Educație și cultură: Profesorii, plătiţi şi după performanţe
La final de an şcolar, cadrele didactice vor fi evaluate, în baza acestor rezultate urmând să fie acordate calificativele anuale şi gradaţiile de merit. Noua Lege a Educaţiei Naţionale mai prevede ca, de la 1 ianuarie 2012, să fie alocat de la bugetul de stat şi de la bugetul autorităţilor publice locale un procent de 6% din PIB pentru educaţie.
Proiectul Legii Educaţiei Naţionale, pentru care Executivul şi-a asumat răspunderea, prevede că salarizarea personalului didactic şi a celui didactic auxiliar din unităţile de învăţământ de stat se face şi în funcţie de performanţele profesionale, conform legii. La nivelul fiecărei unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar se realizează anual evaluarea activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar, în baza metodologiei stabilite de minister, iar rezultatele evaluării vor sta la baza deciziei consiliului de administraţie privind acordarea calificativului anual şi a gradaţiei de merit. Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cuprinde finanţarea de bază, finanţarea complementară şi finanţarea suplimentară. În învăţământul preuniversitar public şi privat, posturile se vor ocupa prin concurs organizat la nivelul unităţii de învăţământ cu personalitate juridică, conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. De asemenea, concursurile pentru ocuparea posturilor didactice au caracter deschis şi se poate prezenta orice persoană care îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare. De la 1 ianuarie, 6% din PIB pentru educaţie Proiectul prevede că, începând cu 1 ianuarie 2012, pentru finanţarea educaţiei naţionale se alocă anual din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut. Suplimentar, unităţile şi instituţiile de învăţământ pot obţine şi utiliza autonom venituri proprii. De asemenea, pentru activitatea de cercetare ştiinţifică se alocă anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din PIB. Prin intermediul programului "Învăţare pe tot parcursul vieţii" statul garantează şi susţine, inclusiv financiar, accesul la educaţie şi formare profesională continuă pentru mai multe categorii de persoane: tinerii şi adulţii care nu au finalizat învăţământul obligatoriu; tinerii care au părăsit sistemul de educaţie înainte de a obţine o calificare profesională şi nu sunt cuprinşi în nici o formă de educaţie sau formare profesională; absolvenţii de învăţământ non-profesional sau cei care au absolvit studiile învăţământului liceal sau ale învăţământului superior în domenii şi calificări redundante sau nerelevante pe piaţa forţei de muncă; persoanele cu cerinţe educaţionale speciale; tinerii şi adulţii care revin în ţară după o perioadă de muncă în străinătate; tinerii şi adulţii rezidenţi în comunităţi dezavantajate economic şi social; angajaţii de peste 40 de ani cu nivel scăzut de educaţie, rezidenţi în mediul urban şi în mediul rural, cu calificare redusă sau necalificaţi.