Examen de autorizare a pictorilor bisericeşti
66 de stagiari participă în aceste zile în Bucureşti la examenul de autorizare ca pictori bisericeşti. Obţinerea acestei calităţi le dă dreptul de a executa lucrări de pictură pe şantierele deschise de Patriarhia Română. Astăzi, 4 aprilie, se încheie prima probă a examenului, cea practică, iar în zilele de 7 şi 8 aprilie se va desfăşura proba teoretică.
Cei 66 de candidaţi au fost selecţionaţi în urma aprobării de către Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române a dosarului, care cuprinde şi documentele ce atestă perioada de ucenicie desfăşurată sub îndrumarea unui pictor diriginte în diferite zone ale ţării. Pentru cele cinci zile de practică, 31 martie - 4 aprilie, au fost deschise şantiere la capela Centrului de îngrijiri paliative „Sfântul Nectarie“, capela Centrului pentru copii „Sfânta Sofia“, capela Penitenciarului Jilava şi capela Centrului „Justinian Marina“ din Bucureşti, timp în care candidaţii au fost supravegheaţi şi evaluaţi de către membrii comisiei de examinare, formată din preoţi profesori şi pictori cu experienţă. „Fiecare membru din comisia de examinare a urmărit ca lucrările atribuite candidaţilor să fie executate potrivit canoanelor pentru că ele se execută în nişte clădiri care sunt publice: trapeze, capele, bisericuţe. Aşadar, candidaţii au fost în aşa fel selectaţi, încât să se creeze o unitate stilistică a picturii. Aceste picturi nu vor fi înlăturate, ci ele vor rămâne cât timp vor rezista. Desigur, s-au mai întâmplat situaţii când unii dintre candidaţi nu au reuşit să facă faţă examenului şi astfel ele au fost acoperite pentru ca la următorul examen spaţiul să fie dat altui candidat“, a precizat pictorul şi restauratorul Grigore Popescu-Muscel, membru al Comisiei de pictură bisericească a Patriarhiei Române.
În sesiunile de autorizare a pictorilor bisericeşti din anii anteriori a fost realizată pictura din nou în tehnica frescă la capela Institutului de Pneumofiziologie „Marius Nasta“, la capela Spitalului de Urgenţă „Sfântul Pantelimon“ şi la capela Penitenciarului Bucureşti-Rahova. „Candidaţii provin din toate ţinuturile României, de la mai mulţi pictori diriginţi de categoria I şi a II-a, care nu lucrează toţi la fel. Fiecare are un stil de a preda, o trăire duhovnicească diferită în momentul execuţiei picturii. De aceea, noi vrem ca acea diversitate să fie una canonică şi ca toate lucrările acestea să se înscrie într-un ansamblu plastic. Nu se poate ca cineva să se socotească a fi o mare personalitate şi să o ia pe drumul său pentru a face o reprezentare unică. El trebuie să ţină cont de tradiţie, adică trebuie să urmărească evoluţia artei şi, în acelaşi timp, să se înscrie alături de ceilalţi pentru a arăta că pictura religioasă este una, că se ridică la nivelul continuării artei româneşti şi că este capabil să facă o pictură adevărată. Aceasta din urmă înseamnă să trăiască în spiritul credinţei, adică pictura lui să fie întru întărirea credinţei, să aibă legătură cu pictura de tradiţie care s-a format şi să aducă aportul său de trăire ca şi cum ar spune rugăciunea, anume să fie pătruns de ceea ce face. În felul acesta, candidatul este pe o cale a progresului şi în următorii ani îşi va putea consolida cunoştinţele şi să obţină categoriile superioare de pictor bisericesc“, a mai spus pictorul şi restauratorul Grigore Popescu-Muscel. Proba teoretică va fi organizată la Centrul cultural-social „Iustin Patriarhul“ din Capitală în zilele de 7 şi 8 aprilie.