Eforturi pentru atragerea copiilor în grădinițe

Data: 10 Feb 2023

Ministerul Educaţiei a lansat acum două zile apelul de proiecte pentru „Dezvoltarea serviciilor de educaţie timpurie complementare”, finanţat din PNRR, prin care se alocă 103 milioane de euro pentru dotarea sălilor de clasă, pentru materiale didactice, hrana sau transportul copiilor, ținta fiind îmbunătățirea condițiilor din creșe și grădinițe pentru circa 20.000 de preșcolari.

În România, potrivit unui studiu realizat de World Vision, rata de participare la educaţie timpurie este în declin, fiind printre cele mai scăzute din Europa. Cauzele sunt diverse, una dintre ele fiind infra­structura deficitară, principala problemă avută în vedere de noul program lansat de minister, prin care o grădiniță sau o creșă va putea accesa sume de până la 250.000 de euro. 

Bugetele proiectelor care vor primi finanțare prin program vor putea fi utilizate pentru amenajarea şi dotarea a minimum două săli pentru activităţi, achiziționarea de mobilier și echipamente, de materiale didactice, hrană şi transport pentru copii, precum şi pentru servicii de consiliere şi sprijin pentru părinţi. Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să fie propuse de un parteneriat format din unitatea de învățământ de stat sau privată interesată și autoritatea publică locală. Depunerea lor se realizează online, prin platforma dedicată PNRR, până la 7 martie. „Vor fi prioritizate proiectele care se vor implementa în comunităţi rurale izolate, defavorizate din punct de vedere economic sau care vizează grupuri vulnerabile de copii”, mai arată Ministerul Educaţiei. 

Pe de altă parte, pentru a stimula copiii și a convinge părinții de importanța frecventării grădi­niței de către preșcolari, Fundaţia World Vision a inițiat proiectul „Start în educaţie”, în valoare de peste 2,7 milioane de euro, care va cuprinde peste 60.000 de copii şi 10.000 de părinţi din 500 de comunităţi defavorizate. Preșcolarii din comunităţile selectate vor primi rechizite, materiale educative STEAM (eng. Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie, Artă şi Matematică), jocuri şi produse de igienă personală. Proiectul este necesar, consideră World Vision, având în vedere că, deşi majoritatea părinţilor consideră că frecventarea grădiniţei este importantă, unu din cinci crede că cei mici pot avea un parcurs educaţional bun şi fără grădiniţă. 

Conform organizației, situaţia copiilor de vârstă preşcolară este mai gravă în mediul rural, unde cei mici muncesc în gospodărie, în medie, o oră şi 20 minute pe zi (îngrijesc animale sau au alte responsabilităţi casnice). „Acest proiect, dincolo de formarea educatorilor, îşi propune să lucreze cu părinţii. În momentul acesta, noi zicem că avem mult de lucru, doar 36% dintre părinţi desfăşoară în acest moment activităţi cu copiii lor”, a precizat Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România. (C. Z.)