Grupuri on-line împotriva băncilor

Data: 09 Septembrie 2010

Fenomenul organizării pe internet a clienţilor nemulţumiţi ai băncilor ia amploare, în prezent circa 3.500 de persoane fiind membre ale grupurilor care vizează 12 instituţii bancare.

În grupurile create pe internet, pentru a uşura contactul între clienţii nemulţumiţi, se discută despre problemele pe care aceştia le întâmpină în relaţia cu băncile şi pun la cale strategii pentru declanşarea unor procese colective naţionale, în care ar putea fi implicate mii de persoane, anunţă Mediafax. "Trendul" înfiinţării de astfel de grupuri a fost declanşat de clienţii Volksbank din Timişoara, care au format un grup pe Yahoo în luna iunie. Ulterior, această tendinţă a fost continuată prin deschiderea unor grupuri de discuţii asemănătoare şi pentru clienţii nemulţumiţi ai altor bănci. De exemplu, clienţii BCR au cerut băncii o formulă pentru modul în care se calculează dobânda de referinţă, dar spun că nu au primit un răspuns exact. "Ne organizăm pentru înaintarea unui proces, dar înainte se va mai încerca încă o dată concilierea", spune un client al băncii, care face parte din grupul care adună în prezent peste 750 de persoane. În luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă nr. 50 privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de Agenţia Naţională apentru Protecţia Consumatorului (ANPC). Proiectul transpune în legislaţia locală o directivă europeană, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă. O altă prevedere importantă şi puternic contestată de bancheri o reprezintă modul de calcul al ratelor la creditele cu dobânzi variabile, care, potrivit Ordonanţei Guvernului, trebuie să aibă ca referinţă ex-clusiv indicii EURIBOR/LIBOR/ ROBOR, la care se adaugă o rată fixă, pe care băncile nu o pot modifica faţă de nivelul actual.