General Motors, cel de-al treilea faliment de proporţii din istoria SUA
Cel mai mare producător de autovehicule din SUA şi-a declarat incapacitatea de a-şi achita datoriile şi a intrat în faliment începând cu 1 iunie. Simbol al industriei auto americane, General Motors a devenit şi un simbol al actualei crize, fiind cel de-al treilea ca anvergură din Statele Unite, după cel al Băncii Lehman Brothers Holdings şi cel al Worldcom INC.
Începutul acestei luni a adus Statelor Unite ale Americii unul dintre cele mai răsunătoare falimente din istoria recentă, respectiv cel al companiei General Motors (GM). General Motors, cel mai mare producător de autovehicule din Statele Unite ale Americii, s-a declarat în faliment, la un Tribunal din New York, nereuşind să-şi restructureze datoria, aşa cum ceruse Guvernul american. Este vorba de cel mai mare faliment industrial din istoria SUA. Dacă se iau în calcul toate falimentele, cel al GM este al treilea mare caz din istoria ţării, după cel al băncii Lehman Brothers şi al companiei de telecomunicaţii WorldCom. După negocieri eşuate cu creditorii pentru transformarea în acţiuni a datoriilor, ce se ridică la 27 de miliarde de dolari, General Motors a trebuit să se declare în faliment pe 1 iunie 2009, cu active de 91 de miliarde de dolari. Noua companie ce va rezulta în urma falimentului va fi controlată de Departamentul de Tezaur, care „va scoate din buzunar“, pentru început, 30,1 miliarde de dolari. Cele mai mari falimente din istoria SUA Cele mai mari falimente produse în SUA, în funcţie de activele companiei sau ale grupului, sunt: - Lehman Brothers Holdings: Pe 15 septembrie 2008, banca de investiţii Lehman Brothers, a patra din SUA, a solicitat să fie pusă sub protecţia Capitolului 11 al Legii americane a falimentelor, cu o datorie de 613 miliarde şi active 639 miliarde de dolari (ulterior evaluate la 691,063 miliarde dolari). - Worldcom INC: Pe 21 iulie 2002, WorldCom s-a declarat în faliment, după ce a fost protagonista unui mare scandal, recunoscând că a comis „erori“ contabile în valoare de 7,68 miliarde de dolari. Activele companiei, până la acel moment numărul doi în SUA, după AT&T, totalizau 103,914 miliarde de dolari, iar datoria sa peste 30 de miliarde de dolari. - General Motors: După negocieri eşuate cu creditorii pentru transformarea în acţiuni a datoriilor, ce se ridică la 27 de miliarde de dolari, General Motors a trebuit să se declare în faliment pe 1 iunie 2009, cu active de 91 de miliarde de dolari. Noua companie ce va rezulta în urma falimentului va fi controlată de Departamentul de Tezaur, care „va scoate din buzunar“, pentru început, 30,1 miliarde de dolari - Enron Corp: Pe 2 decembrie 2001, cea mai mare companie americană de comercializare a energiei electrice şi gazelor naturale s-a declarat în faliment. Compania, evaluată atunci la 65,503 miliarde de dolari, a ieşit din faliment în 2004, după ce foştii manageri au fost condamnaţi pentru fraudă. - Consenco INC: Compania financiară şi de asigurări Conseco a cerut, pe 17 decembrie 2002, protecţia Legii falimentelor, cu o datorie de 6,5 miliarde de dolari. Cu sediul în Carmel (Indiana), compania era evaluată, după active, la 61,392 miliarde de dolari. - Chrysler LLC: Pe 30 aprilie 2009, compania auto a fost forţată să se declare în faliment de către un redus număr de creditori, dar a semnat o alianţă cu compania italiană Fiat, ce îi va permite să iasă din suspendarea de plăţi. Activele sale sunt evaluate la 39,3 miliarde dolari. - Thornburg Mortgage INC: Pe 1 mai 2009, firma ipotecară din New Mexico a recurs la Legea Falimentelor, afectată de criza „subprime“ şi de excesele din anii de „boom“ imobiliar. Activele sale totalizau 36,521 miliarde de dolari. - Pacific Gas and Electric, CO: Pe 6 aprilie 2001, s-a declarat în faliment. Evaluată la 36,152 miliarde de dolari, furniza servicii la 13 milioane de utilizatori din California şi acumulase datorii de 9 miliarde de dolari în urma achiziţionării de energie la preţuri ridicate, de pe piaţa liberă.