Elevii rromi, în atenţia Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului
Elevii de etnie rromă din judeţul Cluj vor fi ajutaţi în adaptarea şi integrarea lor în mediul şcolar. Aceştia vor primi sprijin din partea unor specialişti, ce vor fi formaţi în vederea implementării în cadrul şcolilor clujene a metodei „Nurture“, derulată cu succes de mai mulţi ani în şcolile din Marea Britanie. Metoda se adresează comunităţilor cu un grad ridicat de delincvenţă şi copiilor cu probleme de comportament, care nu se pot adapta la clasă. Iniţiativa implementării metodei „Nurture“ în comunităţile de etnie rromă din judeţul Cluj aparţine Asociaţiei Ortodoxe Social-Misionar-Culturale pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul“ a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului.
Membrii Asociaţiei Ortodoxe Social-Misionar-Culturale pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul“ au organizat în perioada 18-21 septembrie, o întâlnire de lucru în vederea dezvoltării unor programe educaţionale pentru populaţia de etnie rromă. Partenerii de lucru au fost reprezentanţi ai Fundaţiei RO-MAN-AID din Insula Man din Marea Britanie.
Pe 18 septembrie a avut loc o întâlnire de lucru la Şcoala din Suceag, comuna Baciu, alături de cadrele didactice, directorul şcolii şi un lider rrom, consilier din cadrul Consiliului Local Baciu. Pe 19 septembrie a fost vizitată Şcoala „Traian Dârjan“ din Someşeni, unde un procent semnificativ al elevilor provin din comunităţile din Pata-Rât. De asemenea, au fost vizitate câteva familii de rromi din Pata-Rât, mai exact de pe strada Cantonului şi de la Groapa de Gunoi. Alături de oaspeţii specialişti din Insula Man au fost purtate dezbateri despre problemele particulare identificate în cele două şcoli vizitate, dar şi particularităţile familiilor de rromi din aceste zone.
Totodată, s-a discutat despre posibilitatea implementării unor programe educaţionale de tip „Nurture“. Acest model educaţional foloseşte metode activ-participative în procesul de predare-învăţare. Grupele „Nurture“ funcţionează în spaţiul şcolar şi au menirea de a compensa lipsa suportului familial, adresându-se copiilor cu probleme în învăţare, adaptare la mediul clasei pe fondul unor probleme emoţionale, comportamentale şi sociale.
Metoda funcţionează de peste 40 de ani, cu rezultate remarcabile, în fostele colonii britanice, în comunităţi cu un grad ridicat de delicvenţă. În România, proiectul pilot este implementat din 2011 în localitatea Girişu, din judeţul Bihor, de Fundaţia RO-MAN-AID din Marea Britanie, în colaborare cu Filantropia Oradea. În aceşti doi ani de implementare a proiectului s-a înregistrat o diminuare a ratei abandonului şcolar şi o îmbunătăţire a activităţii şcolare şi a comportamentului elevilor.
Masă rotundă despre educaţia elevilor rromi
Pe 20 septembrie, la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, în Sala „Nicolae Ivan“, a avut loc o masă rotundă despre educaţia copiilor rromi din comunităţile clujene. Au participat la întrunire profesori de limba rromani, mediatori şcolari, profesori de istorie şi cunoscători ai tradiţiilor rro-milor, precum şi preşedintele ASCOR Cluj, Bogdan Dincă.
În cadrul întâlnirii a fost prezentată motoda „Nurture“ de către reprezentanţii Fundaţiei RO-MAN-AID din insula Man. Iniţiativa a primit şi binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului, care i-a încurajat pe cei implicaţi să colaboreze în scopul sprijinirii educaţiei copiilor rromi din comunităţile mai dificile şi supuse excluziunii sociale şi rezidenţiale, după cum a precizat preşedintele Asociaţiei Ortodoxe Social-Misionar-Culturale pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul“, Crăciun Ioan Lăcătuş.
Asociaţia Ortodoxă Social-Misionar-Culturală pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul“ funcţionează cu binecuvântarea IPS Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei, cu misiunea de a contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii persoanelor, grupurilor, comunităţilor aparţinând minorităţii rrome, dezvoltând programe alternative sau complementare adaptate nevoilor acestora.