Intrarea în Ierusalim a Mântuitorului Iisus Hristos

Un articol de: Pr. Bogdan Avram - 26 Aprilie 2016

Creştinii ortodocşi au sărbătorit Intrarea în Ierusalim a Mântuitorului Iisus Hristos, după învierea lui Lazăr din Betania, fapte ce prefigurează învierea Sa din morţi şi a învierii de obşte, precum şi intrarea Mântuitorului în Ierusalimul ceresc. Din această zi a început Săptămâna Patimilor, cea mai intensă perioadă din calendarul bisericesc, care culminează cu învierea Domnului Iisus Hristos.

Catedrala mitropolitană din Sibiu a fost plină de credincioşi la Sfânta Liturghie din Duminica Floriilor, slujba religioasă fiind oficiată de Înaltpreasfinţitul Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului, împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi. Credincioşii au primit ramuri de salcie care au fost sfinţite şi s-au rugat la praznicul Floriilor pentru a primi ajutor ceresc în drumul duhovnicesc din Săptămâna Pătimirilor. Mulţi dintre credincioşi s-au împărtăşit cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Iisus Hristos, iar răspunsurile liturgice au fost date de Corala „Timotei Popovici” a Catedralei mitropolitane. Aşa cum este tradiţia de câţiva ani, Corala „Acapella” din Bucureşti a oferit, la final, un recital de cântări religioase specifice acestei perioade. Ca semn de mulţumire şi apreciere, IPS Mitropolit Laurenţiu a oferit dirijorului acestei corale, George Miron, un album fotografic al Catedralei mitropolitane din Sibiu.

La sfârşitul Sfintei Liturghii, IPS Mitropolit Laurenţiu a vorbit despre însemnătatea Duminicii Floriilor şi pregătirea pentru intrarea în Săptămâna Pătimirilor, care se va încheia cu praznicul Învierii Domnului.

„Prin praznicul de astăzi se încununează cele 40 de zile de post al Păresimilor. Săptămâna Pătimirilor Mântuitorului Iisus Hristos începe din această seară, dar este legată şi de Sâmbăta lui Lazăr, de minunea pe care a săvârşit-o înviindu-l pe Lazăr, la patru zile de la moartea acestuia. Învierea lui Lazăr este o prevestire a învierii tuturor oamenilor la sfârşitul veacurilor, pentru a trece cu toţii prin Judecata obştească şi să dobândim ceea ce am câştigat noi aici, viaţa veşnică. Evanghelia de astăzi începe prin constatarea minunii şi spune Sfântul Evanghelist Ioan că, după ce l-a înviat pe Lazăr, a stat Mântuitorul la masă cu el şi surorile lui. E o mărturie că nu a fost ceva trecător. A arătat Mântuitorul că are putere Dumnezeu să învieze pe morţi, ca să înţeleagă cei care vor vedea peste o săptămână marea minune că a înviat Mântuitorul cu propriul Său Trup, omorând moartea cu moartea Sa”, a spus ierarhul.

Hram la Mănăstirea „Sfânta Elisabeta”, Cluj-Napoca

La praznicul Floriilor, sute de credincioși au participat la Sfânta Liturghie oficiată de Înaltpreasfințitul Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului, la Mănăstirea „Sfânta Elisabeta” din Cluj-Napoca.

Din soborul slujitor au făcut parte preoți din oraș, şi împrejurimi, membrii ai consiliului eparhial, monahi şi diaconi. De asemenea, s-a aflat în sobor și părintele Paisie, delegatul părintelui Atanasie, starețul Schitului Prodromu din Sfântul Munte Athos, care a adus din Grecia, la mănăstirea clujeană, o părticică din moaștele Sfântului Ioan Botezătorul și ale Sfântului Gheorghe.
Anul acesta, sărbătoarea hramului aşezământului monahal a coincis cu sărbătoarea Floriilor. Cu această ocazie, credincioşii au avut posibilitatea de a se închina la moaștele Sfântului Ioan Botezătorul și ale Sfântului Gheorghe aduse de la schitul athonit Prodromu.

