Înţelepciune biblică: Noua iconomie mântuitoare
"Să nu socotiţi că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să împlinesc." (Matei 5, 17)
Iisus le dă ucenicilor un îndemn, prevenind gândurile acestora, care poate cugetau în sinea lor că Învăţătorul vrea să conteste Legea Vechiului Testament. Acest verset este o idee forţă a predicii de pe munte, respectiv faptul că Iisus se justifică şi explică scopul întrupării Sale ca fiind cel al împlinirii Legii. Mântuitorul împlineşte de trei ori Legea, prima dată prin aceea că venind printre oameni El a împlinit ceea ce stătea scris în Scripturile Vechiului Testament, adică ce a fost profeţit, în al doilea rând că a îndeplinit Legea în viaţa Sa exemplară, respectând poruncile ce I-au fost date lui Moise, şi nu în ultimul rând, Iisus a oferit lumii iudaice perspectiva desăvârşirii Legii prin spiritualizarea ei, prin pasul făcut de la exterioritate la interiorizare, de la detaliu la esenţă, de la simplu la complex. Dicţionarul Nou-Testamentar explică: Domnul Hristos venind spune că El, pe de o parte, aduce o desăvârşire a Legii, o împlinire a legii de la naştere până la moarte, dar, pe de altă parte, a şi desfiinţat-o în tot ce era ritual şi exterior. Astfel, Noul Testament devine, pe rând, noua iconomie mântuitoare a lui Dumnezeu ce avea să se întemeieze pe sângele Crucii, o nouă epocă pe care o întemeiază Hristos prin întruparea Sa şi pecetluită prin moartea şi Învierea Sa şi, înainte de toate acestea, împlinirea tuturor făgăduinţelor Vechiului Testament. Mântuitorul prin venirea Sa nu doar că desăvârşeşte Legea cea veche, dar oferă una nouă, cum arată versetul: "Acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi" (Mt. 26, 28).