Industria ospitalieră, cea mai dinamică în perioada concediilor

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 20 Iunie 2017

Mai multe categorii de afaceri cresc în această perioadă a concediilor pentru părinți şi a vacanţei pentru copii, cum ar fi cele din turism, cultură-spec­ta­cole, transporturi, comerţ cu dulciuri, jucării, articole sportive şi de camping şi chiar renovările casnice, potrivit unui studiu Mediafax.

Industria care profită cel mai mult în această perioadă a concediilor este cea a ospitalităţii, care înglobează unităţi de cazare, restaurante, parcuri de distracţie. Excursiile mai lungi sau mai scurte cu familia ridică – uneori peste maximul de capacitate – gradul de ocupare în restaurante, popasuri şi pensiuni turistice, cu o anumită moderaţie în cazul hotelurilor. Afacerile care combină turismul cu alimentaţia publică şi cu entertainmentul au, astfel, mai multe şanse de creştere decât cele axate exclusiv pe cazare, se arată într-o analiză a agenției de presă Mediafax.

Ştrandurile şi acvaparcurile ajung, de asemenea, la cote maxime ale gradului de ocupare, crescând nu doar încasările de la intrare, ci şi vânzările din incintele acestora (mici, bere, îngheţată, diverse băuturi şi gustări, articole de plajă etc.), ca şi consumul de apă. Şi parcurile de distracţii se activează, punându-şi în funcţiune dotările specifice ca mountain-rousse, tiribombe, console de jocuri sau – pe lacuri – bărci şi hidrobiciclete, potrivit aceluiași studiu.

Litoralul este, incontestabil, cea mai căutată destinație în vacanța de vară, inclusiv în pri­vința afacerilor derulate aici. „Litoralul este vedeta vacanţei mari, dar din păcate are acest statut doar două luni pe an. Va trebui să ieşim din această paradigmă, să fructificăm şi capetele de sezon”, a precizat Iulian Gropoşilă, preşedintele filialei Constanţa a Consiliului Naţional al IMM, citat de aceeași agenție de știri.

El a exemplificat că în anii 70, în lunile mai-iunie şi septem­brie-octombrie, veneau turişti din ţările nordice, pentru care temperaturile de 15-20 de grade însemnau zile toride. „Partea plină a paharului este că în vacanţa mare afluxul de turişti e copleşitor pentru toţi cei care au un business pe litoral şi că se fac în continuare investiţii”, a mai spus liderul patronal.

Tot în această perioadă, mai ales în luna august, revin în ţară românii plecaţi la muncă în străinătate, apreciaţi adesea ca fiind cei mai importanţi investitori. Foarte mulţi dintre ei îşi construiesc sau cel puţin renovează şi (re)mobilează locuinţele, fapt care dinamizează vânzările de materiale de construcţii şi de mobilier. Desigur, şi ei merg în staţiunile turistice ori pe litoral, contribuind substanţial la impulsionarea afacerilor amintite mai sus.

Totodată, temperaturile fiind, în această perioadă, la cotele maxime anuale, retailerii se aşteaptă la vânzări mai mari la instalaţii de climatizare şi de aer condiţionat, ca şi la aparatura pentru tehnica frigului.

De asemenea, este de aşteptat să se majoreze consumul de carburant, pe fondul intensificării excursiilor de familie cu maşina şi a transporturilor cu autocarul, avionul sau trenul.

Tot în această perioadă a vacanţei mari se ating cote maxime la vânzările de jucării, articole sportive şi de camping, dar şi de echipamente de îngrijire personală şi fitness, se mai arată în același studiu.

Pe de altă parte, vara aduce cu sine și câteva ameninţări, cum ar fi seceta. Un studiu al Administraţiei Naţionale de Meteorologie arată că sectoarele afectate de creşterea temperaturii şi modificarea regimului de precipitaţii sunt agricultura, infrastructura (inclusiv construcţiile), turismul, energia, industria, transportul, sănătatea şi activităţile recreative. De asemenea, sunt afectate în mod indirect industria alimentară, prelucrarea lemnului, industria textilă, producţia de biomasă şi de energie regenerabilă.