„Icoana Naşterii Domnului - repere biblice şi iconografice“

Un articol de: Constantin Ciofu - 09 Decembrie 2010

În Sala "Dr. Iustin Moisescu" a Centrului eparhial Iaşi a avut loc, în urmă cu două zile, conferinţa "Icoana Naşterii Domnului - repere biblice şi iconografice". Prelegerea a fost susţinută de pr. lect. dr. Ilie Melniciuc de la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi.

Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi Români (ASCOR) - filiala Iaşi a organizat marţi seara o nouă întâlnire din seria conferinţelor din Postul Crăciunului organizate an de an sub genericul "Naşterea Domnului - începutul mântuirii noastre". În deschiderea conferinţei, părintele lect. dr. Ilie Melniciuc, care este şi preot slujitor la Biserica "Sf. Nectarie" din Iaşi, a supus atenţiei publicului textele din Sfânta Scriptură în care se relatează Naşterea Mântuitorului. "Naşterea Domnului este relatată în Evanghelia după Sfântul Apostol Matei, cap. 2, şi în Evanghelia după Sfântul Apostol Luca, cap. 2, în maniere oarecum diferite. Fiecare autor a încercat să evidenţieze anumite aspecte teologice prin care vrea să sugereze că Mântuitorul Hristos este Dumnezeu şi om în acelaşi timp. Evanghelia după Sfântul Apostol Matei aminteşte doar de episodul venirii magilor, găsirea Pruncului în casă, închinarea magilor şi aducerea celor trei daruri. La Sfântul Apostol Luca relatarea Naşterii Domnului este mai amplă prin faptul că este arătat contextul social şi spaţial în care are loc acest eveniment mântuitor. Icoana Naşterii Domnului îmbină cele două evanghelii. În icoana Naşterii Domnului, Mântuitorul este legat precum un mort cu fâşii de pânză. Simbolistica feşelor este aceea că Mântuitorul este pregătit prin întruparea Sa pentru moartea de pe Cruce. Pruncul reprezentat în icoană are un chip auster, de persoană matură care este conştientă de misiunea pe care o are în lume", a explicat pr. Ilie Melniciuc, care a continuat să vorbească despre "sensurile teologice adânci ale momentului Naşterii Domnului". Reprezentarea simbolică a unui fapt real "Ieslea este prezentată în forma unui mormânt, într-o variantă mai stilizată, şi nu într-una evreiască. Ieslea se află la intrarea în peşteră, Pruncul fiind înfăţişat lumii întregi. Icoana prezintă anumite elemente care ne determină să ne gândim mai mult la ceea ce reprezintă imaginea în sine, ne fac să căutăm sensurile teologice adânci ale momentului Naşterii Domnului. Naşterea Mântuitorului este un eveniment petrecut în istorie, dar şi un moment care totdeauna este nou în sufletele celor care doresc să se bucure de bucuria lui Dumnezeu. Mântuitorul Hristos, chipul Tatălui, este prezentat în icoana Naşterii având chip omenesc. Hristos este născut din Fecioara Maria, capătă trup dintr-o fecioară. Sensul teologic este că Fecioara Maria naşte şi în acelaşi timp rămâne maică şi fecioară. Naşterea Domnului este lucrarea de descoperire a lui Dumnezeu în lumea aceasta. Din naştere Pruncul are atribute de sfânt. Din momentul în care Dreptul Iosif primeşte confirmarea că ceea ce Se zămisleşte în Fecioara Maria este de la Sfântul Duh, el rămâne ca un ocrotitor al Maicii Domnului în ceea ce se va întâmpla după minunata Naştere a Mântuitorului Hristos. Icoana bizantină accentuează elementele teologice pe lângă cele biblice. Ceea ce se vede în icoana Naşterii este reprezentarea simbolică a unui eveniment petrecut, nu o imaginaţie a cuiva, care să nască în mintea omului ideea de apropiere de taina lui Dumnezeu", a mai adăugat pr. lect. dr. Ilie Melniciuc.