Îngrijorare privind folosirea inteligenței artificiale în școli
UNESCO a cerut guvernelor să „reglementeze rapid” utilizarea instrumentelor conversaționale de inteligenţă artificială (IA), cum este chatbotul ChatGPT, în sălile de clasă, inclusiv prin permiterea accesului la acestea doar elevilor mai mari, relatează AFP.
Într-un ghid publicat recent, agenţia ONU consideră că autorităţile nu sunt pregătite să gestioneze problemele etice legate de integrarea roboților conversaționali în şcoli. Înlocuirea profesorilor cu astfel de programe ar putea afecta bunăstarea emoţională a copiilor şi i-ar putea face vulnerabili la manipulare, avertizează organizaţia. „IA generativă poate fi o oportunitate extraordinară pentru dezvoltarea umană, dar poate fi şi sursă de daune şi prejudicii. Ea nu poate fi integrată în educaţie fără angajament public şi fără garanţii şi reglementări guvernamentale solide”, a declarat directoarea generală UNESCO, franţuzoaica Audrey Azoulay, citată într-un comunicat,
Programele IA generative accesibile publicului larg s-au înmulţit de la sfârşitul anului 2022, când ChatGPT, creat de start-up-ul californian OpenAI, şi-a demonstrat capacitatea de a genera eseuri, poezii şi conversaţii coerente pe baza unor întrebări succinte, creând temeri cu privire la noi forme de plagiat sau înşelăciune în şcoli şi universităţi.
Ghidul UNESCO nu recomandă o vârstă minimă, dar notează că ChatGPT nu poate fi folosit, conform propriilor condiţii, de către copiii sub 13 ani. Numeroase persoane susţin creşterea acestei vârste la 16 ani, potrivit raportului.