IPS Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei a amintit credincioşilor prezenţi la slujbă despre sărbătoarea care avut loc în rândul evreilor, atunci când Domnul Iisus Hristos a intrat în Ierusalim: „Nu pot să nu subliniez cele două motive pentru care a fost atâta entuziasm şi bucurie la Floriile din anul 33, cum cred că şi în sufletele noastre este astăzi. Un motiv era că evreii ştiau de la prooroci cum că Domnul Hristos va intra triumfal în Ierusalim, călare pe mânzul asinei, el Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor. Dar al doilea motiv care i-a entuziasmat, repet, este că el venea ca învingător al morţii. Îl înviase pe Lazăr din Betania. Lazăr este prototipul nostru, al tuturor oamenilor, o prefigurare a învierii noastre, a tuturor”.

Răspunsurile la slujba hramului au fost date de grupul psaltic „Macarie Ieromonahul” din Suceava, iar în cadrul slujbei Cosmin Biriș a fost hirotonit preot pe seama capelei Spitalului de boli infecțioase din Cluj-Napoca.

La final, IPS Mitropolit Andrei l-a distins pe duhovnicul Nathanael Zanfirache de la Mănăstirea „Sfânta Elisabeta”, oferindu-i rangul de protosinghel. Cu această ocazie, ierarhul i-a oferit comisarului șef Tudor Grindeanu, din cadrul Inspectoratului județean de Poliție Cluj, distincţia „Crucea Transilvană”, cea mai înaltă dis­tincție a Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sălajului.

Sărbătoarea Floriilor la Catedrala Reîntregirii

La sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim, şi totodată în ziua de prăznuire a Sfinţilor Ierarhi ardeleni, Ilie Iorest, Simion Ştefan şi Sava Brancovici, Înaltpreasfinţitul Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, a oficiat Sfânta Liturghie în Catedrala Reîntregirii, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.
În predică, ierarhul a reliefat semnificaţiile duhovniceşti ale praznicului Floriilor, subliniind că, deşi poporul, de la mic până la mare, era stăpânit de un entuziasm nemaiîntâlnit, Mântuitorul intră în Ierusalim trist, plângând pentru mulţimea uşoară, care acum Îl aclama ca pe un Împărat, pentru că l-a înviat pe Lazăr, iar peste câteva zile Îl răstignea ca pe un făcător de rele, preferându-l pe tâlharul Baraba.

„Fiecare din osanalele rostite astăzi înseamnă un plumb la bicele cu care v-a fi bătut şi un spin la cununa pe care o va purta pe cap. Nimeni şi niciodată n-a reprezentat omenirea printr-o măreţie aşa cum a reprezentat-o Iisus la intrarea în Ierusalim, dar mai ales în Ghetsimani”, a arătat ierarhul. IPS Arhiepiscop Irineu a vorbit şi despre Sfinţii Ierarhi Ilie Iorest, Simion Ştefan şi Sava Brancovici, „care au trăit în timpuri de grele încercări, când prozelitismul calvin încerca să pună stăpânire pe oameni, dar ei, şi-au dat viaţa pentru credinţa strămoşească şi pentru limba românească. Aceşti aştri ai Panteonului ceresc, s-au lăsat stăpâniţi de puterea lui Dumnezeu, recunoscându-L ca Domn al domnilor, nelăsându-se intimidaţi de asperităţile vremii, iar acum poporul cel binecredincios din cetatea Alba Iuliei se mândreşte cu aceste stele strălucitoare”. La final, ierarhul i-a îndemnat pe cei prezenţi „să încerce acum, în Săptămâna Sfintelor Pătimiri, să se spovedească sincer şi să se împărtăşească cu vrednicie. Iar mai apoi să cadă la piciorul Crucii şi să o sărute cu tainic cutremur şi cu neţărmuită sfială, curăţindu-ne sufletele cu fiorul sfintelor suferinţe ale lui Hristos”.

