„Evaluarea elevilor se va face o dată la doi ani“
Începând cu anul şcolar 2013-2014, se va introduce evaluarea la nivel naţional a elevilor la sfârşitul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a.
Sistemul de evaluare periodică este o idee veche, pe care instituţiile specializate în ştiinţele educaţiei din ţară şi din străinătate o studiază de ani de zile, a precizat ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie. „Principalul motiv pentru care trebuie să introducem această evaluare este acela că noi nu avem nici o evaluare de sistem până la clasa a VIII-a. În aceste condiţii, să nu ne mirăm când constatăm că 25% din copiii noştri nu reuşesc să ia nota 5 la două examene de evaluare naţională, la matematică şi română, la sfârşitul clasei a VIII-a. În absenţa unor evaluări periodice, nu ai cum să faci calibrări de sistem“, a declarat ministrul.
Remus Pricopie a menţionat că, după ce sistemul de evaluare din doi în doi ani a fost aplicat printr-un program-pilot doar în unele şcoli, metoda respectivă va fi aplicată la nivel naţional începând cu următorul an şcolar, putând astfel să se ia măsurile necesare acolo unde sunt probleme. „Prin urmare, după câţiva ani de grădiniţă, după clasa pregătitoare, după clasa I, ajungem în clasa a II-a şi putem să vedem care este nivelul de pregătire al elevilor, iar informaţiile respective le putem folosi unde avem vulnerabilităţi, unde sunt probleme, la nivel de şcoli, de clase, chiar la nivel de elev în raport cu ceilalţi elevi. Este o măsură care nu va produce spectacol peste noapte, pentru că nu are cum să producă, dar în timp, cu calm, cu răbdare, vom putea să facem calibrările necesare“, a spus Remus Pricopie. Ministrul a mai afirmat că, după evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a VIII-a, se vor întocmi fişe cu rezultatele obţinute de fiecare şcoală, făcându-se analizele necesare. „Revenind la evaluarea de clasa a VIII-a, să ştiţi că anul acesta ne-am uitat cu foarte mare atenţie la rezultate şi vom face fişe pentru fiecare şcoală în parte, în special pe diferenţele de evaluare. Atunci când ai în catalog 8 la matematică, iar la evaluarea naţională ai, exemplu real, 2,80, înseamnă că ai o problemă. Dacă este un copil, poţi să spui că a fost un accident, se întâmplă, dar dacă ai mai mulţi şi dacă se repetă an după an, înseamnă că acea şcoală are o problemă foarte serioasă cu evaluarea. (...) În momentul în care supraevaluezi un copil la clasă greşeşti în primul rând cu copilul, pentru că el va avea sentimentul că ştie (...). În al doilea rând, greşeşti în raport cu părinţii, pentru că ei au încredere că evaluarea noastră este una corectă şi stau liniştiţi că au copiii pe drumul cel bun, şi noi de fapt îi minţim“, a subliniat ministrul educaţiei. (Bogdan Cronţ)