În septembrie încep lucrările la canalul Siret-Bărăgan
Până în 2027 infrastructura principală de irigaţii va fi reabilitată integral, iar sistemul va fi capabil să irige circa 2,2 milioane de hectare, potrivit ministrului agriculturii. Un alt obiectiv avut în vedere este canalul de 198 de kilometri Siret-Bărăgan, un proiect început în 1986 care ar trebui să lege barajul Călimăneşti de pe Siret (jud. Galați) şi lacul Dridu (jud. Ialomița). Lucrările la primii 33 de kilometri ai canalului vor începe în septembrie și vor dura 3 ani, promite ministrul.
Programul de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii pentru 2,2 milioane de hectare se va finaliza în anul 2027, susţine ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Florin Barbu. „Avem 162 de amenajări cuprinse în programul de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii, 31 le-am recepţionat pe o suprafaţă de 581.000 de hectare şi sunt funcţionale. Avem 42 de obiective care (...) sunt în finalizare cu încă 622.000 de hectare. De asemenea, mai avem 16 în licitaţie publică şi 49 de obiective la care este finalizată proiectarea”, a declarat, pentru Agerpres, Florin Barbu.
În privința finanțării, oficialul MADR a precizat că au fost prevăzute fonduri în bugetul Ministerului Agriculturii pentru irigaţii, respectiv 100 de milioane de euro credite bugetare şi peste 200 de milioane de euro credite de angajament, la care se adaugă 400 de milioane de euro cu sprijin de la Comisia Europeană pentru proiecte pe infrastructura secundară de irigaţii, valoarea unui proiect fiind de 1,5 milioane de euro, fără cofinanţare.
Referitor la canalul Siret-Bărăgan, început în anul 1986 pe râul Siret, ministrul agriculturii a subliniat că lucrările vor începe în luna septembrie pe aproximativ 33 de kilometri, în prezent fiind aprobat studiul de fezabilitate cu indicatorii tehnico-economici şi lansată licitaţia pentru lucrări. Canalul Siret-Bărăgan poate aduce beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigare în Bărăgan, adică a 10% din terenul agricol al României, reducerea riscului producerii de inundaţii în lunca Siretului şi utilizarea ca rută pentru transportul naval de mărfuri.
„Dacă vor fi asigurate resursele financiare de la bugetul de stat, eu cred că finalizarea canalului poate să fie până în 2030, adică unirea cu Dridu. (...) Dacă va fi finalizat în totalitate ar putea deservi în jur de 600.000 de hectare”, a adăugat Barbu, costurile estimate fiind de aproape 800 de milioane de euro.
Potrivit datelor furnizate de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), în anul 2023, s-a irigat o suprafaţă de 541.783 ha cu Udarea I, iar cumulat, suprafaţa irigată a fost de 2.330.221 ha. ANIF a asigurat aducţiunea apei pentru o suprafaţă posibil de irigat de 1,4 milioane ha, însă suprafaţa irigată depinde de preocuparea fermierilor de a-şi pune în funcţiune infrastructura de irigaţii ce le aparţine, susţin reprezentanţii agenţiei. (C. Z.)