Exersarea atenţiei şi libertatea de a fi
Energizante sau apă? Parcul de distracţii sau uliţele pădurii? Un thriller 3D cu cele mai diverse efecte sonore şi imagini extraordinare sau un film alb-negru, eventual şi mut? Multe experienţe sunt foarte interesante, şi mai ales tentante, însă nu toate ne ajută cu ceva în mod real. Mai mult, prin aceste experienţe riscăm să alunecăm cel mai adesea pe terenuri mişcătoare fără să ne dăm seama şi să nu ştim cum să mai ieşim din ele.
Cameleonismul marketingului devine din ce în ce mai eficient şi genial prin faptul că reuşeşte să se adreseze aproape oricărei categorii de oameni, tratând pe fiecare într-un mod foarte (pseudo-) personal. Marketingul ştie să se promoveze pentru că se pune la dispoziţia slăbiciunilor noastre, intuieşte punctele de atracţie, ştie cum să intre pe sub pielea fiecăruia, cum să facă din produsele sale un nou mijloc de deviere de la sensul existenţei umane şi o cale de dis-tragere (sau distracţie) a atenţiei de la inima noastră, desigur - în firescul ei de înaltă ţinută. Întregul arsenal de care dispune nu face altceva decât să spună poftelor noastre - „Da, sunteţi bune. Exprimaţi-vă. Îndrăzniţi să cereţi, să cunoaşteţi, să încercaţi. Nu vă inhibaţi! Cine nu încearcă este slab“. Accentul exagerat acordat senzorialului se traduce, în fapt, ca o suprasolicitare a simţurilor astfel încât acestea să devină la un moment dat efectiv manipulate, să răspundă comenzilor stimulilor exteriori în mod automat, iar asta pentru că mintea ajunsă la un grad ridicat de stres - din partea acestor stimuli (nefireşti simţirii) - nu mai este în starea de a raţiona. Însă această manipulare reprezintă consecinţa inerentă a alegerii noastre, ceea ce înseamnă că avem şi capacitatea de a opta să nu ne lăsăm determinaţi de simţurile noastre. Ţine de noi să ştim să ne exersăm puterea şi libertatea.
Antrenarea percepţiilor şi concentrarea atenţiei
În sprijinul exerciţiilor de atenţie vin şi argumentele din ştiinţă, în special din psihologie şi neuroştiinţe. Un articol despre stimuli şi atenţie descrie cum anumiţi factori contribuie la plasticitatea reprezentărilor vizuale. Autorii studiului sugerează că semnalele de răspuns ale atenţiei ajută la procesul de învăţare pentru că permit plasticitatea trăsăturilor relevante ale informaţiilor cu care intră în contact, în detrimentul celor nesemnificative, a căror plasticitate o suprimă. În acest sens, este foarte important să ne antrenăm percepţiile ca să poată înregistra atenţia pe ceea ce ne interesează în mod direct. De pildă, un florar pasionat va distinge cu uşurinţă florile între ele după anumite trăsături definitorii, care însă devin imperceptibile pentru cineva care nu şi-a cultivat această sensibilitate. Cu alte cuvinte, acuitatea percepţiilor se dobândeşte prin exerciţiul unei atenţii concentrate1.
S-a demonstrat în mai multe rânduri că învăţarea pe baza percepţiilor prin experierea repetată este eficientă totodată şi în educaţie, cu atât mai mult cu cât se încadrează în memoria de lungă durată. Studiul mai menţionează că totuşi antrenarea regulată a văzului, spre exemplu, pe o anumită regiune din câmpul vizual nu înseamnă că îmbunătăţirea performanţei se poate generaliza şi aplica astfel altor puncte de interes din acel câmp vizual. De aceea, rolul atenţiei selective devine foarte important pentru anumite forme de învăţat, însă nu şi pentru altele. Atenţia selectivă poate recunoaşte un obiect care a fost deja învăţat - printr-un exerciţiu repetat -, însă adesea neglijează un obiect diferit, nou, care face parte din altă arie de interes. Aşadar, atenţia selectivă presupune focalizarea doar pe una dintre trăsăturile obiectivului, nu şi pe alta - chiar de ar avea aceeaşi frecvenţă a prezenţei în peisaj -, astfel încât îşi dezvoltă sensibilitatea faţă de trăsătura învăţată. În acest context, se poate determina dacă o trăsătură a unui obiect provoacă plasticitatea sau nu. Astfel, „ariile corticale responsabile cu selectarea răspunsului dau un feedback ariilor senzoriale prin faptul că relevanţa obiectelor pentru comportament este reprezentată mai proeminent decât cele nerelevante“2.
