Înţelepciune biblică: Fraţii şi surorile lui Hristos

Un articol de: Daniel Ionuţ Ioniţă - 09 Iulie 2010

Au nu este Acesta fiul teslarului? Au nu se numeşte mama Lui Maria şi fraţii (verii) Lui: Iacov şi Iosif şi Simon şi Iuda?” (Matei 13, 55)

Unii dintre protestanţii raţionalişti susţin pe baza textului că Maica Domnului a avut şi alţi copii cu Iosif, Iisus fiind doar cel dintâi născut dintre aceştia, dar sensul acestui text este cu totul altul decât cel dat de celelalte denominaţiuni creştine.

Faptul se explică prin aceea că limba ebraică era foarte săracă în cuvinte, iar prin termenul de „frate”, tradus în greceşte prin „adelfos”, se indica la iudei toate gradele de rudenie ca: fraţi buni, fraţi vitregi, fraţi de levirat, unchi, nepoţi şi strănepoţi, veri primari şi veri secundari, cumnaţi etc. Exemplu: Avraam era unchiul lui Lot, iar el nepot, şi se numeau fraţi; Iacov, nepotul lui Avraam, s-a căsătorit cu verişoarele lui, surorile Lia şi Rahela (fiicele lui Laban, nepot de frate al lui Avraam). Aşa se explică şi textele în care se întâlnesc expresiile: „fraţii lui Iisus”, „fraţii Lui”. Orice altă încercare de a explica această expresie este departe de adevăr, blasfemică, pentru că atacă fecioria Maicii Domnului. Proorocul Iezechel (44, 2) în descoperirea ce i s-a făcut prefigurează fecioria Maicii Domnului: „Poarta aceasta va fi închisă, nu se va deschide şi nici un om nu va intra pe ea, căci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi închisă.”

De remarcat că nicăieri în Sfânta Scriptură şi niciodată, aşa-zişii fraţi ai Domnului nu se numesc fiii Mariei, mama lui Iisus, ci numai fraţii Lui. Altă dovadă că aceşti fraţi nu erau fraţi buni este faptul că, pe Cruce fiind, Domnul Hristos încredinţează pe Sfânta Sa Maică lui Ioan, Apostolul iubit, şi nu celorlalţi fraţi.

În acest caz, această expresie „fraţii şi surorile Lui” trebuie înţeleasă ca rudele sau verii secundari ai Lui. În sens spiritual, Iisus numeşte fraţi ai Lui pe apostoli şi pe toţi care cred în El şi fac voia Tatălui.