Efectele majorării accizei la carburanți
Decizia Executivului de a majora acciza la carburanți de la 1 septembrie va fi resimțită în buzunarul românilor prin creșterea inflației, susține guverantorului băncii centrale, Mugur Isărescu. Sindicaliștii de la BNS estimează o creștere a prețurilor carburanților într-o primă fază de 10%, în timp ce transportatorii internaționali amenință că vor alimenta în afara țării, ceea ce va afecta serios bugetul de stat.
Premierul Mihai Tudose a dat asigurări, miercuri-seară, că majorarea accizelor la carburanţi nu va genera creşterea preţului benzinei şi motorinei, prin urmare nu va influenţa negativ viaţa românilor. Și dacă, totuși, prețurile la pompă vor urca, statul ar putea „umbla” la redevenţele petroliere, a explicat acesta. Nu același lucru crede Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României, care declarase cu o zi înainte că majorarea accizei la carburanți va împinge inflația în sus, deci „ne va afecta”.
De aceeași părere sunt și reprezentanții Blocului Național Sindical (BNS), care susțin că majorarea accizei la carburanți este complet nejustificată. Aceștia se așteaptă ca, de la 1 septembrie, prețul la pompă pentru benzină și motorină să crească cu circa 10%, urmând ca, până la sfârșitul anului, să se majoreze prețurile și pentru alte produse și servicii pentru a căror distribuție se folosesc mijloacele de transport. „În acest moment, România și-a aliniat nivelul accizelor pentru toate cele 3 produse la nivelul Directivei Europene 203/96/EC. Această majorare prevăzută de proiectul de Cod Fiscal ridică nivelul accizei peste nivelul minim stabilit de directivă. Nivelul accizei în euro practicat de România este în acest moment, înainte de creșterea vizată pentru 1 septembrie, unul dintre cele mai reduse din Europa. Dacă ajustăm nivelul accizelor pentru cele trei produse cu nivelul de trai din fiecare țară, România este a doua, după Bulgaria, cu cele mai mari niveluri ale accizei, în condițiile în care Bulgaria are accize la toate cele trei produse vizate, la nivelul minim din Directivă”, explică sindicaliștii.
În cazul în care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorină și benzină, transportatorii români care efectuează operațiuni de transport internațional vor fi obligați să alimenteze în afara țării, iar prin reorientarea alimentării a doar 15% din volumul actual de motorină vândut în România și a scăderii cu același procent al alimentării cu benzină, se anulează orice câștig ipotetic al statului român, se arată într-un comunicat al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Reprezentanții UNTRR atrag atenția asupra faptului că aproximativ 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali de pe teritoriul României s-ar putea reorienta în afara țării, lucru ce ar avea un „impact dezastruos asupra bugetului de stat”.
Prin creșterea accizei la carburanți se va reveni la nivelul accizelor din 2016, Guvernul încercând în acest fel să obțină 1 miliard de lei până la finalul acestui an. Astfel, potrivit actului normativ, până la finalul anului, acciza la benzină cu plumb va fi 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri, faţă de valoarea de acum de 2.530 lei/tonă şi 1.948,23/1.000 de litri.
În cazul benzinei fără plumb, acciza ar urma să fie, de la 1 septembrie, de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri. În prezent, taxele sunt de 2.151,13 de lei/tonă şi 1.656,36 de lei/1.000 de litri. Astfel, majorarea se va face cu 22,8%. la motorină, acciza va crește cu 24,9 şi va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri. Valoarea actuală este de 1.796,53 de lei/tonă, respectiv 1.518,04 de lei/1.000 de litri.