Hristos nu-l judecă pe om după opinia publică
Opinia publică este astăzi unul din reperele principale după care omul îşi corectează comportamentul social sau modul de a relaţiona cu ceilalţi oameni. Evanghelia care s-a citit ieri la Sfânta Liturghie prezintă un caz care contrariază opinia publică. În cuvântul de învăţătură rostit ieri, 22 ianuarie, în Paraclisul "Sfântul Grigorie Luminătorul" al Reşedinţei patriarhale, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că putem învăţa din întâlnirea lui Zaheu cu Mântuitorul Hristos modul în care omul se poate raporta corect la opinia publică.
Primul fapt care contrariază opinia publică este gestul Mântuitorului de a intra în casa lui Zaheu vameşul, cunoscut de toată lumea ca fiind un om păcătos, lacom, mândru, nedrept şi asupritor al semenilor săi. Mulţimea a început să murmure că Iisus "a intrat să găzduiască la un păcătos", un om urât de popor pentru lăcomia lui şi invidiat pentru bogăţia pe care o adunase în scurt timp, într-un mod necinstit sau nedrept. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că Mântuitorul Hristos a făcut acest gest neaşteptat pentru că a văzut ceea ce opinia publică a fost incapabilă să sesizeze: un suflet în căutare şi dornic de schimbare spirituală. "Mântuitorul Iisus Hristos nu se ia după gura lumii, după opinia publică. Opinia publică ştie doar să evalueze, să judece pe oameni după faptele lor exterioare, dar, adesea, opinia publică este incapabilă să cunoască schimbările sufletului omului. Toată lumea din Ierihon ştia că Zaheu este un om lacom şi nedrept, dar nimeni altul decât Iisus Hristos nu a citit în sufletul lui dorinţa de schimbare. Aici vedem că Mântuitorul este vindecător de suflete şi nu judecă pe oameni după aparenţe, ci după dorinţa lor de schimbare în bine. De aceea, Mântuitorul spune că "Fiul omului nu a venit ca să judece lumea, ci să o mântuiască" (cf. Ioan 12, 47). Mântuitorul Iisus Hristos nu judecă pe nimeni înainte de a-l ajuta, iar pe cei care refuză harul sau ajutorul lui El îi aşteaptă în continuare şi îi va judeca în ziua Judecăţii de Apoi. Vedem, aşadar, că Mântuitorul Iisus Hristos ne învaţă pe toţi să nu considerăm că un om care este păcătos este sortit pieirii, condamnat la moarte veşnică, ci ne dă speranţa că orice om păcătos se poate întoarce la Dumnezeu, îşi poate schimba viaţa, se poate elibera de patimi egoiste şi îşi poate schimba modul lui de a fi în relaţie cu semenii", a spus Preafericirea Sa. În timp ce mulţimea din Ierihon a văzut doar un om mic de statură şi un curios urcat într-un copac doar din dorinţă de a fi deasupra tuturor, Mântuitorul Iisus Hristos a văzut în Zaheu un om care şi-a dat seama de efemeritatea averilor pe care le adunase în mod necinstit şi care s-a hotărât să se schimbe. Copleşitoarea bunătate a lui Hristos pătrunde dincolo de răutatea ce întunecă sufletul Patriarhul României a explicat că Zaheu vameşul şi-a înnoit sufletul după ce Mântuitorul Iisus Hristos a intrat în casa acestuia, devenind dintr-un vameş lacom un om darnic, un om care se schimbă radical, dar nu pentru că a fost mustrat cu asprime, ci pentru că a fost onorat cu o cinste neaşteptată. Copleşitoarea bunătate a lui Hristos a pătruns atât de puternic dincolo de întunericul şi răutatea păcatului lăcomiei care stăpânea sufletul lui Zaheu, încât a răscolit în el dramul de bunătate care-i mai rămăsese şi a reaprins în el cărbunele omeniei, acoperit de cenuşa şi zgura păcatului. Preafericirea Sa a arătat că întâlnirea cu Hristos a aprins în sufletul lui Zaheu pocăinţa care se manifestă prin fapte bune, nu doar pocăinţa ca regret pentru faptele rele săvârşite în trecut. Zaheu devine dintr-un om lacom un om milostiv, dispus să dea jumătate din averea sa săracilor şi să întoarcă împătrit celor pe care i-a nedreptăţit. Astfel, "Evanghelia care s-a citit ne îndeamnă la milostenie; Zaheu este singurul om bogat despre care Sfântul Evanghelist Matei spune că s-a mântuit cu certitudine. El s-a mântuit prin milostenie, prin dărnicie, prin dorinţa de a-şi schimba viaţa şi de a repara greşelile pe care le-a făcut. Evanghelia aceasta este o evanghelie a milostivirii care se cultivă în sufletul omului după ce acesta se întoarce la Dumnezeu, după ce se pocăieşte şi după ce constată că este necesară schimbarea modului său de a gândi, de a fi şi de a făptui", a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.