Înregistrarea nou-născuților se va face în 30 de zile
Procedura administrativă de obținere a certificatului de naștere a fost modificată de autorități, astfel că un nou-născut poate fi înregistrat într-un termen de 30 de zile, și nu în 15 zile cum se întâmplă în prezent. Guvernul a simplificat și modalitatea de obținere a unui certificat de naștere pentru copiii mai mari și adulții care nu dețin documentul de identitate.
Autoritățile au simplificat modalitatea de întocmire a actului de identitate și înregistrarea tardivă a nașterii cu scopul „de a reduce numărul de copii neînregistrați în registrele de stare civilă și, implicit, de a asigura accesul minorilor la serviciile de sănătate, asistență socială și educație”, după cum precizează un comunicat al Guvernului. Astfel, nașterea copilului se va înregistra în termen de 30 de zile, și nu în 15 zile cum este în prezent. De asemenea, copilul va fi înregistrat chiar dacă, la internarea în unitatea sanitară, mama, din diferite motive, nu prezintă un act de identitate. „Noile reglementări prevăd proceduri atât pentru situația în care mama nu deține act de identitate, din diferite motive (nu s-a eliberat, l-a pierdut sau l-a distrus), cât și pentru situația în care mama nu a fost înregistrată în evidențele de stare civilă și, implicit, nu a deținut niciodată un certificat de naștere”, precizează Executivul.
Însă, în situații excepționale, o naștere se va putea înregistra și după termenul de 30 de zile, „prin parcurgerea unor proceduri administrative”. Astfel, se elimină procedura de înregistrare tardivă a nașterii realizată în fața instanțelor de judecată, înregistrarea nașterii peste termenul de 30 de zile fiind posibilă în urma aprobării primarului unității administrativ-teritoriale, „cu un aviz prealabil al serviciului public comunitar județean de evidență a persoanelor sau, după caz, al municipiului București”. Conducerea primăriei va fi obligată prin lege ca în termen de 90 de zile să elibereze actele de identitate solicitate „pe baza unor declaraţii şi a colectării unor date necesare pentru acest lucru”. De asemenea, expertiza medico-legală va fi solicitată doar dacă nu există un certificat medical constatator al nașterii. În ceea ce le privește mamele care nu dețin nici ele un act de identitate, „prin actul normativ se stabilește că, odată identificată mama, serviciile publice de asistență socială fac demersurile necesare pentru înregistrarea nașterii și obținerea unui act de identitate de către mamă”. „Pentru cei fără identitate este mult mai greu să aibă acces la anumite servicii publice, să aibă acces la educaţie, să aibă acces la sănătate, să aibă acces la un loc de muncă şi, de cele mai multe ori, pe aceste persoane le găsim şi în rândul celor mai săraci sau vitregiţi de soartă. Cel mai grav este că avem mulţi copii fără identitate şi care nu pot să-şi asigure un viitor la fel ca ceilalţi”, a arătat premierul Dacian Cioloș.
Un alt aspect vizat de ordonanța de urgență are în vedere simplificarea procedurii de soluționare a cererilor de eliberare a actelor de identitate pentru persoanele internate într-o instituție sanitară, prin stabilirea unei competențe în seama serviciului public comunitar de evidență a persoanelor pe raza căruia se află instituția sanitară. „Pentru copiii instituţionalizaţi şi care nu au acte de identitate, acest lucru se va putea face şi pe baza declarării domiciliului la instituţia la care ei sunt instituţionalizaţi. Este o decizie importantă care ne va permite ca toţi cei născuţi în România să poată să obţină act de identitate şi apoi să beneficieze de diferite prestaţii sociale”, a subliniat prim-ministrul.