Hristos-Duhovnicul vindecă direct şi discret

Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 08 Martie 2015

În Duminica a 2-a din post, a Sfântului Grigorie Palama şi a Vindecării slăbănogului din Capernaum, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul“ din Reşedinţa Patriarhală, în care a vorbit atât despre harul sau puterea vindecătoare a Mântuitorului Iisus Hristos, cât şi despre marele teolog al luminii necreate, Sfântul Grigorie Palama.

Întâistătătorul Biseri­cii noastre a explicat că Evanghelia Vin­de­că­rii slăbănogului din Ca­pernaum ne arată legătura din­tre păcat şi boală. „Desigur, nu toate bolile sunt urmări ale pă­catelor. Unele dintre boli sunt îngăduite de Dumnezeu toc­mai pentru a ne feri de pă­ca­te sau pentru a nu ne bizui numai pe sănătatea noastră tru­peas­­că, pe forţele proprii, ci, mai întâi, pe ajutorul Lui, înţe­le­gând astfel mai bine că să­nă­ta­tea este dar al lui Dumnezeu pen­tru om. Dacă oamenii nu s-ar mai îmbolnăvi deloc, nu s-ar mai smeri, ori s-ar crede nemu­ri­­tori sau, mai grav, ar uita că să­nătatea este un dar de la Dum­nezeu, pe care l-au primit, pe care trebuie să-l cultive şi pen­tru care trebuie să mul­ţu­meas­că lui Dumnezeu - Dărui­to­rul vieţii şi al sănătăţii, Doc­to­rul sufletelor şi al trupurilor noastre“, a spus Preafericirea Sa. În continuare, oferind di­ver­­se exemple scripturistice de oa­meni care sufereau de unele boli (Sfântul Apostol Pavel sau or­bul din naştere), fie dintr-o pe­dagogie divină, fie pentru a se arăta în ei lucrările lui Dum­nezeu (Ioan 9, 3), Prea­fe­ri­ci­tul Părinte Patriarh Daniel a su­bliniat că nu trebuie să ju­de­căm prea repede pe alţii, consi­de­rând că orice boală este ur­ma­­rea păcatului sau pedeapsă pen­tru păcate. „Adesea boala poa­te fi o tainică pedagogie di­vi­­nă, o chemare tăcută, dar pre­­santă la înduhovnicire, la sme­renie, la înţelepciune, la fe­ri­rea omului de primejdii şi mai mari, mai precis, o chemare la că­utarea mântuirii sufletului, dim­preună cu dorinţa de vindecare a trupului“, a arătat Pă­rin­tele Patriarh.

Hristos - unicul Duhovnic şi Doctor desăvârşit al vindecării omenirii bolnave

Întâistătătorul Bisericii noas­tre a mai evidenţiat faptul că Mântuitorul Iisus Hristos, atunci când îl vindecă pe omul pa­ralizat, păstrează taina vie­ţii ascunse a persoanei umane aflate în suferinţă şi nu-l ju­de­că pe omul păcătos înainte de a-l ajuta. „Hristos-Duhovnicul nu-l umileşte pe cel păcătos prin reproşuri, ci El vindecă direct şi discret pe cel bolnav, fă­ră să-l judece şi fără să divulge pă­catele acestuia, pentru a nu-i di­minua demnitatea umană în fa­ţa comunităţii din care face par­te. Relaţia de părinte du­hov­nicesc şi fiu duhovnicesc, pe care o vedem în Evanghelia de as­tăzi, a 2-a din Postul Mare, ne îndeamnă la pocăinţă şi ri­di­care din boala păcatului, la vin­decarea sufletului nostru de pa­ralizia sau slăbănogirea lui, ca­u­­zată de păcatele pe care le-am făcut“, a explicat Preafe­ri­ci­rea Sa. De asemenea, Patriarhul Bi­­sericii noastre a subliniat că Mân­tuitorul Hristos îi iartă pă­­catele şi îl vindecă pe slă­bă­nog, ţinând seama şi de cre­din­ţa celor care l-au adus la El, explicând că „cei patru oameni fă­ră nume reprezintă Biserica slu­jitoare şi milostivă, care se roa­gă nu numai pentru cei pre­zenţi la rugăciunile ei, ci şi pentru toţi cei bolnavi, săraci, singuri, captivi sau deţinuţi, că­lă­tori, pentru sănătatea şi mân­tu­­i­rea oamenilor şi pentru pa­cea a toată lumea“.

Dascălul rugăciunii izvorâtoare de lumină necreată

Preafericitul Părinte Pa­tri­arh Daniel a explicat de ce Bi­se­rica a rânduit ca în a 2-a Du­mi­nică din Postul Mare să fie prăz­nuit Sfântul Grigorie Pala­ma. „El este teologul luminii ne­­create şi neapuse din Îm­pă­ră­ţia lui Dumnezeu, învăţând că, atunci când Dumnezeu vo­ieş­te, sfinţii pot pregusta şi ve­dea duhovniceşte această lumi­nă sau slavă încă din viaţa lor pă­mântească. Biserica a rânduit ca în această duminică să fie pomenit Sfântul Grigorie Pa­lama, dascălul luminii şi sla­vei neapuse, pentru a ne arăta că dreapta credinţă, prăznuită cu solemnitate în «Duminica Or­todoxiei», este credinţa prin ca­re ni se deschid cerurile ca să pri­mim lumina neapusă şi via­ţa veşnică din Împărăţia lui Dum­nezeu (...). În scrierile sale pri­vind apărarea isihaştilor, Sfân­tul Grigorie Palama arată că sfinţii care se roagă permanent lui Dumnezeu sunt pro­fe­ţii Împărăţiei lui Dumnezeu, în­­trucât pregustă sau văd cu an­ticipaţie, încă din lumea a­ceas­ta, prin bunăvoinţa lui Dum­nezeu, slava veşnică a Îm­părăţiei Preasfintei Treimi“, a spus Preafericirea Sa.

Rugăciunea şi pocăinţa înnoiesc haina de har a sufletului primită prin Botezul creştin

La final, Preafericitul Pă­rin­te Patriarh Daniel a subliniat că prin rugăciune, post şi po­că­in­ţă, spovedanie şi iertarea pă­ca­telor, oamenii se pot apropia de Dumnezeu, se împărtăşesc cu Sfintele Taine şi simt du­hov­ni­ceşte cum se luminează sufletul şi viaţa lor. „Omul care se roa­gă mult şi cu smerenie do­bân­deşte prin harul Sfântului Duh faţă luminoasă şi inimă cu­rată, reînnoindu-şi astfel hai­na de lumină primită la Bo­tez. De aceea, timpul Sfântului şi Ma­relui Post nu este o peri­oa­dă de autoînfometare sau de cris­pare voluntară, ci timp de cu­răţire de păcate, de patimi, de luminare, de creştere şi de îm­bogăţire duhovnicească“, a arătat Patri­ar­hul Bisericii noastre.