Educaţia fără comparaţii
Puţine teme acasă, puţine ore de curs şi evaluare fără note în şcoala generală. Acestea sunt câteva dintre metodele de reuşită ale modelului educaţional finlandez, învăţământ asigurat de stat 100%. Însă una dintre cele mai remarcabile politici este sistemul de evaluare a elevului, care îşi propune ca scop dezvoltarea educaţiei în detrimentul competiţiei, adică a comparaţiei.
PISA şi CEDO au considerat, în urma evaluărilor din intervalul 2006-2010, că cel mai bun sistem de învăţământ din lume este modelul adoptat de Finlanda. Cifrele vorbesc de la sine: 93% dintre liceenii finlandezi devin absolvenţi, 43% dintre elevii de liceu urmează profile vocaţionale, 66% dintre absolvenţii de liceu sunt acceptaţi la facultate, diferenţa dintre cel mai slab şi cel mai inteligent elev este cea mai mică din lume, Finlanda are acelaşi număr de profesori ca şi New Yorkul, însă mult mai puţini elevi (600.000 elevi comparativ cu 1,1 milion elevi), şi alte apogeuri asemănătoare1. Sigur că toate aceste rezultate confirmă statutul conferit profesorului în Finalnda, care este considerat la acelaşi nivel cu medicul şi avocatul, iar după unele publicaţii meseria de profesor este percepută ca şi cea mai înaltă consideraţie în societatea finlandeză. Pe lângă o pregătire excepţională şi o dedicare totală pedagogiei - care nu aduc vreun bonus financiar! -, profesorii se concentrează pe formarea tânărului, într-un mod personal pe cât le este accesibil cu putinţă. Ceea ce occidentalii au denumit modernizarea învăţământului finlandez se traduce mai curând ca personalizarea educaţiei, fără a fi recurs obligatoriu la tehnologii de ultimă generaţie, cum ar fi platformele e-Learning sau BDI Agent. De ce am numi reforma învăţământului finlandez personalizarea educaţiei? Cum reuşeşte relaxarea programului şcolar să genereze performanţe la nivel mondial? Şi cum ajung profesorii să fie profund respectaţi de întreaga societate finlandeză, inclusiv de către elevi, astăzi, când etica se confruntă tot mai des cu schimbări de valori? Iată câteva întrebări, unele cu un conţinut paradoxal, care suscită interesul statelor cu tradiţie în învăţământul de calitate.
Notele şi riscul comparaţiei neloiale
Una dintre politicile care atrag atenţia o reprezintă sistemul de evaluare a elevului. În şcoala generală (1-6), elevii finlandezi nu sunt evaluaţi prin intermediul notelor. Metoda urmăreşte să insufle fiecărui elev un nivel înalt de încredere şi stima de sine. Deşi profesorii îi testează periodic, notele nu sunt trecute nicăieri şi nu sunt comunicate părinţilor, nici elevilor, iar acest fapt este posibil pentru că nu există un sistem de evaluare centralizat. Notările reprezintă mai curând nişte indicatori pentru profesori, în funcţie de care ştiu cum să se repereze la fiecare copil în parte: profesorul observă care este nivelul de cunoştinţe, ce probleme întâmpină la învăţat sau dacă a fost ceva greşit în modul de predare (în abordarea subiectului), stabileşte împreună cu părinţii o programă specifică pentru studiu. În urma adoptării acestui sistem de evaluare, rata de absolvire a ciclului primar în şcolile finlandeze este de 99%.
În contextul actual - la nivel etic, cultural şi psihologic - notele încep să devină predictori ineficienţi şi instabili, adesea irelevanţi (sau neloiali) în evaluarea elevului sau studentului, cu atât mai mult cu cât voinţa de putere tinde să corupă balanţa calităţii în favoarea cantităţii. Dincolo de orice critică a sistemelor de învăţământ de pe mapamond, de-a lungul timpului s-a putut observa că orice evaluare comparativă face loc concurenţei şi orice concurenţă implică ideea de comparaţie, chiar şi atunci când nu acesta este scopul. Dacă urmărim firul, nota a devenit sinonimică cu un anumit nivel în concurenţă, concurenţa aduce cu sine comparaţia, iar comparaţia cu un oricare celălalt riscă să dea naştere mai curând invidiei decât perseverenţei (deşi există şi o motivaţie negativă antrenată de invidie, care însă intră într-un cerc vicios asumat cu consecinţe în plan psihosomatic).
