Expoziţie din istoria contemporană a Basarabiei

Un articol de: Constantin Ciofu - 25 August 2015

Casa de Cultură „Mihai Ursachi“ a municipiului Iaşi şi Clubul Fotografilor Iaşi organizează astăzi, 25 august 2015, de la ora 18:30, o serie de evenimente dedicate fotografiei. Cunoscutul maestru în artă şi artist fotograf din Basarabia, Mihai Potârniche, vine în faţa publicului cu expoziţiile „Amintiri. Portrete. Ritmuri“. În acelaşi timp, fotograful de peste Prut va lansa şi două albume.

Fotograful Mihai Potârniche se va întâlni astăzi, 25 august 2015, de la ora 18:30, cu iubitorii şi pasionaţii de fotografie, în cadrul vernisajului expoziţiilor de fotografie „Amintiri. Portrete. Ritmuri“. Lucrările din Galeria de artă „La Gard“ au ca subiect chipul basarabeanului, trecut prin multe încercări. Aici amintim de Mişcarea de renaştere naţională din anul 1981, de Podul de flori din anul 1990 şi de Ziua Independenţei de la 27 august 1991. „Sunt fotografii asociative care realizează un tot întreg. Subiectul abordează chipul basarabeanului şi istoria contemporană a Basarabiei. Am avut prilejul de a fi în centrul acestor evenimente care, până la urmă, fac istoria ţării noastre“, a explicat Mihai Potârniche. A doua expoziţie, expusă în Galeria de artă „Labirint“, cuprinde lucrări de dimensiuni mari, imprimate pe pânză fotografică. „Expoziţia cuprinde imagini alb-negru, realizate pe film. Ţin foarte mult la imaginile alb-negru, pentru că m-au determinat tot timpul. În acelaşi timp, veţi găsi o serie de experimente din peisajul nostru basarabean. Există imagini din toate genurile fotografiei“, a adăugat Mihai Potârniche. La evenimentul de astăzi, fotograful basarabean a pregătit două filme care stau la baza albumelor: Mihai Potârniche: „Acasă. Revenire“ (Editura Princeps, Chişinău, 2011) şi Mihai Potârniche: „Antologia fotografiei basarabene“ (Editura Princeps, Chişinău, 2014). Cel din urmă album a fost „foarte bine primit de istorici“, acesta fiind dedicat împlinirii a 175 de ani de la invenţia fotografiei şi a 160 de ani de când la Chişinău a apărut primul atelier foto.

Lumină, compoziţie şi asimetrie în fotografie

Mihai Potârniche a ales pentru evenimentul fotografic de la Casa de Cultură din Parcul Copou o fotografie reprezentând o monahie, prezentă la comemorarea Episcopului Dorimedont al Eparhiei de Edineţ şi Briceni, plecat la Domnul acum zece ani. „Fotografia a fost realizată la comemorarea părintelui Dorimedont din satul Râşcani, desfăşurată în cadrul unui festival. La acest festival a participat şi un cor de maici de la Mănăstirea Rudi. M-au impresionat măicuţele, îmbrăcate extraordinar. Tot atunci, am realizat câteva imagini în care am pus în contrast oamenii din sat cu maicile de la Mănăstirea Rudi. Cele două lumi erau fericite, pentru că fiecare şi-a ales calea lor. Îmi place ca fotografia să aibă lumină, compoziţie şi asimetrie. Fotografia este statică, astfel că doar când lucrezi în asimetrie poţi face multe lucruri. Faţa tinerei măicuţe reprezintă 25% din spaţiul fotografiei. M-au impresionat foarte mult liniile curate“, a explicat Mihai Potârniche.

Câteva zile în preajma pelerinilor Sfintei Parascheva

Fiecare sărbătoare la care participă este un prilej pentru Mihai Potârniche de a surprinde noi cadre, deşi „nu ai noroc tot timpul“. În expoziţia din Galeria „Labirint“ este expusă o fotografie realizată în anul 1999, în localitatea Vama din judeţul Suceava. Fotograful basarabean a fost impresionat de lumina formată în turla clopotniţei, astfel că l-a rugat imediat pe şofer să oprească maşina. „În turla bisericii mari din Vama se observa o lumină mare care m-a frapat. Astfel, am realizat acea fotografie. Am mai multe imagini cu tematică religioasă, mai ales că am avut şi un proiect intitulat «Bisericile şi mănăstirile din Basarabia». În anul 2000, am surprins în imagini sărbătoarea Sfintei Parascheva de la Iaşi. Mi s-a părut un eveniment foarte interesant, pentru că în primele zile nu puteam intra în temă. Atunci am înţeles că pentru a pătrunde în temă, trebuie să fim aceeaşi cu oamenii care aşteaptă la rândul Sfintei Parascheva. Credinţa este o chestiune de intimitate pentru fiecare. Când îndrepţi aparatul de fotografiat spre oameni, nu sunt întotdeauna încântaţi. Am reuşit să intrăm în contact cu oamenii, astfel că în cele din urmă am realizat o temă deosebit de importantă intitulată «Pelerinajul». Un an mai tâziu, fotografiile realizate alături de alţi colegi au fost vernisate la Palatul Culturii din Iaşi, în prezenţa Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, care se afla atunci în demnitatea de Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei. Preafericirea Sa a amintit că, pe când era la studii în Germania, a auzit o întâmplare. În ograda unei familii, creştea un salcâm bătrân. În fiecare primăvară, acest copac oferea o frumuseţe şi o mireasmă aparte. Într-o zi, tatăl a pictat acest salcâm şi i l-a arătat fiului său. Acesta a întrebat nedumerit:

- «Oare mai era cazul să faci efortul de a picta salcâmul, din moment ce în fiecare zi eu trec pe lângă acesta?»

- «Tocmai de aceea l-am pictat, pentru ca tu să-l vezi», a spus tatăl. Mi-a rămas întipărită în minte atitudinea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel faţă de fotografie şi faţă de arta vizuală“, s-a exprimat Mihai Potârniche. Rândurile de mai sus cuprind doar o mică frântură din bogata activitate a maestrului Potârniche. Întâlnirea de astăzi de la Casa de Cultură „Mihai Ursachi“ - Parcul Copou din Iaşi ne va prilejui posibilitatea de a descoperi care este secretul din spatele fotografiilor realizate de invitatul moldovean.

Aproape cinci decenii pe tărâmul fotografiei

Mihai Potârniche este maestru în artă şi artist fotograf din Basarabia. S-a născut pe 4 ianuarie 1951 la Păhărniceni, Raionul Orhei, Basarabia. În anul 1970, a absolvit Colegiul Naţional de Viticultură şi Vinificaţie din Chişinău. În domeniul artei fotografice, este autodidact din anul 1970, când debutează în calitate de fotoreporter la Ziarul raional „Munca paşnică din raionul Străşeni“, Basarabia. Are în palmares 32 manifestări, desfăşurate în centrele culturale Bacău, Bârlad, Bucureşti, Chişinău, Die, Iaşi, Kiev, Negreşti, Oaş, Nyiregyhaza, Odesa, Oradea, Paris, Strasbourg, Vaslui, Varşovia, inclusiv în Palatul Consiliului Europei din Strasbourg sau în pivniţa unui mare producător de vinuri francez. De-a lungul timpului, a fost fotoreporter în cadrul mai multor publicaţii din Basarabia, obţinând numeroase premii şi titluri. Şi-a pus în circuit propriile creaţii, prin intermediul albumelor editate, fiind director de imagine şi autor de fotografii pentru o serie de lucrări publicate dincolo de Prut.