„Fă-o pe ea ungere de bucurie a Duhului Sfânt”
Observam în materialul anterior faptul că rugăciunea de sfinţire a untdelemnului şi referirile legate de aceasta prezente în diversele rugăciuni din Taina Sfântului Maslu prezintă analogii interesante cu rugăciunile de la Sfinţirea Sfântului şi Marelui Mir sau cu rugăciunea de sfinţire a untdelemnului pentru ungerea prebaptismală.
Aceste analogii nu sunt pur întâmplătoare, ci cuprind o semnificaţie teologică profundă pe care dorim să o detaliem în continuare.
Pasajul în cauză din slujba Maslului
În materialul anterior evidenţiam faptul că există anumite pasaje în slujba Maslului care prezintă asemănări izbitoare cu anumite rugăciuni. Iată un fragment prezentat data trecută: "Facă-se, Doamne, untdelemnul acesta, untdelemn de bucurie, untdelemn de sfinţenie, îmbrăcăminte împărătească, pavăză puternică izbăvitoare de toată lucrarea diavolească, pecete nestricată, bucurie a inimii, veselie veşnică. Ca şi cei care se vor unge cu untdelemnul acesta al înnoirii să fie de temut pentru cei potrivnici şi să strălucească în strălucirile sfinţilor Tăi, neavând întinăciune ori prihană; să fie primiţi în odihna Ta cea veşnică şi să ia plata chemării celei de sus" (Molitfelnic, EIBMBOR, Bucureşti, 2002, p. 143). Vom observa câte analogii se pot face între acest pasaj şi altele asemănătoare cuprinse în slujba de Sfinţire a Sfântului şi Marelui Mir, precum şi în rugăciunea de sfinţire a untdelemnului pentru ungerea prebaptismală.
Analogiile cu slujba Sfinţirii Sfântului şi Marelui Mir
Iată un pasaj cuprins în prima rugăciune din slujba Sfinţirii Sfântului şi Marelui Mir: "Însuţi binecuvântează ungerea aceasta, şi cu puterea, cu lucrarea şi cu venirea Duhului Sfânt o sfinţeşte, ca tuturor celor ce se vor unge cu ea să fie ungere a nestricăciunii, armă dreptăţii, înnoirea duhului şi a inimii, scăpare de toată încercarea diavolului, întru lauda Ta şi a Unuia-Născut Fiului Tău, şi a Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor" (Arhieraticon, EIBMBOR, Bucureşti, 1993, pp. 205-206). Observăm că toate cererile cuprinse aici se regăsesc sub o formă sau alta şi în prima rugăciune de după primele pericope scripturistice din cursul Tainei Maslului. Singura diferenţiere ar putea fi reprezentată de această "înnoire a duhului şi a inimii", deoarece Taina Mirungerii, prin care se face ungerea cu Sfântul şi Marele Mir, înnoieşte practic fiinţa umană asupra căreia este aplicată. Untdelemnul de la Maslu conferă o înnoire în alt sens. Este ca şi cum prima cuprinde o renaştere totală a fiinţei noastre, în timp ce a doua ne conferă numai o revenire la prima stare. În a doua rugăciune de Sfinţire a Sfântului şi Marelui Mir găsim următoarele: "Fă-o pe ea ungere de bucurie a Duhului Sfânt, ungere a naşterii celei de-a doua, ungerea sfinţirii, îmbrăcăminte împărătească, pavăză de vitejie, depărtare a toată încercarea diavolului, semn scutirii de ispite, trezvia inimii, bucurie veşnică. Ca cei ce se vor unge din ea, luminând ca făcliile cerului, neavând stricăciune sau pată, să fie primiţi întru odihna de veci şi să primească chemarea de sus" (Arhieraticon..., p. 206). Personal, consider că rugăciunea din Taina Maslului a fost extrem de influenţată de cea de la Sfinţirea Sfântului şi Marelui Mir. Practic, aici nu mai există nici o diferenţă cu excepţia expresiei "ungere a naşterii celei de-a doua". Faptul că Sfântul şi Marele Mir reprezintă o apărare de atacurile demonilor sau conferă curăţire celor care se ung cu el sau, în fine, că ne pregăteşte în chip eshatologic pentru intrarea în Împărăţia cerurilor nu sunt deloc aspecte diferenţiatoare faţă de untdelemnul de la Maslu. Toate aceste lucruri sunt promise de asemenea în rugăciunile Tainei Maslului. Nu mai există nici o îndoială, dacă cităm din nou pasajul din rugăciunea din Taina Maslului precizat la începutul acestui material: "Ca şi cei care se vor unge cu untdelemnul acesta al înnoirii să fie de temut pentru cei potrivnici şi să strălucească în strălucirile sfinţilor Tăi, neavând întinăciune ori prihană; să fie primiţi în odihna Ta cea veşnică şi să ia plata chemării celei de sus" (Molitfelnic..., p. 143). Orice persoană ar putea spune că avem de-a face cu o repetare mot-à-mot.
