Este nevoie de un nou curriculum naţional

Data: 18 Iulie 2010

Asociaţia EDU CER consideră, în urma unui raport de monitorizare privind evoluţia sistemelor de educaţie şi formare profesională din ultimele şase luni, că restanţele acumulate la aceste domenii de 20 de ani nu au fost recuperate de noua conducere a Ministerului Educaţiei.

În ceea ce priveşte eficientizarea sistemului, în ciuda crizei economice şi a necesităţii absolute pentru reducerea birocraţiei, nu au existat paşi decisivi pentru aplicarea finanţării "per capita" în învăţământul preuniversitar, în reducerea personalului supradimensionat din minister, structurile subordonate, din unele unităţi şcolare, în interzicerea cumulurilor de salarii bugetare, în reducerea cheltuielilor materiale nejustificate, în transformarea structurilor subordonate ministerului în entităţi autofinanţate, funcţionând pe baze contractuale, reducerea numărului de ore la cinci pe zi - în preuniversitar, reducerea numărului de studenţi finanţaţi integral de bugetul de stat. Proiectarea unui nou curriculum naţional este restanţa cea mai importantă a actualei conduceri a Ministerului Educaţiei, potrivit EDU CER. "De 20 de ani nu suntem în stare să proiectăm un curriculum flexibil, adecvat particularităţilor elevilor, pieţei muncii globalizate, noilor provocări ale evoluţiei economiei şi societăţii. Vina principală o poartă Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, care nu este capabil, în ciuda salariilor bugetare pe care le încasează, să se achite de principala sarcină. Vina este şi a ordonatorului principal de credite, Ministerul Educaţiei, care nu stabileşte standarde de calitate şi de eficienţă, de îndeplinirea cărora să fie condiţionată eliberarea salariilor", se arată în raportul EDU CER. În cazul examenului de admitere la liceu se confirmă în continuare "prăpastia" dintre structura pe filiere a liceului şi structura pieţei muncii. Piaţa muncii oferă aproximativ 80% joburi în sfera productivă, adică preponderent pentru absolvenţi de filieră tehnologică, care se regăsesc - 35% în liceu. Examenul de bacalaureat este, în continuare, prilej de vânzare-cumpărare a diplomelor, cu furnizori şi beneficiari. "În acest an începe să apară vârful aisbergului. În primul rând sunt pe rol patru anchete ale DNA sau ale procuraturii, pentru cazuri de flagrant de luare de mită", se arată în raport. Au apărut însă şi licee cu zero procent de promovare. "Singura explicaţie este că preşedinţii comisiilor de la centrele de examen cu zero promovaţi n-au acceptat compromisul", spun cei de la EDU CER. Cu privire la activitatea sindicală, în ciuda faptului că a încercat să blocheze încheierea anului şcolar şi a examenelor de final, masa profesorilor nu a cuplat la această "manevră", care implica soarta şi destinul a milioane de elevi, fără nici o vină pentru lupta dintre Guvern şi sindicate. "Sindicatele nu scot o vorbă despre necesitatea salarizării diferenţiate, funcţie de performanţa şi rezultatele muncii", se arată în comunicat.