„Iisus este numele divin care singur aduce mântuirea“
Înalt Preasfinţitul Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, arată în Pastorala de Crăciun cum în "noaptea care acoperea omenirea ce rătăcea "în întuneric şi în umbra morţii", a răsărit Lumina, S-a arătat Soarele dreptăţii". Numele primit de Iisus "este numele divin care singur aduce mântuirea".
"La "plinirea vremii" (Gal. 4, 4), Fiul lui Dumnezeu a plecat cerurile şi S-a coborât în această lume, născându-Se din Fecioara Maria. Era atunci o noapte adâncă, dar mai adâncă era noaptea care acoperea omenirea ce rătăcea "în întuneric şi în umbra morţii" (Mt. 4, 16). Noaptea s-a aşternut şi asupra poporului ales, care nu a mai răspuns în spiritul Legii sale şi nu a fost gata să-L primească pe Mesia al său (cf. In. 1, 11). În acea noapte atât de întunecoasă a răsărit Lumina, S-a arătat Soarele dreptăţii (Mal. 3, 20). În momentul în care nimeni nu-L aştepta, "Prunc S-a născut nouă, un Fiu S-a dat nouă" (Is. 9, 5). Acesta este Fiul lui Dumnezeu Care a fost trimis de către Tatăl ceresc în lume, ca să Se nască din femeie şi să ne elibereze de păcat şi de moarte. Atunci a început răscumpărarea omenirii." Iisus înseamnă Mântuitor În Pastorala de Crăciun, IPS Irineu arată semnificaţia numelui primit de Mântuitor: "Cel născut în Betleem pentru mântuirea noastră a primit numele de Iisus, în limba ebraică Iosua, care înseamnă "Dumnezeu mântuieşte" sau "Domnul este mântuirea". Deci, Iisus înseamnă "Mântuitor", unul care izbăveşte pe semenul său dintr-un necaz, care scapă pe cineva de la înec, din foc sau din alt pericol de moarte. Când îngerul Gavriil a coborât în Nazaret ca să vestească naşterea Fiului lui Dumnezeu, el a spus Fecioarei Maria că Cel Ce Se va naşte din ea va purta acest nume: "Iată vei zămisli în pântecele tău şi vei naşte fiu şi numele Lui îl vei chema Iisus" (Lc. 1, 31). Acest nume propriu exprimă, în acelaşi timp, identitatea şi misiunea lui Hristos. Oare din ce primejdie avea să mântuiască Cel cu numele pus de către înger? Răspunsul îl găsim în Sfânta Evanghelie după Matei, unde citim că Cel născut din Fecioară Se va numi Iisus, "căci El va mântui pe poporul său de păcatele lor" (Mt. 1, 21). Păcatul era rana de moarte a strămoşului Adam ce infectase tot neamul omenesc. Iisus a venit pe pământ să ne izbăvească de vina păcatelor, "căci sângele lui Iisus, Fiul lui Dumnezeu, ne curăţeşte pe noi de tot păcatul" (1 In. 1, 7)". "Iisus este numele divin care singur aduce mântuirea (Fapte 2, 21). El S-a făcut om pentru răscumpărarea universală şi definitivă din păcate. De acum înainte, numele Răscumpărătorului nostru poate fi invocat de toţi, pentru că, prin Întrupare, Domnul S-a unit cu toţi oamenii (cf. Rom. 10, 12-13). Convins de aceasta, Sfântul Apostol Petru spunea: "Sub cer nu este dat între oameni nici un alt nume prin care noi putem să fim mântuiţi" (Fapte 4, 12)". "Iisus înseamnă "Mântuitor". El este în stare să izbăvească nu numai de păcatul original în sine, ci şi din urmările lui nenorocite: boli, patimi, neputinţe şi moarte." "Învierea lui Iisus preamăreşte numele lui Dumnezeu Mântuitorul (cf. In. 12, 28), pentru că de acum înainte numele lui Iisus este cel care manifestă din plin puterea supremă. Acest nume este un "nume mai presus de orice nume" (Filip. 2, 9-10). Duhurile rele se tem de numele Lui (Fapte 16, 18). În numele Lui, ucenicii lui Iisus fac minuni (cf. Mc. 16, 17). Tot ce noi cerem de la Tatăl ceresc în numele Lui, Acesta ne dă (In. 15, 16)." Bucurie duhovnicească în Arhiepiscopia Alba Iuliei La final, IPS Irineu a amintit de bucuria duhovnicească a evenimentului din 30 octombrie, din acest an, când "Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a proclamat la Alba Iulia canonizarea Sfântului Mitropolit Simion Ştefan, un mare cărturar şi apărător al credinţei ortodoxe. De asemenea, cu acest prilej, a fost adus aici Cinstitul cap al Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul României. Binecuvântările dumnezeieşti au inundat inimile tuturor, umplându-le de har şi de sfinţenie. În aceste zile, în mireasma colindelor străbune şi a cântărilor bisericeşti, ne bucurăm că Fiul lui Dumnezeu S-a născut ca Om pentru a transforma viaţa omenirii. Arătându-ne o iubire nemărginită, Hristos ne-a eliberat din robia păcatului, dându-ne puterea să devenim fii ai lui Dumnezeu (In. 1, 12). Recunoscători pentru darul sublim al mântuirii, să-L lăudăm pe Iisus, Mântuitorul nostru, şi să trăim după Legea Evangheliei Sale".