Într-o altă optică, notele reprezintă un mijloc de recompensă şi concurenţă (formă de motivaţie), sau obstacol în calea dezvoltării competenţelor personale? Oamenii sunt diferiţi şi au diferite talente. Nu toţi sunt la fel, nici nu dispun toţi de aceeaşi capacitate intelectuală. Unii sunt dotaţi cu inteligenţă matematică, alţii cu inteligenţă artistică, unii dispun de un IQ remarcabil, în timp ce alţii se evidenţiază prin EQ, SQ. Şcoala îl formează pe om, îi capacitează talentele, nu îl standardizează. Atunci, în acest context, nota devine mijloc de discriminare?
Autoevaluarea - formă de asceză?
Privind retrospectiv în istorie, comparaţia cu celălalt, iar nu cu Modelul, este cea care distruge şi cea responsabilă pentru degenerarea modului de autoevaluare prin reducţia de la persoană la individ, de la dorinţa de a fi împreună cu ceilalţi la dorinţa de autoafirmare, adică de la o vedere de tip „cineva între alţi cineva“ la o vedere de tip „eu“ (un joc independent). Prima ucidere din istorie a plecat de la o comparaţie înţeleasă greşit. Cain a văzut că fumul de la jertfa lui nu s-a îndreptat către cer şi a interpretat acest semn - atenţie! - prin comparaţie cu jertfa fratelui său, Abel. Însă Cain a omis că Dumnezeu este personal şi vede pe fiecare în mod unic, aşa cum este el, fără să-l compare cu celălalt. Acest fapt îl re-confirmă Hristos într-un cunoscut episod, după Înviere, când îi răspunde lui Petru, îndreptându-i vederea de la indiscreţia vederii comparative: „Dacă vreau Eu ca acesta să rămână până voi veni, ce te priveşte? Tu urmează-Mă pe Mine!“ (In. 21, 20-22).
Pe de altă parte, acelaşi Cain - care a interpretat semnul fără să-i cunoască totuşi cu certitudine semnificaţia - a văzut în Abel un concurent, nu un frate2. În acest context, Cain dezvoltă firul comparaţiei şi ajunge la ucidere (eliminarea celui care i-a creat neplăcerea), în loc să ia seama la sine însuşi. „Am greşit? Cu ce am greşit? Ce pot face acum (pentru că acum este «timpul» lui Dumnezeu)?“ Sfinţii Părinţii pun în lumină faptul că judecata de sine sau osândirea de sine dă naştere pocăinţei, însă unei pocăinţe revelatoare şi creatoare care îl scoate pe om din deznădejde şi din deprimare. De aceea, timpul ascetic merge întotdeauna în sensul metaniei (teo-logia durerii): rănirea (căderea), căinţa şi starea de mulţumire (omul se ridică îndreptat şi cu o recunoştinţă vie)3.
Aşadar, în lumina scrierilor ascetice şi ale reperelor biblice, sistemul de învăţământ finlandez ne pare o alternativă cu un foarte fin simţ al ethosului, foarte practic în viaţa cotidiană. Faptul că în şcoala generală nu se recurge la note, însă încurajează autoevaluarea individuală (a elevului, a profesorului) şi a şcolii4 denotă importanţa pe care o acordă îmbunătăţirii propriului mod de învăţare/predare şi corespunde unui raport CEDO - Finlanda: accent pe dezvoltare în loc de competiţie şi comparaţie.
Note: 1 ‑http://www.businessinsider.com/finlands-education-system-best-in-world-2012-11?opâ1
2 ‑Foarte interesantă perspectivă, dacă o luăm în sens invers, de astă dată, şi încercăm să vedem în fiecare un frate sau un apropiat, pentru că, istoric vorbind, provenim din aceiaşi părinţi, din aceeaşi genă;
3 ‑Sf. Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, Ed. Deisis, Sibiu, 2003, pp. 247-253
4 ‑http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2009/liitteet/opm46.pdf, The Finnish education system and PISA