Întâlnire duhovnicească la Biserica „Ziua Crucii”
Membrii Grupului de cateheză „Sfântul Ambrozie cel Mare” al Parohiei Rovine din Craiova s-au întâlnit săptămâna aceasta pentru o nouă cateheză. Coordonaţi de pr. Marius Bârlădeanu şi pr. Ion Bârnea, credincioşii sunt iniţiaţi cu fiecare lecţie în specificul teologiei şi spiritualităţii ortodoxe. Ultima dezbatere a avut ca temă „Postul Sfinţilor Apostoli în Tradiţia Bisericii”.
Grupul parohial de cateheză „Sfântul Ambrozie cel Mare” al Parohiei Rovine, din Protopopiatul Craiova Nord, municipiul Craiova, a acumulat până în prezent peste doi ani de experienţă. Deşi relativ tânăr, grupul adună săptămână de săptămână experienţe şi cunoştinţe noi, dezvoltă iniţiative misionare şi social-filantropice.
Locul de întâlnire de săptămâna aceasta a fost, ca de obicei, Biserica „Ziua Crucii” din Craiova. Aici, sub îndrumarea pr. Marius Radu Bârlădeanu şi a pr. Ion Bârnea, cei peste 20 de membri au vorbit despre „Postul Sfinţilor Apostoli în Tradiţia Bisericii”. „După cum ştim, până în secolul al 7-lea, postul Sfinţilor Apostoli nu ţinea cât ţine în ziua de astăzi, ci mult mai mult. Acest post ţinea la început o săptămână. «Fiindcă în săptămâna de după Cincizecime poporul, după ce a postit, a ieşit în cimitir să se roage», ne spune Sfântul Atanasie cel Mare. Şi «Apostoleştile Rânduieli» - cunoscute în mediul academic sub numele de «Constituţiile Apostolice» - hotărăsc ca, «după ce prăznuiţi Cincizecimea, să prăznuiţi o săptămână şi după aceea să postiţi o săptămână». Este neîndoielnic că atunci, în secolul şapte, durata postului Cincizecimii să fi fost o singură săptămână. Pe atunci, praznicul Sfinţilor Apostoli nu fusese statornicit pe 29 iunie. Totuşi, postul acesta era legat de Sfinţii Apostoli, căci după Cincizecime Apostolii au fost trimişi la propovăduire. În veacurile ce au urmat, postul acesta a devenit foarte îndelungat. Ţinea de la praznicul Tuturor Sfinţilor şi se termina pe 14 august. Cuprindea întreaga lună iulie, ceea ce însemna că era cel mai îndelungat post din an, întrecând cu mult Marea Patruzecime sau Păresimile. În timp ce Păresimile, cu Săptămâna Mare cu tot, ajunge la 48 de zile, postul Sfinţilor Apostoli ajunge în cazul celui mai târziu Paşte la 55 de zile, iar în cazul celui mai timpuriu Paşte la 88 de zile! În această privinţă avem mărturia cât se poate de limpede a Sfântului Atanasie Sinaitul, care a trăit în veacul al VII-lea: «Iar postul de după Cincizecime, acesta este cel grăit în Rânduielile Sfinţilor Apostoli. În acesta se spune că, după Cincizecime să prăznuiţi o săptămână şi după aceea să postiţi»... Deci, postul acesta se postea în vremurile Sfântului Atanasie până la Adormirea Născătoarei de Dumnezeu, însă a fost scurtat de Sfinţii Părinţi pentru iconomie, pe de o parte, fiindcă nimerea peste posturile păgâneşti, iar pe de alta, pentru puţinătatea de suflet şi lipsa de osârdie a oamenilor. Astfel, s-a rânduit tipiconal să se postească până la praznicul Sfinţilor Apostoli, iar după aceea să se dezlege. De asemenea, de la începutul lunii august, s-a rânduit să se postească până la Adormirea Născătoarei de Dumnezeu şi iarăşi să se dezlege. Deci, toată luna iulie a fost scoasă din post”, a spus pr. Bârlădeanu.