Elevii vor da evaluări naţionale din doi în doi ani

Data: 13 Aprilie 2010

Începând cu anul 2013, admiterea elevilor în ciclul de învăţământ liceal se va realiza pe baza portofoliului educaţional. Dacă numărul locurilor oferite la liceu este mai mic decât cel al candidaţilor, aceştia vor mai susţine şi alte examene, între care o evaluare la o disciplină stabilită de unitatea de învăţământ, în funcţie de profil.

Potrivit Legii educaţiei naţionale, începând cu anul 2013, admiterea la liceu se realizează după o procedură ce ţine cont de raportul dintre numărul de candidaţi şi numărul locurilor oferite de unităţile de învăţământ liceal. Astfel, în cazul în care numărul de candidaţi nu depăşeşte numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educaţional al elevului. În cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se face luând în calcul, în proporţie de 70%, portofoliul educaţional al elevului, media de absolvire a învăţământului obligatoriu şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a IX-a şi, în proporţie de 30%, nota obţinută la disciplina de admitere stabilită de liceu. În cazul mediilor egale, diferenţierea se face pe baza portofoliului educaţional al elevului. Articolul 59 precizează foarte clar că "portofoliul educaţional este elementul central al evaluării învăţării şi cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor dobândite sau a participării la activităţi de învăţare, în diferite contexte, precum şi produse sau rezultate ale acestor activităţi, în contexte de învăţare formale, nonformale şi informale. Utilizarea lui se face începând cu clasa pregătitoare şi reprezintă cartea de identitate educaţională a elevului". La finalul clasei a IX-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, va avea loc o evaluare naţională disciplinară obligatorie a tuturor elevilor, rezultatele evaluării exprimându-se printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Elevii vor susţine, în scris, o probă transdisciplinară de evaluare a competenţelor de comunicare în limba română, limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională, o probă transdisciplinară de evaluare a competenţelor la matematică şi ştiinţe. De asemenea, absolvenţii vor fi evaluaţi în ceea ce priveşte competenţele de utilizare a calculatorului (probă practică), iar oral vor fi evaluaţi cu privire la competenţele civice şi sociale. Evaluări continue, începând cu clasa pregătitoare Potrivit Legii educaţiei naţionale publicate pe site-ul ministerului de resort, evaluările şcolarilor încep încă de la finalul clasei pregătitoare, atunci când cadrul didactic responsabil întocmeşte, "în baza unei metodologii validate ştiinţific", un raport de evaluare a competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale ale copilului. La finalul clasei a II-a, fiecare şcoală, în baza unei metodologii elaborate de către MECTS, organizează şi realizează evaluarea achiziţiilor fundamentale, respectiv scris-citit şi matematică, rezultatele vor fi folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor şi vor constitui documente din portofoliul educaţional al elevului. Ministerul va realiza, prin eşantionare, la sfârşitul ciclului primar, o evaluare la nivel naţional a competenţelor fundamentale dobândite după modelul testărilor internaţionale. Evaluările continuă la finalul clasei a VI-a, când toate şcolile vor organiza şi vor realiza evaluarea elevilor prin două probe transcurriculare: limbă şi comunicare (limba şi literatura română şi o limbă străină), matematică şi ştiinţe. Rezultatele vor fi utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor şi pentru orientarea şcolară către un anumit tip de liceu şi vor fi trecute în portofoliul educaţional al elevului.