Intrarea parțială în Schengen îi nemulțumește pe transportatori

Data: 03 Ianuarie 2024

Aderarea parţială la Schengen nu se va simţi în economie şi-n societate, deoarece traficul aerian şi cel naval sunt mult sub traficul rutier, consideră APTE 2002, una din organizațiile transportatorilor. Și Uniunea ­Naţională a Transportatorilor Rutieri din România a transmis autorităților că intrarea în spaţiul Schengen cu frontierele terestre este o urgenţă, având în vedere pierderile de 2,41 miliarde de euro ale transportatorilor de marfă ca urmare a neaderării și cu rețeaua rutieră.

Reprezentanţii celei mai mari organizaţii a transportatorilor de mărfuri din vestul ţării consideră că acordul privind aderarea României la Schengen doar aerian şi maritim este „praf în ochi” şi cer Guvernului să îşi intensifice acţiunile pentru a obţine şi intrarea cu frontierele terestre tot în 2024, amintind că economia şi societatea „sunt profund afectate de cozile de la graniţe”.

„Traficul aerian şi naval este infim în România, în comparaţie cu cel terestru, fie că vorbim de persoane, fie că este vorba de mărfuri. Controale în aeroporturi oricum vor exista pentru documente, în timp ce la frontierele terestre vor continua să existe cozile kilometrice”, a declarat, pentru Agerpres, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Dorin Pop.

El a spus că, în condiţiile în care se menţin graniţele terestre, anul 2024 va fi unul foarte greu pentru transportatori „pentru că vor creşte taxele de drum în toată Europa, asigurările de mărfuri şi camioane s-au scumpit, la fel şi poliţele RCA. Toate aceste costuri se vor vedea în cele din urmă şi în preţurile de la raft”.

La rândul său, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită autorităţilor române şi europene stabilirea unei date clare pentru aplicarea acordului Schengen şi la frontierele terestre.

„Intrarea României în spaţiul Schengen cu frontierele terestre este o urgenţă pentru transportatorii rutieri de mărfuri a căror eficienţă este sever penalizată în prezent prin timpii extrem de mari de aşteptare (circa 30-36 ore zilnic între România şi Bulgaria) şi pentru operatorii de autocare”, a declarat secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu, citat de Agerpres. Conform organizației, industria transporturilor rutiere, cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde de euro în 2022, este cea mai afectată ramură economică de neaderarea la Schengen.

Ţările membre ale UE au aprobat sâmbătă, în unanimitate, intrarea graduală a României şi Bulgariei în spaţiul Schengen, după ce Austria, ultima ţară care se opunea acestei măsuri, şi-a ridicat veto-ul. Astfel, începând din martie, controalele la frontierele interne aeriene şi maritime cu aceste două ţări vor fi ridicate, Austria, Bulgaria şi România angajându-se, de asemenea, să convină ulterior asupra unei date pentru încetarea controalelor terestre, a informat preşedinţia spaniolă a Consiliului UE. (C. Z.)