Industria IT, obiectiv strategic pentru economia românească

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 13 Decembrie 2017

Industria software din România se află pe un trend pozitiv, cu potenţialul de a asigura peste 10% din PIB în următorii ani, de la 6% în prezent. În condiţiile în care economia mondială se bazează tot mai mult pe software, analiștii apreciază că susţinerea inovaţiei şi tehnologiei trebuie să devină un obiectiv strategic pentru România, mai cu seamă că ţările din jurul nostru, precum Bulgaria, au investit masiv în acest segment, iar concurenţa la nivel global este tot mai mare.

Numărul companiilor din IT la nivel naţional va depăși la finalul anului 2017 numărul de 17.000, cifra de afaceri cumulată a firmelor de IT dublându-se în ultimii șase ani, la 5 miliarde de euro, conform unui studiu al Asociaţiei Române pentru Industria Electronică şi Software Transilvania.

În perioada 2011-2016, s-au înregistrat, practic, cu aproape 50% mai multe firme cu profil informatic, în contextul în care segmentul IT deţine o pondere din ce în ce mai crescută în economia naţională, depăşind, împreună cu domeniul tehnologiilor comunicării, 6% din PIB.

În anul 2016, în industrie lucrau peste 100.000 de angajaţi, numărul acestora crescând cu 75% în ultimii şase ani. Mai mult decât atât, în perioada analizată, se remarcă dublarea numărului de start-up-uri, ceea ce indică apariţia pe piaţă şi a tinerilor antreprenori, promotori de noi idei, noi soluţii şi o nouă atitudine în business, completând astfel companiile cu experienţă care au crescut în ritm susţinut în ultimii ani.

În intervalul 2011-2016, numărul start-up-urilor aproape s-a dublat (de la 1.806 start-up-uri în 2011 la 3.795 start-up-uri în 2016), iar ponderea lor în totalul companiilor a crescut de la 18,4%, în 2011, la 26,5%, în 2016. Se remarcă ponderea mare a start-up-urilor din Cluj-Napoca, unde, în decurs de şase ani, creşterea acestui tip de business a fost de 281%.

Pe de altă parte, potrivit unui alt raport recent, realizat de analiștii de la KeysFin, start-up-urile româneşti din sectorul IT&software se confruntă cu condiţii vitrege în piaţă, provocate pe de o parte de concurenţa acerbă a multinaţionalelor şi pe de alta de deciziile fiscale controversate şi de absenţa unor măsuri de stimulare economică.
„Dacă în 2012, firmele mici şi mijlocii generau 25% din cifra de afaceri, cu 10% mai mult decât corporaţiile, în 2016, procentele s-au schimbat substanţial. Cele mai mari 40 de firme din piaţă au ajuns să o domine (36%), cu afaceri de peste 50 milioane de euro fiecare”, spun analiștii menționați.

„Concurenţa acerbă a dus ino­vaţia românească în sectorul soft­ware la un standard competitiv la nivel internaţional. Este de remarcat numărul mare de start-up-uri, semn că tinerii IT-işti continuă să aibă încredere că pot reuşi pe cont propriu în acest domeniu”, spun specialiştii.

Software-ul românesc a devenit un obiectiv cu adevărat strategic pentru economia românească şi este nevoie ca statul să vină cu un sprijin tot mai activ. „Este absolut nevoie de dezvoltarea unui mecanism de susţinere a sectorului IMM, prin facilităţi fiscale, prin simplificarea accesului la finanţările europene, prin dezvoltarea unor parcuri investiţionale. În condiţiile în care economia mondială se bazează tot mai mult pe software, susţinerea inovaţiei şi tehnologiei trebuie să devină un obiectiv strategic pentru România, mai cu seamă că ţările din jurul nostru, precum Bulgaria, au investit masiv în acest segment, iar concurenţa la nivel global este tot mai mare”, apreciază analiştii.
Potrivit datelor Comisiei Europene, piaţa europeană de soft­ware ar urma să atingă nivelul de 280 miliarde de euro în 2020, cu peste 30 miliarde de euro față de nivelul din acest an.