În doar 44,3% din şcoli există un consilier şcolar permanent
În România, elevii cu cerinţe educaţionale speciale (CES) şi/sau cu dizabilităţi sunt cuprinşi în învăţământul special şi, o parte dintre ei, în învăţământul de masă. În 54,7% dintre şcolile unde învaţă şi elevi cu CES, consilierul şcolar vine doar săptămânal/ocazional, iar 44,3% beneficiază de serviciile unui consilier şcolar permanent, arată un sondaj realizat de organizaţia Salvaţi Copiii. Lipsa consilierilor şcolari este resimţită la nivel naţional şi în special în mediul rural.
O cercetare a organizaţiei Salvaţi Copiii realizată în perioada 1-14 noiembrie 2022, în rândul a 192 de directori de şcoli şi profesori, arată că 169 (88%) de şcoli au consilier şcolar, 70 (36,5%) de şcoli beneficiază de profesor de sprijin, 49 (25,5%) de şcoli beneficiază de profesor itinerant, 100 de şcoli (52,1%) beneficiază de logoped. Totuşi, doar 44,3% dintre şcoli beneficiază de serviciile unui consilier şcolar permanent. În cazul a 54,7% unităţi de învăţământ, unde învaţă şi elevi cu CES, consilierul şcolar vine doar săptămânal/ocazional.
Referitor la adaptările spaţiului fizic pentru persoane cu dizabilităţi, 70,3% dintre şcoli au rampă de acces, o singură şcoală (0,5%) are lift pentru scaun rulant, 5,2% dintre şcoli au toalete adaptate pentru persoane cu dizabilităţi, în timp ce în cazul a 27,1% dintre unităţile şcolare spaţiul fizic nu este adaptat în nici un fel.
Potrivit aceluiaşi sondaj, citat de Agerpres, 43.063 de elevi sunt în categoria CES, 9.268 de elevi au certificat de handicap, 46 de elevi sunt şcolarizaţi în spital, iar 828 de elevi sunt şcolarizaţi la domiciliu.
„Numărul elevilor cu CES şi/sau dizabilităţi incluşi în învăţământul de masă diferă de la un nivel de educaţie/rută de formare la altul, efectivele din învăţământul primar fiind relativ similare cu cele din învăţământul gimnazial. La nivelul învăţământului secundar superior (liceu şi şcoală profesională) efectivele scad la aproape jumătate, fapt care atrage atenţia asupra reducerii caracterului incluziv al învăţământului de masă, odată cu trecerea la nivelurile superioare de educaţie”, subliniază reprezentanţii Salvaţi Copiii.
Incluziunea copiilor cu CES este îngreunată atât de infrastructura şcolară, care nu este adaptată nevoilor acestora, după cum arată studiul organizaţiei, cât şi de numărul mic de consilieri şcolari. Anul trecut erau în sistemul de învăţământ preuniversitar puţin peste 2.500 de consilieri şcolari, potrivit Ministerului Educaţiei, în condiţiile în care numărul elevilor este de circa 3 milioane. „Este o realitate la nivel național acest deficit de personal cu care ne confruntăm. La Iași, am reușit să acoperim destul de bine (…), avem consilieri școlari în toate unitățile din mediul urban.
Însă ruralul este acoperit în proporție de doar 10%. Solicitări de norme există, însă nu au fost aprobate posturile”, ne spunea, în primăvara acestui an, doamna Anca Hardulea, director al Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Iaşi.
Există programe care permit școlilor să-și angajeze consilieri școlari, însă acestea se derulează pe o perioadă limitată, de unu, doi sau patru ani, ca urmare problema nu este rezolvată decât parţial şi pe un timp limitat. (O. N.)