Praznicul Intrării Domnului în Ierusalim, la Oradea

Preasfinţitul Sofronie, Episcopul Oradiei, a săvârşit Sfânta Liturghie împreună cu un sobor de ieromonahi, preoţi şi diaconi, în Catedrala Episcopală „Învierea Domnului” şi „Sfântul Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei” din Oradea. Răspunsurile liturgice au fost date de corul „Sfinții Melozi” al tinerilor de la Catedrala Episcopală, dirijat de prof. Dorina Dumitrescu.
În predica rostită, după citirea pericopei evanghelice rânduite, PS Episcop Sofronie a reliefat semnificaţiile duhovniceşti ale praznicului, subliniind că Intrarea Domnului în Ierusalim este în strânsă legătură cu minunea învierii lui Lazăr din morți, săvârșită de Mântuitorul Iisus Hristos, deschizând drumul pătimirilor şi a morţii Fiului lui Dumnezeu înomenit, spre Învierea Sa, cea de a treia zi:
„Această mare sărbătoare împărătească a Intrării Domnului în Ierusalim ne pre­gătește pe toți pentru a intra în Sfânta și Marea Săptămână a Pătimirilor Mântuitorului Iisus Hristos. După ce vreme de trei ani de zile Domnul Hristos a învățat poporul și a săvârșit minuni fără număr, săvârșind și minunea învierii lui Lazăr, mort de patru zile, a intrat în Cetatea Sfântă, blând, smerit, mergând nu ca să domnească în lumea aceasta, intrând în cetate nu pentru a se proclama împărat, ci pentru a fi răstignit, pentru păcatele noastre, pironit pe Cruce, Mielul lui Dumnezeu Care ridică pe Cruce păcatul lumii”.

La finalul Sfintei Liturghii, ierarhul a citit rugăciunea de binecuvântare a ramurilor de salcie, ce au fost stropite cu apă sfinţită, iar apoi împărţite, după Sfânta Liturghie, numărului mare de credincioşi care au participat cu bucurie şi cu dragoste la prăznuirea Intrării Domnului în Ierusalim, în noua Catedrală Episcopală din Oradea.

Duminica Floriilor la Ciumărna, Zalău

Preasfințitul Petroniu, Episcopul Sălajului, a săvârșit Sfânta Liturghie în biserica Parohiei Ciumărna, Protopopiatul Zalău, localitate aflată în apropierea municipiului Zalău, la poalele munților Meseș. Credincioșii, având în mâini ramuri de salcie, l-au întâmpinat pe ierarh în fața locașului de cult, alături de soborul de preoți condus de protopopul Ștefan Lucaciu. În cadrul Sfintei Liturghii, copiii și cei care au primit dezlegare de la duhovnic în urma spovedaniei, au fost împărtășiți de către parohul Cătălin Lucaci cu Trupul și Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Din jurul anului 1700, în satul de la poalele Meseșului dăinuiește biserica de lemn cu hramul „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil”. Biserica „Adormirea Maicii Domnului”, o catedrală între satele de peste muntele Meseș, a fost ridicată între anii 1976-1990. În vecinătatea bisericii a fost ridicat în ultimii ani un monument închinat soldaților uciși în cele două războaie mondiale, și celor 11 români uciși de către trupele horthyste la 8 septembrie 1940, perioadă când a avut loc și masacrarea românilor de la Treznea, Ip și Moisei.

