Icoane inspirate din tradiţia românească, expuse la Cluj-Napoca

Un articol de: Oana Rusu - 10 Aprilie 2014

La „Atelierul de Icoane“ din Cluj-Napoca s-a deschis o nouă expoziţie cu icoane inspirate din lucrările şcolilor iconografice tradiţionale româneşti, realizate de artistul plastic Marcel Muntean, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă - secţia Artă sacră. Expoziţia „Izvoade şi icoane româneşti“ poate fi vizitată până în Săptămâna Luminată.

Expoziţia „Izvoade şi icoane româneşti“, cu lucrările artistului Marcel Muntean, conferenţiar la Facultatea de Teologie Ortodoxă - secţia Artă sacră - din Cluj-Napoca, poate fi vizitată la „Atelierul de Icoane“, spaţiul expoziţional al Muzeului Etnografic al Transilvaniei, începând de luni, 7 aprilie până în Săptămâna Luminată. Expoziţia cuprinde 30 de lucrări pe lemn, pânză şi sticlă, inspirate din arta iconografică tradiţională din Transilvania precum şi din alte regiuni ale ţării.

„Icoana românească de sorginte transilvăneană nu este o icoană intelectuală. Nu ne impresionează, ca cele ale lui Rubliov, prin spiritualitate, printr-un rafinament exagerat al liniilor, al compoziţiilor şi al raportului cromatic. Icoanele pe care le vedem expuse aici rostesc simplu“, a spus Marcel Muntean.

În expoziţie sunt prezentate, în special, icoane cu Mântuitorul Iisus Hristos şi cu Maica Domnului.  

Icoane în tradiţie autohtonă

„Tematica diversă cuprinde icoane ce aparţin ciclurilor: hristologice, mariologice şi haghiografice; multe dintre ele fiind replici iconografice de sorginte românească, provenind din aria Ţării Româneşti, Moldovei şi Transilvaniei. Predomină icoanele Pantocratorului şi ale Hodighitriei. Chipul Mântuitorului surprins în stilizări tributare tradiţiei autohtone ne întâmpină cu faţa Sa luminoasă, binevoitoare, milostivă şi senină“, a remarcat dr. Alexandra Rus, critic de artă. De asemenea, criticul de artă observă că elementele decorative, asemeni unei broderii, care apar pe suprafaţa exterioară a veşmintelor lui Hristos constituie o caracteristică specifică icoanelor româneşti din Transilvania.

Alături de icoane, artistul plastic Marcel Muntean prezintă şi „câteva izvoade - schiţe ce exprimă demersul progresiv şi tacit al procesului de făurire a icoanelor. Stilizările specifice artei postbizantine, desenul simplu, clar, culorile în raporturi în care predomină roşul, albastrul şi ocrul dau sentimentul purităţii, strălucirii şi armoniei, mărturisind într-un cuvânt despre specificul icoanei româneşti pe care artistul ni-l prezintă în această demonstraţie de culoare şi credinţă“, a arătat criticul de artă Alexandra Rus, adăugând că „icoanele pictate de Marcel Muntean poartă amprenta întâlnirii cu frumosul divin ce vine din adâncurile fiinţei umane. Ele sunt la fel cu acelea la care s-au închinat de veacuri părinţii şi bunicii noştri, îngenunchind înaintea lor, în momente de durere şi bucurie. Aplecarea cu dăruire, pricepere şi talent asupra registrului artei sacre aduce în timpurile noastre un spirit înnoitor, conciliant şi de recunoaştere al valorilor profunde, imuabile şi autentice româneşti“.