Acest studiu confirmă astfel capacitatea de a ne educa atenţia selectivă în funcţie de ceea ce ne interesează, printr-un ritm regulat. Cu ceea ce ne obişnuim atenţia, cu aceea ne hrănim mintea, iar mintea transmite informaţia inimii. Iar dacă ne deprindem să contemplăm ceva anume, inima îşi va găsi odihna în acel ceva, chiar dacă fiinţial se poate să se simtă stresată pentru că omul poate schimba artificial firescul său în funcţie de deprinderile actualizate sau, din contră, poate reveni la un firesc al oricărui suflet, indiferent de gene (la firea după har).
Sensul dispoziţiei şi al mediului în atenţia holistică
Pe de altă parte, există studii care demonstrează că uneori învăţarea se bazează pe un alt tip de atenţie, integratoare de astă dată, în stare să reconfigureze o anumită imagine, o amintire în funcţie de mediul ei captat la momentul observării de către cineva. Iar în acest context, învăţarea se realizează prin asocierea diferitor stimuli paraleli, spre exemplu, unul vizual cu unul auditiv sau olfactiv. Sigur, mai sunt şi situaţii, tot de tip holistic, care activează învăţarea pe bază de receptivitate la nou, unde stimulii se orientează îndeosebi spre informaţia recentă, inclusiv detalii de fineţe, când observatorul memorează întreaga secvenţă dintr-o singură clipire, adică într-un interval de timp foarte scurt memorează un cumul impresionant de informaţii, dar - atenţie! - datorită modului lor de dispunere într-un mediu anume. Un exemplu relevant este un episod din viaţă care ne marchează, o secvenţă de film (sau chiar un film întreg), un recital, tonul cuiva, o replică, orice care ne şochează sau atrage efectiv atenţia. Mai simplu spus, creierul reuşeşte să interpreteze adecvat un eveniment atunci când îl contextualizează într-un anumit cadru, când îl percepe în complexitatea sa, şi de aceea este foarte semnificativ momentul sau dispoziţia (starea) în care se înregistrează evenimentul respectiv3.
În cele din urmă, aceste constatări sugerează, între altele, că atenţia - fie că vorbim de atenţia selectivă, fie că ne referim la cea holistică sau alta - depinde atât de experierea personală a vieţii, cât şi de libertatea de alegere, libertatea asumată împreună cu consecinţele sale. Desigur, de-a lungul experienţei învăţăm că tipurile de atenţie se îmbină între ele, dar este foarte semnificativ cum dispunem de aceste aranjamente, care sunt priorităţile atenţiei noastre şi care sunt cadrele fotografiate în mintea noastră, ulterior cugetate şi transmise mai departe inimii. Pentru că inima este foarte sensibilă şi ia forma gândurilor, cel mai adesea, şi îşi însuşeşte anumite stări, atitudini sau dispoziţii (mişcări) lăuntrice preluate din exterior în funcţie de filtrul nostru de selecţie şi de capacitatea de concentrare a atenţiei.
Libertatea de alegere în ascetica ortodoxă
În acest sens, ni se pare edificatoare observaţia Sfântului Maxim Mărturisitorul referitoare la discordanţa dintre pomul vieţii şi pomul cunoaşterii binelui şi răului. Desigur, pomul reprezintă mai curând o metaforă pentru omul care experiază viaţa sau cunoaşterea. Pentru că pomul vieţii prefigurează mintea, înţelepciunea, adică „puterea de a distinge între cele spirituale (inteligibile) şi cele supuse simţurilor (sensibile)“4, între cele veşnice şi cele efemere, putere care îl conduce pe om spre alegerea vieţii. Pe când pomului cunoaşterii ca expresie a simţirii (dominarea simţurilor) îi este atribuită puterea de a deosebi plăcerea de durerea trupului, încercând desigur să manipuleze voinţa omului spre un confort aşa-numit personal, care îi aduce în cele din urmă moartea, pierderea capacităţilor duhovniceşti (în lipsa exersării acestor capacităţi). Practic, Dumnezeu i-a lăsat omului posibilitatea de a alege şi de a fi aşa cum voieşte. Pomul vieţii îl reprezintă pe omul care ascultă, care se încrede în iubirea Tatălui său, în timp ce pomul cunoaşterii tentează prin estetica lui şi provoacă ne-ascultarea pentru ca omul să guste el însuşi din cunoaştere spre propria afirmare, adică nu-i este de ajuns iubirea şi uită că iubirea aduce cu sine şi cunoaşterea, dar o cunoaştere în duhul smereniei, îndreptată tot spre iubire. Omul este în funcţie de ceea ce alege: să fie sau să cunoască prin sine.
Note: 1 ‑Perceptual learning rules based on reinforcers and attention, Pieter R. Roelfsema, Aarjen van Ooyen, Takeo Watanabe, 2010, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2835467/
2 Ibidem
3 ‑The link between Brain Learning, Attention and Consciousness, Stephen Grossberg, http://www.cns.bu.edu/Profiles/Grossberg/Gro1999ConCog.pdf
4 ‑Filocalia românească, vol. 3, Sfântul Maxim Mărturisitorul, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2009, p. 146.