„În 20 de ani sau mai puţin, ediţiile zilnice ale ziarelor vor dispărea“
▲ Mario Garcia, expert în design de publicaţii print şi online, a vorbit joi, la Conferinţa presei din România, despre fuziunea între print şi online şi a făcut o analiză a publicaţiilor româneşti, explicându-le celor prezenţi că lucrează în industria informaţiei, nu în cea a ştirilor ▲ Expertul a explicat la Bucureşti că online-ul este o parte integrantă a businessului media, „partea care supravieţuieşte“ ▲ El a recomandat investiţii în ediţiile online, pentru că „acesta este viitorul“ ▲
A doua ediţie a Conferinţei naţionale a presei, care a avut tema „Managing Media Crisis“, s-a desfăşurat joi, la Bucureşti, avându-l drept invitat special pe Mario Garcia, cunoscător experimentat al legăturii dintre produsul tipărit şi cel online. Mario Garcia a creat şi relansat concepte pentru peste 450 de ziare, reviste şi website-uri din întreaga lume, printre care „The Wall Street Journal“, „La Tribune“, „DeMorgen“, „Miami Herald“, „Handelsblatt“, „Die Zeit“ şi „The Hindu“. El este fondator al Garcia Media, una dintre cele mai importante companii specializate în design de presă din lume, profesor la Universitatea din Navarra şi lector a 14 universităţi din Europa şi America Latină. Garcia le-a recomandat celor prezenţi să redefinească „ciclul ştirii“, fără a o abandona, dar oferind recunoaşterea necesară a online-ului în acest ciclu. În opinia lui, o ştire porneşte ca o alertă, pe internet sau pe mobil, după care apare în print, ca update, pentru ca, la sfârşit, să se încheie tot online. „Este foarte greu pentru jurnalist să accepte asta - că printul este la mijloc şi că prima dată citim ştirile online şi apoi în print“, a spus Garcia. Pe de altă parte, el le-a spus celor prezenţi să dezvolte ediţiile de weekend ale ziarelor, estimând că „s-ar putea să vină vremuri în care ediţiile săptămânale ale ziarului să treacă exclusiv online, iar atunci rămân ediţiile de weekend“. De asemenea, Garcia a precizat că există cinci teme de interes pentru audienţa actuală, şi anume sănătate şi fitness, tehnologie şi gadgets, life şi relaţii, joburi şi carieră şi călătorii. Astfel, pe prima pagină a ziarului apare informaţia care până acum era în suplimente sau în ultimele pagini ale publicaţiei. De asemenea, Garcia a precizat că, într-o redacţie, activităţile de print şi online ar trebui să fie integrate şi, la orice oră, să fie un editor care să conducă şi să coordoneze celor două activităţi. „Trebuie să creezi un mediu comun. (...) Ediţia online trebuie să fie diferită de cea print. (...) Trebuie să abandonăm vechile reguli de construcţie a ziarului“, a mai spus Garcia. „Luaţi ce aveţi şi adaptaţi“ La final, Garcia le-a recomandat celor prezenţi să reinventeze produsul - „luaţi ce aveţi şi adaptaţi“. El a avertizat că „un redesign nu va salva ziarul. El e acolo ca să ajute zona editorială, dar, dacă nu ai un produs bun, designul nu te poate salva“. Garcia a conchis spunând că „în 20 de ani sau mai puţin, ediţiile zilnice ale ziarelor vor dispărea“. Pe blogul companiei Garcia Media, garciamedia.com/blog, expertul prezintă mai multe ziare româneşti, făcând o scurtă analiză a acestora şi a conferinţei la care a participat. „Conversaţiile scurte cu publisherii şi editorii arată că, în multe cazuri, jurnalismul tradiţional prevalează aici (în România) şi sunt făcute investiţii mici sau aproape deloc în operaţiunile online, deşi mă bucur să văd că există ziare financiare online, care nu există în print (http://www.wall-street.ro). Ca şi editorii americani acum 10 ani, unii dintre editorii români pe care i-am întâlnit consideră că nu este ştire până ce informaţia nu apare în print. Se experimentează puţin, dacă nu chiar deloc, cu publicitatea“, scrie Garcia pe blogul companiei.