Similitudini cu ungerea prebaptismală
O altă asemănare puternică găsim între rugăciunile Sfântului Maslu şi rugăciunea binecuvântării untdelemnului cu care se face ungerea prebaptismală. Înainte de ungerea prebaptismală, untdelemnul este binecuvântat astfel: "Însuţi binecuvântează şi acest untdelemn cu puterea şi cu pogorârea Sfântului Duh, ca să se facă aceasta: ungere de nestricăciune, armă dreptăţii, înnoire sufletului şi trupului, izgonire a toată lucrarea diavolească, spre înlăturarea tuturor răutăţilor pentru cei care se ung cu credinţă sau vor şi gusta din el, spre slava Ta şi a Unuia-Născut Fiului Tău şi a Preasfântului şi bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin" (Molitfelnic..., pp. 39-40). Practic, toate aceste trei rugăciuni, a binecuvântării untdelemnului prebaptismal, a Sfinţirii Sfântului şi Marelui Mir şi prima rugăciune de după Evanghelie a Sfântului Maslu au un corp comun cu foarte puţine diferenţieri. Totuşi, între untdelemnul folosit la Maslu şi Sfântul şi Marele Mir sunt nişte diferenţe foarte mari. Prin Taina Mirungerii omul renăscut prin Botez primeşte posibilitatea actualizării darurilor Duhului Sfânt, prin Sfântul Maslu, omul primeşte cel mult dezmorţirea lor şi strălucirea interioară acoperită mai înainte de păcat. O Taină sădeşte, cealaltă doar înlătură păcatul care acoperea lumina interioară. O altă similitudine între cele două Taine este modul în care se produce ungerea cu untdelemn. Aceasta se efectuează în acelaşi fel, cu excepţia a două zone: ochii şi spatele. Prin aceasta primim încredinţarea celor spuse mai sus, şi anume că Sfântul Maslu doar curăţă, dar nu sădeşte ceva nou, lucru cu care se ocupă Taina Mirungerii.
Trei tipuri de untdelemn sfinţit
Avem trei tipuri de untdelemn sfinţit: cel sfinţit la Maslu, Sfântul şi Marele Mir şi cel utilizat la ungerea prebaptismală. Cel utilizat la ungerea prebaptismală pregăteşte catehumenul pentru primirea Tainei Botezului. Această ungere prefigurează într-un fel Taina Mirungerii care va urma. În rugăciunea respectivă se cere ca persoana ce vine să fie botezată să nu fie lăsată pradă atacurilor demonilor care o pot descuraja şi o pot determina să refuze Botezul. Reamintim aici că această ungere nu avea loc în primele veacuri în aceeaşi zi cu Botezul, ci era un ritual pregătitor. La Sfinţirea Sfântului şi Marelui Mir apar două elemente noi. Mirul respectiv este unul al reînnoirii totale a fiinţei noastre şi aduce cu sine darurile Duhului Sfânt. De asemenea, este un untdelemn eshatologic, pentru că ne pregăteşte propriu-zis pentru intrarea în Împărăţia cerurilor. Suntem datori să ne ferim de păcat după primirea Mirungerii pentru a nu acoperi cu norul patimilor soarele strălucitor al lucrării Duhului Sfânt în noi. Untdelemnul de la Maslu ne apără de atacurile demonilor şi ne aduce aminte de toate aceste daruri primite prin Taina Mirungerii. El nu ne reînnoieşte fiinţa, ci doar ne curăţă prin pocăinţă şi face să strălucească încă o dată harul divin primit prin Botez şi Mirungere. În materialul următor ne vom concentra în continuare asupra înţelesului teologic al rugăciunilor Tainei Sfântului Maslu.