Întâlnire misionară la Seminarul „Veniamin Costachi” din Neamț

Un articol de: Pr. Robert Vasile Gavriloaie - 27 Noiembrie 2025

Luni, 24 noiembrie, Sectorul misiune al Arhi­episcopiei Iașilor, prin Departamentul misionari protopopești, a desfășurat la Casa Hozeva din incinta Seminarului Teologic „Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamţ un atelier de formare pentru preoţii din protopopiatele Piatra-Neamţ, Târgu-Neamţ, Roznov şi Ceahlău, având titlul „Dialog şi mărturisire a credinţei. Ortodoxia şi rătăcirile eterodoxe, între oportunitate pastorală şi ameninţare misionară”.

Ziua a început cu săvârşirea Sfintei Liturghii, la care au participat câte zece preoţi din parohiile nemțene, în care există prezență sau activitate eterodoxă. Întâlnirea a fost deschisă prin cuvântul arhimandritului Nicodim Petre, consilier în cadrul Sectorului misiune al Arhi­episcopiei Iaşilor.

Aducând în atenţia preoților participanți cuvântul Sfântului Cuvios Sofronie Saharov, potrivit căruia „orice provocare nu este o ameninţare, ci o oportunitate”, părintele consilier Nicodim a oferit exemplul primelor comunităţi creştine din perioada creştinismului primar, subliniind faptul că o cauză principală a îndepărtării unora dintre credincioşi de credinţa ortodoxă este necunoaşterea învățăturii de credință. El a argumentat prin faptul că, din păcate, o proporție covârșitoare din populaţia României nu a citit Noul Testament măcar o dată în viaţă. Una dintre vocațiile și datoriile preotului este aceea de a face cunoscut cre­dincioșilor din parohie cuvântul lui Dumnezeu, învățăturile Mântuitorului nostru Iisus Hristos, lăsate în cărțile Noului Testament.

Invitatul întâlnirii a fost părintele Constantin Sturzu, consilier în cadrul Sectorului comunicare și relații publice al Arhiepiscopiei Iaşilor, care, în expunerea sa, a îndemnat la o schimbare de paradigmă în abordarea problematicii eterodoxe. Acesta a arătat că este necesar să nu manifestăm o stare de concurenţă. Unii părinți au mărturisit că, prin dialog şi buna comunicare cu cei care făceau prozelitism, au ajuns să fie respectaţi, iar fenomenul eterodox a încetat sau s-a diminuat.

Au fost prezentate trei direcţii misionare desfăşurate de-a lungul timpului: abordarea catolică, protestantă şi cea ortodoxă, concluzionându-se că ultima este cea mai potrivită, deoarece se adresează fiecărei persoane în parte.