Expoziţie dedicată artei din tranşeele Primul Război Mondial, la Braşov
Un eveniment expoziţional important dedicat memoriei înaintaşilor şi integrării identităţii culturale naţionale în circuitul de valori european, precum şi Centenarului Marii Unirii, expoziţia Trench Art - Arta Tranşeelor, a fost vernisată la Muzeul „Casa Mureşenilor” din Braşov. Expoziţia prezintă peste 200 de obiecte artistice rezultate în urma lucrului depus de soldaţi, prizonieri, invalizi din Primul Război Mondial.
Această expoziţie inaugurează programul special dedicat aniversării Centenarului României Mari. „Este prima expoziţie din acest an, o ofertă deosebită, extraordinară pentru publicul braşovean şi turiştii care ne vizitează oraşul. Sunt peste 200 de obiecte artistice rezultate în urma lucrului depus de soldaţi, prizonieri, invalizi din Primul Război Mondial. Trench Art - Arta Tranşeelor este prima expoziţie din România realizată în jurul acestui concept. Încercarea de a integra colecţia domnului inginer Cristian Dumitru într-o atmosferă a epocii a determinat introducerea în expoziţie a 28 de documente şi fotografii originale, scrisori, uniforme, hărţi militare, brevete, medalii şi alte obiecte specifice războiului, aflate în patrimoniul Muzeului «Vasile Pârvan» din Bârlad”, a spus directorul Muzeului Casa Mureşenilor, Valer Rus, citat de Agerpres.
Expoziţia a fost organizată pentru prima dată la Bârlad, în luna octombrie 2015, apoi în oraşele Vaslui, Galaţi şi Brăila.
„Intenţia organizării acestei expoziţii este, în primul rând, de a cinsti memoria înaintaşilor noştri şi, totodată, de a face cunoscut acest fenomen, Trench Art-Arta Tranşeelor, care, din păcate, la noi în ţară, este situat într-o zonă obscură. Expertul în Trench Art, Nicholas J. Saunder, explică acest fenomen «ca fiind orice obiect obţinut de soldaţi-civili şi prizonieri de război din material de război, atâta timp cât obiectul şi meşterul sunt asociaţi în timp şi spaţiu cu un conflict armat şi consecinţele lui»”, a declarat muzeograful Alina Butnaru, de la Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad, conform Agerpres.
Proprietarul majorităţii obiectelor din expoziţie a declarat că le-a achiziţionat de la târguri, pieţe de vechituri, consignaţii, la preţuri cuprinse între 3 şi 300 de euro.
„Aceste obiecte expuse sunt achiziţionate de la târguri, pieţe de vechituri, centre de fier vechi pentru că foarte multe sunt din alamă. Anumiţi concetăţeni s-au gândit să le ducă la topit pentru că au valoare mai mare decât cele din fier, practic multe le-am salvat supralicitând preţul pentru a le integra în colecţie. Preţurile pentru achiziţionarea lor au pornit de la 3 euro şi au ajuns şi la 300 de euro. Cei care vor vizita expoziţia vor vedea o parte necunoscută a războiului pentru că arta tranşeelor a înflorit şi s-a dezvoltat cel mai mult în timpul Primului Război Mondial. Vor vedea aici resturile unui război transformate în obiecte frumoase, deşi de multe ori auzim «atunci când armele vorbesc muzele tac», iată că, de data asta, în timpul conflagraţiilor s-au putut realiza obiecte decorative din tuburi de obuz, din grenade, din resturi de motor de avion sau alte lucruri care nu-şi găseau utilitatea”, a spus colecţionarul, ing. Cristian Dumitru din Bucureşti.
Cea mai mare piesă din expoziţie este o pală de elice IAR 39, un avion al armatei române care a rezistat până în anii '50. Elicea a fost recuperată din casa unui mecanic de avion din cel de Al Doilea Război Mondial, care şi-ar fi dorit foarte mult să ajungă un fel de monument funerar, dar pentru că nu avea statutul de pilot, de teama comuniştilor, a ascuns-o, fiind recuperată prin anii '90 de la moştenitorii acestuia.
„Este una dintre primele, dacă nu singura păstrată cu vopseaua originală din perioada războiului. Observăm un kaki specific armatei române, îmbunătăţit cu un camuflaj realizat cu fumul de la lumânare, o tehnică care s-a pierdut pe parcursul timpului, dar a avut şansa să fie posibilă pe această pală de elice”, a spus colecţionarul, citat de Agerpres. Expoziţia cuprinde 231 de bunuri culturale - tuburi de obuze şi gloanţe transformate în vaze, râşniţe, scrumiere, brichete, veioze etc. Piesele au fost adunate de Cristian Dumitru din România, Franţa, Italia, Belgia, şi Germania, pe parcursul a 20 de ani. Expoziţia rămâne deschisă la Muzeul „Casa Mureşenilor” până în 2 iunie.