pentru executarea adecvată a contractului aferent pachetului turistic în condiţiile prevăzute de lege. Operatorul turistic este obligat să plătească pasagerului suma compensatorie ce i-a revenit de la transportatorul aerian. Separat de suma compensatorie, transportatorul aerian va oferi gratuit pasagerilor cărora li s-a refuzat îmbarcarea: posibilitatea efectuării unei convorbiri telefonice şi/sau transmiterea unui mesaj telex/fax către punctul de destinaţie; mâncare şi băuturi răcoritoare, ţinând cont de timpul de aşteptare; cazare la hotel în cazurile în care este necesară şederea pe timpul uneia sau a mai multor nopţi.