INTERVIU: PREL - metode atractive și actuale de predare a Religiei

Un articol de: Prof. Cristina Mascan - 06 Feb 2016

În 2014 și 2015 a avut loc la nivel național un amplu program de perfecționare a profesorilor de Religie prin proiectul PREL implementat de Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca în parteneriat cu Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității Alexandru I. Cuza” din Iaşi. La cursuri au participat aproape 1.500 de profesori. Despre modul de desfășurare și beneficiile acestui program național ne-a vorbit domnul Alin Mihăilă, managerul proiectului PREL.

Cum a apărut ideea acestui proiect?

Alin Mihăilă: Pe parcursul anului universitar 2011-2012, conducerea Facultății de Teologie din Cluj m-a contactat pentru a-i ajuta să implementeze anumite proiecte. Așa am început colaborarea cu doamna Paula Bud, lector în cadrul Facultății de Teologie din Cluj. Mai întâi am intrat în competiție cu un proiect în cercetare pentru manuscrise și cărți vechi, unde director este pr. prof. Ioan Chirilă, iar următorul proiect a fost PREL, pe care l-am implementat împreună cu colegii de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

De ce un proiect adresat profesorilor de Religie și nu celor de alte speciali­tă­ți?

Am analizat toate ordinele de ministru cu programe acreditate pentru profesorii din preuniversitar. Am fost dezamăgiți când am văzut că nu a fost acreditat nici un program la nivel național pentru profesorii de Religie. Și profesorii de Religie trebuie să se specializeze, conform Legii educației, o dată la cinci ani. Noi am simțit că profesorii de Religie au nevoie și de alt tip de instrumente de lucru la clasă și de metode specifice. Dacă studiem planul de învățământ, numărul de ore în care studenții învață metodele de predare este extrem de mic, insuficient pentru o însușire adecvată a metodelor de predare. Cred că la șase luni după ce am început implementarea a apărut problema cu ora de Religie. Și acest proiect a răspuns nevoilor profesorilor, să dețină instrumente de lucru pentru specificul elevilor de azi. Trebuie să ne gândim și să vedem că, indiferent de cum am învățat noi și înaintașii noștri, astăzi trebuie să transmitem cu­noș­tințele elevilor așa cum sunt ei obișnuiți să învețe. Dacă vom face prelegeri fără un suport vizual, ne apropiem mai greu de copii.

Cum pot beneficia profesorii și elevii de pe urma implementării acestui proiect?

Profesorii și-au dezvoltat competențele de a preda după metode moderne și cu concepte mai apropiate de nevoile copiilor, de modul în care sunt ei obișnuiți astăzi să învețe. Dacă un profesor merge la oră și le pune elevilor un filmuleț, urmat apoi de o dezbatere, atunci ora de Religie va deveni cu adevărat interesantă pentru elevi. Temele sunt prezentate într-o manieră atractivă, iar morala filmulețelor trebuie descoperită la clasă, împreună cu profesorul, pentru a-i ajuta pe copii să gândească. Fiecare filmuleț este însoțit și de cel puțin o fișă de lucru. Astfel, elevii sunt învățați să gândească, fapt care îi pregătește, în mod implicit, și pentru viață.

Va continua acest proiect și pe mai departe?

Da, prin folosirea materialelor audio-video dezvoltate în proiect la ora de Religie. Acestea sunt disponibile la adresa: http://video.elearning.ubbcluj.ro/
Și avem mai multe posibilități de a-l con­tinua. O primă posibilitate ar fi aceea ca profesorii să urmeze, contracost, cursurile care s-au derulat în cadrul proiectului PREL. Altă posibilitate e, dacă va apărea metodologia de acreditare, ca profesorii să urmeze cursurile doar online. Iar o altă variantă ar fi să găsim finanțare prin alte proiecte, atunci când vor apărea competițiile pentru noi proiecte. Vom încerca pe toate căile să oferim tuturor celor interesați ­cursuri de perfecționare. Prin acest proiect și prin alte proiecte derulate la Universitatea „Babeș Bolyai” am reușit să realizăm și o infrastructură modernă, ceea ce ne va permite și pe viitor producerea de noi materiale didactice audio-video. Suporturile de curs, dezvoltate în proiect, sunt disponibile în format electronic, pentru a fi accesibile, la un click distanță, tuturor profesorilor de Religie din țară.

Mulțumim domnului prorector Marcel Pop și Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Andrei Andreicuț, care ne-au sprijinit ca acest proiect să devină realitate.