Sărbătoare la Deva

Preasfințitul Gurie, Episcopul Devei și al Hunedoarei, a oficiat Sfânta Liturghie la Catedrala Episcopală „Sfântul Ierarh Nicolae” și „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Deva, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. În cuvântul de învăță­tură rostit la finalul Sfintei Liturghii, PS Episcop Gurie le-a vorbit credincioșilor despre impor­tanța praznicului, men­țio­­nând faptul că Intrarea Domnului Iisus Hristos în Ierusalim „ne ilustrează nouă, creștinilor, icoana smereniei Mântuitorului și a asumării, în Persoana Sa, a întregii umanități. Mul­țimea care L-a aclamat la Intrarea în Ierusalim este aceeași mulțime care va striga peste câteva zile: «Răstig­nește-L! Răstignește-L!», demonstrând prin aceasta falsa atitudine pe care poporul evreu a adoptat-o la venirea Fiului lui Dumnezeu în lume, așteptând în Acesta un eliberator de sub stăpânia romană, un împărat al lumii acesteia. Însă Mântuitorul «a luat chip de rob» și a asumat, cu smerenie, păcatul întregii uma­nități, biruind moartea prin Învierea Sa din morți și oferind, astfel, posibilitatea fiecăruia dintre noi de a ne mântui sufletele și a dobândi Împărăția lui Dumnezeu”.

Liturghie arhierească în Baia Mare

Preasfinţitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului a oficiat Sfânta Liturghie în Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Grupul Psaltic „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu şi Corul „Doxologia” al Catedralei Episcopale, dirijat de pr. dr. Petrică Aurelian Covaciu.

În cadrul Sfintei Liturghii a fost hirotonit întru diacon, pe seama Catedralei Episcopale „Sfânta Treime” din Baia Mare, teologul Adrian Traian Dobreanu, doctorand în muzică, coordonatorul Grupului de muzică bizantină al acestei Catedrale, fost membru al Grupului Psaltic „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu.
În cuvântul de învăţătură, PS Iustin Sigheteanul s-a oprit asupra semnificaţiei praznicului împărătesc al Intrării triumfale a Domnului în Ierusalim, care anticipează învierea din morţi a Mântuitorului.

„Suntem chemaţi şi noi să ne arătăm iubirea faţă de Hristos prin mica noastră pătimire, prin faptele noastre bune pe care suntem datori să le facem: postul, rugăciunea, intensificarea rugăciunii, participarea la viaţa de comuniune a Bisericii, prin sacrificarea preocupărilor personale, pentru două-trei ceasuri când venim la biserică”, a îndemnat PS Iustin Sigheteanul pe credincioşi.

„Slujbele ne dau prilej să ne arătăm dragostea şi recunoştinţa faţă de Hristos. De aceea, în această zi de praznic mare, să purtăm florile credinţei şi ale recunoştinţei, să arătăm dorinţa noastră de a învia din moartea păcatelor şi de a primi darul şi lumina Învierii lui Hristos. Să arătăm iubire şi recunoştinţă faţă de toţi cei care în viaţa noastră au avut un rol important, pentru că Mântuitorul ne-a învăţat că recunoştinţa este cea mai preţioasă floare şi iubită de Dumnezeu. Să arătăm faţă de semenii noştri mai puţin importanţi, anonimi şi smeriţi, pe care nu-i bagă nimeni în seamă, să arătăm că-i preţuim şi că-i socotim egalii noştri, într-o lume atât de inegală şi atât de nedreaptă în care trăim. Tot vorbim despre dreptate, despre lege, despre adevăr, şi tot în strâmbătate se lucrează, tot nedrept lucrăm, tot asuprim şi nu iubim, ne judecăm şi nu iertăm, nu ne împăcăm. Nu ne împăcăm noi între-olaltă, creştinii, şi nu ne împăcăm, în general, fiinţa noastră cu noi înşine şi cu Dumnezeu. Toate suntem datori să le lucrăm şi să le înţelegem din mesajul Mântuitorului, pentru că dacă nu mărturisim şi nu vorbim noi despre jertfa Mântuitorului şi slava Lui, pătimirea Lui pentru noi şi biruinţa Mântuitorului, smerenia şi iubirea nemărginită pe care le-a avut, dacă nu vom vorbi noi, pietrele vor vorbi”, a încheiat ierarhul. La final, PS Iustin Sigheteanul a sfinţit ramurile de salcie şi, cu ele în mână, credincioşii au mers, cântând, în procesiune în jurul Catedralei Episcopale.