Glasul Bisericii este receptat de oamenii cu suflet mare
În legătură cu articolele intitulate "Trustul de presă al Bisericii Ortodoxe Române" şi "De ce e Biserica Ortodoxă Română mută?", postate pe site-ul de ştiri HOT NEWS în ziua de 21 februarie 2012, Biroul de presă al Patriarhiei Române precizează:
În materialele de presă postate de HOT NEWS se face o prezentare vădit tendenţioasă şi lacunară a Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, care a fost înfiinţat în anul 2007 cu un scop misionar, iar nu unul comercial. Precizăm că în momentul înfiinţării s-a evitat termenul de trust care, în general, are o conotaţie comercială şi s-a optat pentru cel de centru, considerat mai potrivit cu statutul, identitatea şi scopurile sale. Misiunea Centrului de presă al Patriarhiei Române este de promovare şi cultivare a valorilor şi spiritualităţii ortodoxe, de întărire a comuniunii dintre cler şi credincioşi, de sprijinire a dezvoltării comunităţilor locale şi de încurajare a dialogului credinţei creştine cu filosofia, ştiinţa, arta şi alte domenii de manifestare ale spiritului uman creator de valori perene etc. (conform art. 5 din Statutul de organizare şi funcţionare al Centrului de Presă BASILICA). Spre deosebire de instituţiile media particulare care nu îşi declară public în totalitate sursele de finanţare, posturile de radio şi televiziune TRINITAS şi publicaţiile Lumina/ sunt susţinute financiar de către parohiile şi mănăstirile Arhiepiscopiei Bucureştilor şi din alte eparhii ale Patriarhiei Române din ţară şi străinătate, acestea fiind şi principalii beneficiari ai programelor difuzate. Prin urmare, programele radio-tv şi publicaţiile Patriarhiei Române accentuează spiritualul, iar nu senzaţionalul, lucrarea pastorală, şi nu dezbaterea politică, deoarece societatea secularizată de astăzi, marcată de individualism materialist şi nihilism, are mare nevoie de comuniune şi speranţă. Ca atare, este firesc ca programele difuzate de radioul, televiziunea şi cotidianul Bisericii să ţină cont de nevoile spirituale ale parohiilor care le susţin, în timp ce posturile comerciale private ţin cont de comanda celor care le finanţează. În concluzie, chiar dacă unii mai sunt încă tulburaţi de faptul că Biserica are propriul Centru de presă, le reamintim că acesta nu se aseamănă şi nici nu concurează cu instituţiile media laice, ci are o orientare spirituală potrivită specificului misiunii Bisericii în societate, iar nu una politică, secularizată şi comercială. Instituţiile media private se luptă pentru câştigarea succesului imediat şi pentru a fi la "moda zilei", succes evaluat matematic, în timp ce Biserica urmăreşte creşterea spirituală în credinţă şi comuniune a oamenilor. Ca orice instituţie publică, Patriarhia Română, prin Biroul de presă şi relaţii publice, comunică des cu instituţiile media din ţară şi străinătate. Conform hotărârii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, solicitările din partea mass-media se adresează birourilor de presă ale Patriarhiei Române sau eparhiilor acesteia, care desemnează un reprezentant (cleric sau mirean) pentru a participa la o emisiune radio-tv şi a exprima punctul de vedere al Bisericii la o problemă aflată în dezbatere. Sunt desemnaţi preoţi sau mireni care pot exprima cu claritate opinia Bisericii şi sunt la curent cu cele mai recente hotărâri ale Sfântului Sinod sau poziţii oficiale ale Patriarhiei Române în diferite chestiuni aflate în dezbatere publică. Hotărârea Sfântului Sinod a avut în vedere şi faptul că, deseori, opinia exprimată de unii preoţi dornici de a apărea cât mai des în mass-media a provocat confuzie, opinia acestora fiind considerată drept poziţia oficială a Bisericii. Pe de altă parte, în cazurile de încălcare flagrantă a deontologiei profesionale de către unele trusturi media laice preocupate mai mult de senzaţional decât de informarea corectă a opiniei publice, Patriarhia Română îşi rezervă dreptul de a reconsidera sau amâna colaborarea cu instituţii evident ostile Bisericii. Dacă domnul ar fi contactat de la început Biroul de presă al Patriarhiei Române pentru a solicita prezenţa unui preot la emisiunea domniei sale, ar fi primit cu promptitudine sprijinul necesar, aşa cum s-a întâmplat atunci când a cerut să vorbească cu purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române. În concluzie, Patriarhia Română nu este mută în relaţia cu mass-media, ci este fidelă unor relaţii de comunicare şi colaborare corecte în beneficiul societăţii româneşti, iar glasul Bisericii este totdeauna bine receptat de oamenii cu suflet mare. Biroul de presă al Patriarhiei Române